Ficklampsprojekt, drivkrets.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Skägg

Ficklampsprojekt, drivkrets.

Inlägg av Skägg »

Hej Elektronikforumet!

Mitt nästa projekt blir att bygga en ficklampa, men eftersom min avdelning är tillverkningen av kroppen snarare än att få till elektroniken behöver jag lite hjälp. Jag har googlat tills ögonen blödde men inte riktigt hittat svar på ett par frågor.
Förs har jag en fråga om lysdioder: jag har läst på lite och vet om framspänningen och att strömmen bestämmer ljusstyrkan. Men vad händer om jag ökar spänningen på en diod, men reglerar strömmen så den är konstant?
Vidare en fråga om spänningsregulatorerna LM317 och LM350: om man har en variabel inspänning, till exempel ett batteri, lär man väl få variabel utspänning? Eller ger den konstant utspänning oberoende av inspänning?

Det finns passande drivkretsar att beställa till de dioder jag tänkt ha (XM-L T6), men jag är lite anal och vill veta hur de fungerar och vilka alternativ jag har.

Tack!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Ficklampsprojekt, drivkrets.

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!

>Men vad händer om jag ökar spänningen på en diod, men reglerar strömmen så den är konstant?
Det går inte. Framspänningen är mer eller mindre konstant, och den är helt enkelt vad den är.

Linjära strömbegränsningar med t.ex. LM317 fungerar, men du kommer att bränna bort onödigt mycket effekt i regulator och motstånd.
Konstant utspänning får du om du kopplar t.ex. LM317 som spänningsregulator. Detta fungerar dock inte som lysdioddrivare, eftersom lysdioder drivs med konstant ström. Kopplad som strömregulator ger en LM317 varierande utspänning men konstant ström, vilket är precis det man vill ha för att driva lysdioder.

Jag hade definitivt valt en färdig drivkrets i stället för en hemmasnickrad linjär lösning.
Skägg

Inlägg av Skägg »

Tack för svaret!
Antar att det är jag som svänger mig med fel uttryck. Jag menar alltså, vad händer om man matar dioden med högre spänning än framspänningen?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Framspänningen kan du inte ändra på---det som händer är att den ökar något, medan strömmen ökar mycket kraftigt. Se den här tråden för utläggningar om detta.
Skägg

Inlägg av Skägg »

Ah, nu börjar jag fatta. Gjorde nån slags tankevurpa där. Inte mitt område som sagt.
Skriv svar