Jag köpte ett schackbräde med pjäser på loppis. Ett typiskt klubbräde med ganska fina vanliga klubbpjäser (heter de Staunton?). Brädet är av plywood, någon cm tjockt.
Pjäserna ska förses med var sin permanentmagnet och varje ruta ska ha en magnetswitch (reed switch) på undersidan. Switcharna sätter jag i en matris parade med en 1N4148-diod vardera.
Efter att ha lekt och labbat lite med olika permanentmagneter och magnetswitcharna kom jag fram till att det behövs rätt kraftiga magneter och att switchen, som består av en tunn cylinderformad glaskapsel, funkar bäst om magneten är placerad vid dess ena ände och inte över mitten på en liggande switch som jag tänkte mig från början.
I skrivande stund har jag lött dit alla komponenterna på undersidan av schackbrädet. Det var ett jäkla tradigt pysslande kan jag säga. Jag började med att borra hål under mitten på varje ruta, med någon mm kvar innan det är igenom. Därefter lödde jag ihop switch-diodparen. Sen böjde jag benet på ena sidan av switchen så att det gick att stoppa ner den i hålet. 64 par senare limmade jag dit dem med smältlim.
Sen började det värsta av allt när det gäller repetetiva jobb. Klippa till, skala och löda dit kabelmatrisen. 56 kablar horisontellt och 56 kablar vertikalt, lödda mellan varje komponentpar. Hade jag haft någon bra metod att skala en kabel mitt i, alltså inte bara änden, hade jag sluppit att klippa till småstumpar, men var och en efter förmåga... Efter dessa småkablar lödde jag även dit 8+8 kablar som ska gå vidare till labbrädet. Sist har jag limmat på fötter under brädet för att kunna ställa det stabilt utan att mosa komponenterna.
Jag har även börjat att installera magneter i pjäserna. Köpte Clasohlsons "neodynamiska" saker med hål i för att kunna fästa dem med en skruv.
När jag ändå är i farten att göra saker själv, har jag även valt att skriva mjukvaran. Den är inte klar, men en bra bit på vägen kommen. Vad jag har är C-kod skriven för GCC, endast med 8 bitars datatyper. Programmet känner till alla schackregler och kan räkna fram en lista på alla legala drag för varje pjäs.
Jag har inte skrivit någon interfacekod mot brädet, då jag känner att jag för det skulle behöva ha brädet klart att labba med under tiden.
Exakt vad programmet ska göra är jag inte helt 100 på än. Vore ju såklart skoj om jag kan få till en hyfsat bra ai som kan slå mig i schack.

Hur brädet ska visa vilken pjäs man ska flytta åt datorn vet jag inte heller än. Antingen en display som talar om koordinater, eller kanske en ledmatris (men jag fasar för ännu mer lödande

Jag har en förhoppning om att all mjukvara ska kunna dunkas in i en AVR. Jag har införskaffat en Atmega1284P för ändamålet. Den har tillräckligt med minne för att åtminstone kunna söka fyra-fem drag framåt. Tveksamt dock om det kommer vara realistiskt i tiden med dess 20 MIPS, men jag antar att det får kombineras med lite smarta optimeringar i mjukvaran. Kompletta sökningar tror jag inte kommer hålla.
Mycket text och lite bilder. Får se om jag kan få röven ur soffan och fota imorrn.
Edit: Här kommer en bild, och fler följer senare i tråden.