Trådlöst tangentbord/mus med PS/2-anslutning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Trådlöst tangentbord/mus med PS/2-anslutning

Inlägg av vfr »

Jag söker efter trådlöst tangentbord/mus med PS/2-anslutningar. Gärna Blåtand. Jag har annons inne här, men ingen som nappat ens utan blåtand. Blåtand är säkert ett knepigt krav tillsammans med PS/2-anslutningar.

Men om jag inte minns fel så var dessa Logitech blåtand. Det gick väl inte att använda mottagaren som generell blåtandsmottagare, men det är inte det jag behöver heller. Musutgången på mottagaren har väl USB, men jag har för mig att jag sett den med en passiv PS/2 adapter. Eftersom Blåtand skall vara standard, så borde det väl gå att byta tgb och mus till andra blåtandsmodeller.

Isåfall skulle jag lösa mitt behov; trådlöst tgb/mus med PS/2-anslutning, helst blåtand.

Synpunkter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Trådlöst tangentbord/mus med PS/2-anslutning

Inlägg av Electricguy »

kan inte en USB till PS/2 adapter fungera?
Bild
38012 på kjell&co
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det var en sån jag menade när jag skrev att jag sett den med en passiv adapter. Det där är bara en kontaktomvandlare och innehåller ingen elektronik. Musen som ansluts måste klara både PS/2 och USB, så det måste vara en mus (eller mottagare i detta fallet) som är gjord för det.

Är det ingen som har eller har haft en sådan som bilden visar? Alltså själva mottagaren, vad det är för mus/tgb spelar egentligen ingen roll...
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Jag har ett sådant paket som bilden visar.
Jag tror inte att den prata blåtand för jag minns att jag var lite
avis på polaren som köpte generationen efter, med blåtand.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ok. Jag har nu tittat i gömmorna på jobbet, och hittat samma mottagare och mus fast i en lite mörkare grå nyans. Jag tror att det hört till ett DiNovo-kit som en kollega hade för några år sedan där tangentbordet gav upp. På den så står det iallafall Bluetooth uttryckligen på både musen och mottagaren. Sedan kan det naturligtvis ha funnits olika inkrom i samma ytterhölje, d.v.s en tidigare variant på samma mottagare som inte kör blåtand. T.ex den som jag visade på bilden.

Nu ska det provas om det går att para den här mottagaren med min MS Notebook Mouse 5000, som är den mus jag egentligen vill ha. Och om den funkar med en sådan passiv adapter. Om det funkar och man sedan köper till ett DiNovo-tgb så har jag ju fått precis det jag vill ha! YES! :D
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Annars har du ett gäng att välja på här, om nu sökningsparametrarna stämmer.

Trådlöst (okänt protokoll) och ps2
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s77715431&o=
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Aha! Det fanns en sådan sökparameter (PS/2). Det var ju behändigt!

Vi får se om min lösning fungerar. Isåfall blir det DiNovon. Den är ju dessutom både snygg och i lagom storlek för soffbordet.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det verkar tyvärr som att den lösningen inte fungerar. Det finns nog trots allt flera olika sådana mottagare med samma utseende. En del fixar uppenbarligen PS/2 men inte andra. Bluetooth DiNovo-varianten verkar inte göra det...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

ristomemo skrev:Annars har du ett gäng att välja på här, om nu sökningsparametrarna stämmer.

Trådlöst (okänt protokoll) och ps2
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s77715431&o=
Hmm. Det verkar vara lite si och så med dom parametrarna. Jag har tittat på många av dom och än så länge inte hittat någon som faktiskt stöder PS/2 när man kollar närmare. Oftast verkar det vara en ren USB-mottagare med.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Det skulle ju inte förvåna mig om de lagt in fel info på en del produkter. Kan ju också vara att de har stöd för en sådan här passiv adapter, men de skickar inte med adaptern. http://i53.tinypic.com/6z1tu9.jpg

Här har du ett som enligt bilden verkligen har ps/2, men det fanns inte med hos prisjakt. (har förmodligen utgått) http://www.tigerdirect.com/applications ... CatId=1482 scrolla ned till denna bild http://images.highspeedbackbone.net/ite ... llout3.jpg
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Japp, den verkar ha utgått! :( Tillbaka till ruta ett.

Egentligen går det ju alldeles utmärkt att ha olika lösningar för mus och tgb. Visserligen två olika mottagare, men dom kan man ju gömma undan, så det spelar mindre roll. För tgb så fungerar ju DiNovo-lösningen, eftersom tgb-anslutningen är PS/2 på den mottagaren jag visade tidigare. Då är det huvudsakligen musen som skall lösas.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Finns det kanske KVM-switchar som har PS/2 mot datorn och kan köra tangentbord+mus som har USB?

Visst, det är lite som att gå över ån för att hämta vatten, men kanske kan vara en sista utväg?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jo, men poängen var just att det redan finns både KVM-switch och extender som inte har stöd för USB. Och just nu är det inte aktuellt att byta dessa prylar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Den här Microsoft-mottagaren som ristomemo länkade till, verkar ju klara även PS/2 till musen. Är det någon som vet några möss eller kompletta tangentbord/mus-satser som sålts med denna mottagare, förutom "Microsoft Wireless Optical Desktop 4000" som länkades? Kanske rent av har en över eller vet var det finns någon?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar