Tips på prisvärd kretskortsborr önskas
Tips på prisvärd kretskortsborr önskas
Jag behöver en borrmaskin för kretskort.
Har kollat lite på dremel men tycker de är dyra.
1500:- för. Maskin och stativ.
Finns det inget billigare alternativ.
Jag ska bara ha den för hobbybruk.
Har kollat lite på dremel men tycker de är dyra.
1500:- för. Maskin och stativ.
Finns det inget billigare alternativ.
Jag ska bara ha den för hobbybruk.
Re: Tips på prisvärd kretskortsborr önskas
Kopia av dremel kostar från typ 100:- och uppåt. Stativ går att klara sig utan MEN man får vara stadig på handen. En smart sak är att hänga dremeln (eller kopia därav) i ett gummiband då håller den sig rakare. Vanligt borrstativ (för en vanlig borrmaskin) kostar väl en 2-300 och borde gå att bygga om för dremeln (eller kopia därav).
Borrar som är bra kan du handla av sodjan
Borrar som är bra kan du handla av sodjan
Nu har denna till slut blivit såld på Tradera (inte min, säljaren har gått ner mycket från sitt utgångspris): http://www.tradera.com/Borrmaskin-for-f ... _140801177
Det ser ut som en trevlig maskin, men varvtal vet jag inte. Diskuterades här på forumet förut, nån som frågade vad den var värd. Vet att jag skrev i tråden så kanske kan hitta den om du vill.
Dremelstativ är inte tillräckligt bra enligt mig, jag har börjat modda mitt, men det är inte färdigt ännu. Jag har lyckats bryta borrar ofta i det stativet, kan dock bero på att jag är ganska darrhänt också.
Annars vet jag att det finns nån fin höghastighetsbordspelarborr(lägg det i Wordfeud!) av svensk tillverkning, dyker upp på blocket ibland. Det är ju dessutom lika viktigt att lyckas hålla kortet still som att borren inte skall wobbla eller gå snett.
Det ser ut som en trevlig maskin, men varvtal vet jag inte. Diskuterades här på forumet förut, nån som frågade vad den var värd. Vet att jag skrev i tråden så kanske kan hitta den om du vill.
Dremelstativ är inte tillräckligt bra enligt mig, jag har börjat modda mitt, men det är inte färdigt ännu. Jag har lyckats bryta borrar ofta i det stativet, kan dock bero på att jag är ganska darrhänt också.
Annars vet jag att det finns nån fin höghastighetsbordspelarborr(lägg det i Wordfeud!) av svensk tillverkning, dyker upp på blocket ibland. Det är ju dessutom lika viktigt att lyckas hålla kortet still som att borren inte skall wobbla eller gå snett.
> Stativ går att klara sig utan MEN man får vara stadig på handen.
Jag skulle säga att det går hjälpligt f.o.m 0.8 mm och uppåt.
Men det går inte fort och man kommer sannolikt att bryta en
del borr på vägen. Vi förutsätter väl HM borr, inte snabbstål (?).
0.6 borr är mer tveksamt. Jag har kört standard Dremel med det vanliga
standardstativet ner till 0.25 och det "funkar" om man är försiktig...
Jag skulle säga att det går hjälpligt f.o.m 0.8 mm och uppåt.
Men det går inte fort och man kommer sannolikt att bryta en
del borr på vägen. Vi förutsätter väl HM borr, inte snabbstål (?).
0.6 borr är mer tveksamt. Jag har kört standard Dremel med det vanliga
standardstativet ner till 0.25 och det "funkar" om man är försiktig...
Jag bryter 0.6 i lillsyrran och den spindeln torde vara bättre än en dremel samt att den sitter i ett bra "stativ" 
En 0,6 kan man knäcka bara genom att lätt komma åt den samt om man inte prickar exakt mitten på padden och där inte är "förberett" med tex drillaid.
Har bara knäckt en 0,8borr från sodjan dock var det i fräsen då Z tappade steg

En 0,6 kan man knäcka bara genom att lätt komma åt den samt om man inte prickar exakt mitten på padden och där inte är "förberett" med tex drillaid.
Har bara knäckt en 0,8borr från sodjan dock var det i fräsen då Z tappade steg

Borde de inte funka med en billig liten pelarborrmaskin, Jula?
- Klas-Kenny
Jag använder Julas billigaste pelarborrmaskin tillsammans med 1mm HSS-borr och Sodjans 0,8mm borr, fungerar utmärkt.
Att jag kan borra 0,02 sekunder fortare per hål med dremelns rotationshastighet spelar ingen större roll för mig..
Bröt av ett gäng borr med dremelkopian innan jag gav upp den och provade pelarborrmaskinen, och ser absolut ingen anledning att gå tillbaka.
Att jag kan borra 0,02 sekunder fortare per hål med dremelns rotationshastighet spelar ingen större roll för mig..

Bröt av ett gäng borr med dremelkopian innan jag gav upp den och provade pelarborrmaskinen, och ser absolut ingen anledning att gå tillbaka.
stativ är bara ett måste i detta sammanhang, 0.4mm klarar jag bra när jag kör classe i sjön´s stativ.
Dock så har jag dragit åt det lite extra
dock klara jag bara 1-0.8mm frihand, eller rättare sagt att de går sönder en iaf under tiden medans jag borrar kortet.
Dock så har jag dragit åt det lite extra

dock klara jag bara 1-0.8mm frihand, eller rättare sagt att de går sönder en iaf under tiden medans jag borrar kortet.
Jag har den lilla pelarborren de sålde på biltema för ett antal år sedan, kostade kring femhundringen och är tillräckligt kastfri i chucken för att inte knäcka 0,8 i alla fall.
Finns det fler åsikter om stativet till Dremel? Är sugen på den, men den känns lite dyr för att bara vara ett plaststycke med en spak. Har en Dremel 300 som inte verktygen vobblar i som med min förra Dremelkopia av Cotech.
Menar du det som heter 212 ?
Jag har det och det "fungerar" för hobby bruk. Har testborrat
ner till 0.25 mm och om man bara tar det försiktigt så...

Jag har det och det "fungerar" för hobby bruk. Har testborrat
ner till 0.25 mm och om man bara tar det försiktigt så...

Hade glömt att jag startade tråden men.
Det blev ett dremelstativ samt en miniborr på biltema.
Den passade exakt i samma fäste som dremeln.
Har borrat ett kort nu och det gick fint, förutom att jag knäckte ett borr nästan direkt
Så nu behöver jag fler borr det jag använde var 0.8mm men jag kom fram till att det är lite stort, skulle nog vara bättre med 0.6mm. Borret j(HM) ag använde var ganska långt(6-7mm), så det var nog därför det knäcktes hade ju räckt med ca 4mm.
Sodjan Jag hörde att man kan köpa borr utav dej?
Är det tradera som gäller eller?
Det var ett stativ som heter 220 jag köpte?
http://www.clasohlson.se/Product/LargeI ... 0-3997.jpg
Samt borrmaskin på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... kin-130-W/
Det blev ett dremelstativ samt en miniborr på biltema.
Den passade exakt i samma fäste som dremeln.
Har borrat ett kort nu och det gick fint, förutom att jag knäckte ett borr nästan direkt

Så nu behöver jag fler borr det jag använde var 0.8mm men jag kom fram till att det är lite stort, skulle nog vara bättre med 0.6mm. Borret j(HM) ag använde var ganska långt(6-7mm), så det var nog därför det knäcktes hade ju räckt med ca 4mm.
Sodjan Jag hörde att man kan köpa borr utav dej?
Är det tradera som gäller eller?
Det var ett stativ som heter 220 jag köpte?
http://www.clasohlson.se/Product/LargeI ... 0-3997.jpg
Samt borrmaskin på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... kin-130-W/
> Sodjan Jag hörde att man kan köpa borr utav dej?
> Är det tradera som gäller eller?
Jag har något set med lite grövre borr där (sök på "hårdmetallborr"),
men maila mig direkt så fixar vi de lite tunnare. Finns från 0.3 och uppåt.
Speciellt 0.8 har jag en hel del av.
> jag använde var ganska långt(6-7mm),
Menar du själva spiral-delen ? Det är nog ganska normalt, jag har inte
sett HM borr med så korta klingor som 4 mm. Tänk på att de i industien
används för att borra genom 3-4 stackade 1.5mm laminat på en gång.
Det blir ca 5-7 mm.
> Är det tradera som gäller eller?
Jag har något set med lite grövre borr där (sök på "hårdmetallborr"),
men maila mig direkt så fixar vi de lite tunnare. Finns från 0.3 och uppåt.
Speciellt 0.8 har jag en hel del av.
> jag använde var ganska långt(6-7mm),
Menar du själva spiral-delen ? Det är nog ganska normalt, jag har inte
sett HM borr med så korta klingor som 4 mm. Tänk på att de i industien
används för att borra genom 3-4 stackade 1.5mm laminat på en gång.
Det blir ca 5-7 mm.
Sodjan
borrar är vassa som klåen
Jag tycker att 0,8 är de smidigaste då de tål mest och man får lagomt stora hål, tänk på att om du ska ha DIL osv så måste du ha större hål samt att OM du har för små hål dvs nästan exakt som benen så får du mycket svårt att få dit tex DIL pga att du inte har någon passmån.
Dvs se till att ha några tiondelar större än komponentbenet annars blir det tråkigt att montera korten då minsta knäck på ett komponentben tenderar att fastna för att inte tala om när man måste avlöda
Borrarna smäller nästan alltid av någon mm nedanför skaftet så att säga, de är ju mycket hårda så de tål ju inte mycket sidböjning därav kommer ju måstet med pelarborr/stativ ju tunnare desto värre. Som tidigare sagt körde jag av 0,6 direkt i fräsen och den spindeln är mycket bättre än en dremel+bästa stativet. Man får ju liksom passa sig så man inte tappar borren för då går de asen av

Dvs se till att ha några tiondelar större än komponentbenet annars blir det tråkigt att montera korten då minsta knäck på ett komponentben tenderar att fastna för att inte tala om när man måste avlöda

Borrarna smäller nästan alltid av någon mm nedanför skaftet så att säga, de är ju mycket hårda så de tål ju inte mycket sidböjning därav kommer ju måstet med pelarborr/stativ ju tunnare desto värre. Som tidigare sagt körde jag av 0,6 direkt i fräsen och den spindeln är mycket bättre än en dremel+bästa stativet. Man får ju liksom passa sig så man inte tappar borren för då går de asen av

Det ligger två stycken fina Contadrill på konkursauktion som slutar om drygt en timme:
http://www.pn-trading.se/Konkursauktion ... fault.aspx
Rop 8 & 10 på auktionen.
http://www.pn-trading.se/Konkursauktion ... fault.aspx
Rop 8 & 10 på auktionen.