Mottagare för trådlös mik - ombyggnadsbrainstorming

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Mottagare för trådlös mik - ombyggnadsbrainstorming

Inlägg av Jonyverse »

Jag har ett par mottagare för trådlös mikrofon.
De är för frekvensbanden 41-43 eller 174-240 (ska kolla närmare i helgen)
Välkonstruerade apparater med bred fm, fin ljudkvalitet och PLL med 9 kanaler.
Hålmonterat på ett kort i europastorlek, inget gammalt sunk, ren och fin layout, relativt modernt och kända komponenter.
Squelchinställning med fin övergång och ett relä som drar när squelchen släpper. Riktig linjeutgång (0,775 V/600 ohm)

Några idéer om vad man ska bygga om en sån till?
Elektroman

Re: Mottagare för trådlös mik - ombyggnadsbrainstorming

Inlägg av Elektroman »

Jag kanske kan köpa dom sen när du inte hittat nått användningsområde för dom. ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tuner för analog TV, för att lyssna på monoljud ifall du har kabel-tv (där man oftast verkar ha analog tv kvar)? :wink:

Annars kanske det går att bygga om 170Mhz-prylarna till klart smalare bandbredd och lite lägre frekvens för att lyssna på 2m-amatörradio på 144-146MHz?

Allmänt så skulle jag nog fundera på möjligheten att ändra till smalare bandbredd och titta på frekvenslistor om det finns nåt skoj att lyssna på.

http://svenskafrekvensklubben.com/Lan/V ... 20lan.html
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Elektroman: glöm det, det ska nog gå att komma på något... :)

MiaM: 2 m amatörradio har jag redan utrustning för och kör regelbundet så jag behöver inte bygga nåt för det.
Men jag har undersökt mottagaren lite närmare och det verkar vara 42 MHz-bandet som gäller för detta exemplar.
Då skulle en mottagare för 6 m-amatörradio vara ett lämpligt projekt. En monitor för att kolla vad det finns för aktiviteter på det bandet.

En första luddig tanke var att ha den som 1:a och 2:a mf+ lf i en mottagare för högre frekvens.
Skriv svar