Varistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
augustsson

Varistor

Inlägg av augustsson »

Hej !
Hoppas någon kan hjälpa mig med ett problem jag har. Jag har en elbroms som brinner titt som tätt. Jag misstänker att det är höga spännings som gör det. Jag skulle vilja att ett överspänningsskydd för att kontrollera mina teorier. Jag skulle vilja att när överspänningsskyddet går "sönder" ska det bli en kortslutning så säkringen går. Bromsen är på 400V 0.3 A men jag vet inte vad jag skall använda för komponent har hittat några i ELFA men vet inte riktigt vad dom gör och hur dom fungerar. Några som är duktiga?
Nerre

Re: Varistor

Inlägg av Nerre »

En varistor gör just ungefär det du vill: blir kortslutning när spänningen blir för hög. Sätter du sen en säkring i serie med matningen så kommer den att lösa när varistorn "reagerar". Säkringens värde är svårt att sia om utan att veta exakt hur mycket bromsen drar och hur ofta den har matning. Den är märkt 0.3 A så jag skulle nog testa med en 250 mA säkring (vid 525 mA ska den hålla i högst 30 minuter, den borde alltså klara 300 mA en rätt lång stund).

Jag tar för givet att bromsen drivs av växelspänning 400 V, det verkar finnas varistorer med arbetsspänning på 420 V. En sån skulle jag nog testa med.

Varistorn kopplas alltså pol-pol över matningen EFTER säkringen.
Skriv svar