H-brygga kortslutningsskydd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jyrgen

H-brygga kortslutningsskydd

Inlägg av jyrgen »

Jag har ett kort med några A3959 http://www.allegromicro.com/en/Products ... 9/3959.pdf som styr några motorer i en robot. Roboten laddas via en vanlig spänningsomvandlare som kopplas in i ett vanligt vägguttag. Kopplar jag då in det i ett jordat uttag så blir robotens jord samma potential som väggjorden. Jag har sedan mätt med oscilloskopet för att mäta motorns ström/spänning med resultatet att det börja ryka om H-bryggan, detta eftersom oscilloskopprobens "jord" också har väggjordspotential. Kopplar jag lös roboten från väggen så går det bra att mäta men det är lätt att glömma detta så jag undrar om det finns något enkelt sätt att implementera ett kortslutningsskydd så att inte kretsen går sönder?
Användarvisningsbild
Andax

Re: H-brygga kortslutningsskydd

Inlägg av Andax »

Lite osäker på hur schemat ser ut och hur du kopplar in oscilloskopsproben. Vilken jordpunkt kopplar du in på GND på proben?
Ett ganska vanligt problem är att man inför olika jordslingor pga spänningsfall i tunna jordledningar etc. Idealet är att man har en gemensam jordpunkt, sk stjärnjordning eftersom man då har större kontroll vilken väg strömmarna går tillbaka. När man kopplar in mätutrustning kan det vara knepigt eftersom man ofta kan få fel mätvärden än de man eftersöker pga av olika spänningsfall över jordledningarna till stjärnjorden. Ett sätt att lösa det är att använda två prober, båda jordade vid stjärnjorden och sedan mäta differentiellt, dvs titta på skillnaden mellan proberna när de sitter på var sin sida om komponenten man vill mäta över. På så vis tar man ut effekten av spänningsfall i jordledningarna.

tråd som berör stjärnjordning i annat sammanhang:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &view=next
jyrgen

Inlägg av jyrgen »

Nja låt säga att jag vill mäta strömmen som går genom motorn. Jag har då en lågohmig resistans i serie med motorn och kopplar in proben på ena sidan och oscilloskopprobens "jord" på andra sidan. Oscilloskopprobens "jord" är ju ledande till vägguttagets jord. Det går att mäta såhär så länge roboten är fri från andra externa inkopplingar.
När sedan laddaren till roboten kopplas i så är laddaren också kopplad till vägguttaget och då blir det inte så bra för då kommer jordpotentialen i hela roboten vara samma som väggjorden.
Resultatet blir att när jag mäter med oscilloskopet så kortsluter jag en transistor i H-bryggan eftersom jag lägger in en punkt med potentialen jord mitt i H-bryggan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Finns två sätt:

1. Använd en isolertrafo som matar oscilloskopet eller roboten. Den ska INTE ha en jordgenomgång utan jorden skall vara bruten.

2. Mät differentiellt. Använd två prober och två kanaler och använd oscilloskopets differens-funktion (som det förhoppningsvis har, äldre scope hade bara summa, men man kunde summera A med inverterad B för att få differens). Du ansluter alltså inte oscilloskopets jord till kretsen annan väg än via den gemensamma skyddsjorden.

Det finns även differentialprober till en del scope.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ja problemet är just att man får olika spännigsfall över återledarna i de olika kretsarna. kopplar man sedan in diverse mätutrustning så kommer strömmer tillbaka att börja flöda andra vägar.
Som både jag och Nerre skrev så är nog det säkraste sättet att köra med differentiell mätnig.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I just det här fallet beror väl problemet på att man försöker "jorda" i två punkter och då får man såklart kortis mellan de två punkterna.
jyrgen

Inlägg av jyrgen »

OK ja differentiellt är ju bästa lösningen det har ni ju rätt i.

Jag är forfarande lite nyfiken på kortslutningskyddet. Om t. ex. en av motorkablarnas isolering slits ut så att kabeln kommer i kontakt med chassit(jord) så blir det ju samma fenomen. Hur skyddar man sig mot sånt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Säkring.
jyrgen

Inlägg av jyrgen »

Problemet med säkring i detta fall är att säkringar är för sega. H-bryggan klarar 3A kontinuerligt och 6A i max 3us så någon annan lösning måste nog till om jag inte misat något.
Skriv svar