Efter år med minskad möjlighet till att låna styrda maskiner så bestämde jag mig för att investera i en egen. Eftersom jag inte har någon uppvärmd lokal där jag får in fräsen jag köpt så var jag tvungen att lösa detta genom att förhandla med min far. Han har en icke uppvärmd verkstad på ca300m2. Och jag fick en yta på ca 27m2 i den lilla delen. Här ska jag bygga mig en lokal med 3m i takhöjd. Ovanpå lokalen blir det en förvaringsyta med 2.5m i takhöjd. (utom där takstolpen är, där måste man böja på ryggen.) Priset blev att jag var tvungen att bygga färdigt min båt och få sålt den. Men att få sålt en båt nu när säsongen är slut kommer inte bli lätt.
Jag glömde att ta en bild innan jag började, men det ända jag gjort innan denna bilden var att tömma en oljetank på 2m3 olja och tagit ut den. Den stog till vänster där väggen inte är målad. Bakom väggen till höger ligger resten av verkstan, där finns även matrum, toalett och tvättrum/dusch.
Till vänster syns en liten vit dörr, där finns kontoret. Jag står mitt i lokalen och tar bilden. Bakom mig finns en gammal supportsvarv, pelarborr, arbetsbänkar mm mm.

2011-10-16:
Jag har tömt rätt bra, men hyllan, fönstret och svetsen ska också bort.
Oljebrännaren på pannan blev bytt tidigare i veckan.
Nästa sak på listan är att flytta ner fräsen. Sen börja bygga lokalen, den ska sträcka sig fram till den orangea dörren som kan skymtas längst till vänster i bild.
Själva grundstommen ska byggas av fyrkantsrör i stål som är 40x50x3mm. Sen träreglar som är ca 100mm. Detta ger mig 150mm isolering, borde räcka ganska långt tror jag. Insidan ska kläs med gips, utsidan blir antagligen någon form av bäverspya.