För något år sedan nu ungefär började jag kolla efter tangentbord som höll lite högre standard än det skräp man får med när man köper en dator idag. Hittade ganska snabbt in till geekhack och sedan spårade det ur... Många lite finare tangentbord bygger på tryckknappar från Cherry. Jag insåg att det ju skulle vara enkelt att bygga ett tangentbord själv precis som jag ville ha det =) Resultatet blev en guide i hur jag gick till väga och tangentbord till mig själv förstås. Det hela inkluderade en hel del CAD vilket jag i princip inte hållit på med innan. Så det var mycket lärorikt och skoj. Speciellt när man för hem sina designade delar och allt stämmer på hundradelar av millimetrar. Som kontroller använder jag en Teensy++ eftersom den är så smidig att jobba med.
Ett par snabba bilder här också, kretskorten är designade i KiCAD och beställda från pcbwing. Skalet är taget från ett Filco-tangentbord, likaså dom svarta knapparna. Dom gråa knapparna har jag specialbeställt från ett företag i USA. Jag hittar ingen uppdaterad bild men det är text på alla knappar numera.

Symmetric Stagger Board PCBs by Fredrik Atmer, on Flickr

Symmetric Stagger Board - Symmetric layout by Fredrik Atmer, on Flickr

Symmetric Stagger Board - ISO layout by Fredrik Atmer, on Flickr
Det hela är ju rent elektroniskt ett rätt simpelt projekt men så var det mitt första också. Mitt nya projekt har blivit att modifiera ett annat slags tangentbord till min egen layout. Ett tangentbord med kapacitiva tryckknappar, dom smörigaste tangentbordknapparna som i alla fall jag kännt på =)

Realforce 105 Swedish by Fredrik Atmer, on Flickr
Varje knapp har en liten gummituta med en konisk spiralfjäder under. Gummitutan står för det mesta av fjädringen, fjädern är istället det som aktiverar knappen. När den ringlar upp sig mot kretskortet ändras kapacitansen mellan de två halvmånarna som kan ses för den högra shift-knappen i den här bilden.

Realforce 105U, PCB top with Rubber Cups by Fredrik Atmer, on Flickr
Jag har ett par olika idéer om hur jag skulle kunna gå till väga för att registrera när kapacitansen ändras med det får bli en egen tråd om det projektet senare. Det har hur som helst lett till att jag köpte på mig en liten hög med IC-kretsar av olika sorter för att ha att leka med. Ännu har jag bara hunnit med att koppla lite testuppställningar på en breadboard. Jag bestämde också att det är bra att ha ett oscilloskop om man ska kunna felsöka sina kopplingar. Så jag har precis fått hem ett Rigol från ebay =)
Sedan länge har jag också varit fascinerad av högprecisionspendelur. I väntan på nästa lottovinst har jag lekt med tanken att bygga utifrån en bra och temperaturkorrigerad pendel men göra resten elektroniskt - sekundräkning och energitillförsel. Jag har sett ett liknande projekt på nätet, men tänkte hålla mig borta från att googla fram det igen innan jag har en egen design. Allt för att gå in i det hela mer förutsättningslöst. Jag har också alltid känt att jag inte kunnat tillräckligt om elektronik för att genomföra bygget, men det kanske det blir ändring på nu då =) Men det är ytterligare ett annat projekt som så småningom (förhoppningsvis) förtjänar sin egen tråd.
Det blev en lång presentation, men nu är jag här =)