Autorouter i Eagle

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Kontakt:

Autorouter i Eagle

Inlägg av Chrille »

Var ändrar man bredden på kopparbanorna som Eagle ska rita när man kör med autoroutfunktionen?
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Det gör du med "Wire Width"- max är 13 mm tror jag.
Sen fyller man ju alla tomma områden efteråt aå man inte etsat bort mer koppar än nödvändigt
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jag kommer inte ihåg att i huvudet men jag vet vilket knapp det är iaf...

Hmm.. hela grejen med att fylla ut tomrum tycker jag funkar ganska dåligt blir mkt att rita själv... hur funkar polygon grejen förresten? rektangeln funkar ju av sig själv om man så säger...

//Rille
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Läs detta, en bra start för nybörjare

Den är seg att öppna men på svenska.

PDF-Fil ftp://ftp.cadsoft.de/pub/userfiles/doc/course-se.pdf
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Sitter hemma nu... så här gör jag för att ändra "width": Edit och längst ner finns Net Classes där står det Width... där ändrar jag iaf...

//Rille
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Tackar rickeboy, fungerar fint nu. :)

När jag ändrade under knappen "Change" > "Width" så blev bara kopparbanorna bredare när jag ritade upp dom för hand men när jag nu ändrade under "Net Classes" så blev det bra.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jo jag hade samma problem... satt och luskade ganska länge... jag kör med 28 i Width då jag även förlorar lite i bredd då jag belyser kortet... (det ser iaf lagom ut 8) )

//Rille
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ok jag får prova mig fram lite och se hur det går.

Jag tänkte jag skulle göra ett dubbelsidigt kort så jag tror jag kör lite bredare för jag antar att det är lite knivigt att få det att passa ihop på båda sidorna. Om någon har några bra råd när man gör dubbelsidiga kort så tar jag tacksamt emot dessa. :roll:

Vad brukar du köra på "Clearance" rickeboy?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Har visserligen aldrig lyckats göra ett dubbelsidigt kort så det blivit riktigt bra men ett tips är att placera filmerna ovanpå varandra som kopparlagrena ska bli. Sedan placerar du de båda på kortet (på samma sida) och borrar igenom på väl valda ställen. Sedan fixerar du filmerna på respektive sidan genom hålen.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Den metoden lät inte så dum, då borde det hamna någorlunda rätt tycker man.
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Jag har också funderat på dubbelsidigt. En idé jag kom på är att man kan göra två enkelsidiga, borra några av komponenthålen och sen limma ihop korten :)
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jo jag har som sagt också funderat på dubbelsidigit men inte sett det mer klurigare än att det är att exponera det två gånger men visst nu när du säger att är det ju fruktansvärt rätt att man ska passa in att också :doh:

Man kan ju kanske försöka göra ngn markering på kortet (när man ritar det i burken) som man kan använda för att ha kanten mot kortet man har sågat ut eller hur ni nu gör (jag sågar... tror jag... hmm... eller klipper... hmm... har gjort på så många olika sätt att man glömmer vilket man tycker är bäst...)

Vad jag använder i Clearence? hmm... jag har bara använt standarden då jag är mkt säker på att koppar banorna kommer krympa pga av att OH filmen släpper igenom lite ljus längst ute för mig...

Ska nog försöka ge mig på ett dubbelsidigt i nästa projekt jag gör (det ser ju så mkt proffsigare ut också 8) )

//Rille
göcke

Inlägg av göcke »

jag använder mig av tre kryssmärken i tre hörn som referens på båda filmerna, sedan borrar jag hål i laminatet och kan på detta sättet centrera filmerna. det går bra att göra detta med två kort och limma ihop dem. kom bara ihåg att det är komponent och lödsida. och då använder jag hålen för att få laminaten rätt-limmade.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hela grejen med att limma ihop tycker jag inte om... blir både tjockt och så är det omständigt... jag har köpt laminat med fotoresist på båda sidorna... "bara" se till att märka ut att ordentligt...

//Rille
göcke

Inlägg av göcke »

rickeboy
det finns laminat som är supertunna, så tjockleken kan facktisk bli mindre än konventionella kort, men jag håller med dig att det är enklare att jobba med ett dubbelsidigt laminat om det bara är det man skall ha.
Skriv svar