HiFi stereo förstärkare
- SeniorLemuren
HiFi stereo förstärkare
Är lite sugen på att starta ett projekt för att bygga en rörbestyckad hifi stereoförstärkare. För en massa år sedan byggde jag en sådan som beskrevs i Radiobyggboken Jag skulle gärna testa att bygga den igen eftersom jag tyckte det var en liten fin förstärkare med hygglig prestanda. Tyvärr så saknas sidorna 49 -50 i den kopierade boken i bifogad länk och jag antar att de innehåller komponent förteckningen.
Är det någon som händelsevis sitter med boken som vill dela med sig av de saknade sidorna. Eller kanske det rent av finns någon på forumet som har källor till även mer intressanta rörbestyckade stereo hifi byggen.
Är det någon som händelsevis sitter med boken som vill dela med sig av de saknade sidorna. Eller kanske det rent av finns någon på forumet som har källor till även mer intressanta rörbestyckade stereo hifi byggen.
- hobbystinsen
Re: HiFi stereo förstärkare
Ohhh!
Dom där böckerna lusläste jag som tonåring.
Det blev dock aldrig något rörbygge.
Det är lättare med transistorer...
Alla tre finns att låna på Stockholms stadsbibliotek.
Jag kan ombesörja om du har för långt.
/P.
Dom där böckerna lusläste jag som tonåring.

Det blev dock aldrig något rörbygge.
Det är lättare med transistorer...

Alla tre finns att låna på Stockholms stadsbibliotek.
Jag kan ombesörja om du har för långt.

/P.
Ger rörbestyckning signifikant mindre THD och jämnare bandbreddsrespons än motsvarande transistor/chips konstruktion?
Det där är definitivt inte sant, hänger helt på konstruktionen, i verkligheten är det nog snarare precis tvärtom.
Rörförstärkare ger en mjukare klippning samt en viss kompression, vilket många uppfattar som trevligt, men HiFi, nä knappast.
Vill man ha riktig HiFi, dvs helt ofärgat ljud, så är det kisel som gäller.
Rörförstärkare ger en mjukare klippning samt en viss kompression, vilket många uppfattar som trevligt, men HiFi, nä knappast.
Vill man ha riktig HiFi, dvs helt ofärgat ljud, så är det kisel som gäller.
Måste hålla med. Distorsionen i rör är företrädelsevis jämna övertoner och upplevs som "mjuk" och "varm", medan kisel klipper hårt och ger udda övertoner.
Jag hade den inte i bokhyllan i så den måste vara i förrådet kollar vid tillfälle.
Jag vill minnas en ritning i den som var transformatorlös på utgången, i stället var man hänvisad till högimpedanshögtalare typ 800ohms versionen av philips AD9710
Kan annars tipsa om en enkel förstärkare som medlemmarna på HIFIforum klurat fram, det är en modernare konstruktion och alla "järn" finns att köpa från hammond och rören är förhållandevis billiga och sådana som fortfarande tillverkas.
Här är forumtråden, senaste schemat är på sidan 19
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=27527
Jag vill minnas en ritning i den som var transformatorlös på utgången, i stället var man hänvisad till högimpedanshögtalare typ 800ohms versionen av philips AD9710
Kan annars tipsa om en enkel förstärkare som medlemmarna på HIFIforum klurat fram, det är en modernare konstruktion och alla "järn" finns att köpa från hammond och rören är förhållandevis billiga och sådana som fortfarande tillverkas.
Här är forumtråden, senaste schemat är på sidan 19
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=27527
Senast redigerad av metex 4 oktober 2011, 12:44:40, redigerad totalt 1 gång.
-
Jaså,800 ohmaren-varsågod:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Jag kan ju dela med mej mitt bygge som jag tycker låter ruggigt bra, uppmätt till ca 40W när kurvan börjar se förvrängd ut.
Schema:
Schema: