Pickit2-kampanj på Elfa, 356:- ink. moms (10% rabatt)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Pickit2-kampanj på Elfa, 356:- ink. moms (10% rabatt)

Inlägg av swesysmgr »

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =73-344-18

Pickit2-programmerare + demokortet med sockel + PIC16F690 ingår.
emwtur

Re: Pickit2-kampanj på Elfa, 356:- ink. moms (10% rabatt)

Inlägg av emwtur »

måste bara varna att nyare PIC INTE supportas - och inte heller kommer att supportas på PICKit2

Det är absolut ingen dålig produkt och priset verkar väldigt vettigt.
om vet man om begränsningarna !

/P-E
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag läste någonstans (tror det var här) att alla kretsar fungerar med den fristående PICkit 2 applikationen men inte med en PICkit 2 inifrån MPLAB. Har inte haft möjlighet att testa själv, kan någon bekräfta detta?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Man måste också kolla rätt support lista. Fler modeller stöds av den fristående
PICkit2 applikationen än vad som stöds integrerat med MPLAB. Man får bedöma
vad som är viktigt. Men under 400:- för en komplett USB-ansluten lösning
inkl färdigt labbkort och supporten från Microchip är nog svårslaget.

De har nästan 300 st på lager (inkl butikerna) så de kanske vill sälja av några...
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

SKulle jag personligen köpa en ny så hade jag lagt på några hundra för en Pickit3 men att gno ner priset till absolut minimum verkar vara viktigt för många här därför skickade jag ut en blänkare.

Med demokortets leddar, pot och brytare kan man börja labba direkt, den som väljer Arduino får ett kort med en massa socklar och måste köpa till en "shield" eller lösa komponenter för att komma igång.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Lysdioder, motstånd, knappar m.m. är ju iofs såna saker som man ändå bör ha ett par stycken av hemma och inte kostar många kronor. Dessutom föredrar nog många att labba på kopplingsplatta så vet inte om jag köper det argumentet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nu så var jämförelsen väl med Arduino i och för sig.
Jag har försett labbkoret med hylslister för enkel överkoppling
till labbplatta om man behöver något extra. Och PICkit2/3 bra
direkt ihop med labbplatta också...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Måste säga att det var ett väldigt bra pris!

Jag kör Pickit2 och har i alla fall ännu aldrig stött på någon PIC jag velat använda men inte kunnat.. :)

Sen så gillar jag personligen det fristående programmet betydligt mer än att använda MPLAB, MPLAB får användas som kompilator och inget annat.

Mitt labbkort är också bestyckat ungefär som Sodjan's, supersmidigt, även om jag aldrig använder det längre. Men när jag började var det guld värt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

vilka fristående applikationer rekommenderas här (gärna under linux).

köpte en PICKIT 3 i somras och är inte speciellt vän med MPLAB - dessutom är jag intresserad att hitta en tillräckligt användbar C-kompilator utan en massa tjafs som 60 dagars prövotid och annan kryppling med endast 2 kb kod och annat skit som de gärna kör med, detta är bara för hobby/test och det kan gå månader mellan gångerna och då skall inte C-kompilatorn sluta fungera bara för att man inte har tid/ork att utforska denna på kort tid.

och nej - tjata nu inte om att gör allt i assembler... jag hackar ogärna mer än absolut nödvändigt i assembler lagom just för att C-kompilatorn skall rassla igång... assembler tar man till när man har prestanda eller platsbekymmer, vissa optimeringar som kan göras bättre i assembler eller hantera interrupt ungefär.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En annan anledning att använda Assembler är för att lära sig.. :)
Men om man redan har koll på microprocessorerna finns det ju som du säger ingen anledning till Asm om man inte har de problem du beskriver.

Microchips egna Hi-Tech C fungerar ju fint för PIC10/12/16 och är helt gratis utan storleksbegränsning på programmet, och finns till Linux.

Länk.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

xxargs skrev:vilka fristående applikationer rekommenderas här (gärna under linux).
Använd MPLAB-X, den är multiplatform och ett stort lyft användbarhetsmässigt och mycket smidigare att jobba i om man programmerar C. Enstaka hängningar av debuggern annars inga problem även om programmet officiellt är beta.

Jag har mest använt Hi-Tech C för PIC18, den finns fri för Win/Mac/Linux. Begränsningen i gratisversionen är att den inte optimerar lika bra som betalversionerna, inget annat.

Microchip C18 ingår i MPLAB-X installationen, använd den om du behöver en mjukvarustack. Vet ej på rak arm hur det ser ut med platformsstödet.

Assembler måste man kunna men att sitta och knacka hundratals rader assembler är själadödande tycker jag, C gäller här.

http://www.microchip.com/en_US/family/mplabx/index.html
xxargs

Inlägg av xxargs »

det som följde med PIC3 var en PIC18F45K20-processor och då är man genast ute i kylan igen om gratis C-kompilatorerna bara stöder upp till 16...
Har iofs också en PIC18F4550 på experimetplatta också (var lite sugen på det är med USB ett tag)

edit:

tack för länkarna - undra varför dessa inte finns med på medföljande CD eller åtm. länkar till detta
det är ju inte direkt 'användarvänligt' om man som nyfiken köper paketet och efter man starta IDE inte ens hittar någon lätthittad och fungerande demoexempel som kör hela svängen från assemblerkod tills sin testkort tills att den blinkar med en lysdiod eller något.

jag bökade tex ett tag. innan jag ens hittade knappen för att slå på strömmen till testkortet och det gav bara felmeddelande hela tiden innan, har för mig att inte ens PICkit2 med MPLAB var så dumt konfigurerad...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> jag bökade tex ett tag. innan jag ens hittade knappen för att slå på strömmen till testkortet

Vad sa dokumentationen om just det och stämde det inte ?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

xxargs skrev:det som följde med PIC3 var en PIC18F45K20-processor och då är man genast ute i kylan igen om gratis C-kompilatorerna bara stöder upp till 16...
Fast det är ju en olycklig missupfattning.
xxargs skrev:tack för länkarna - undra varför dessa inte finns med på medföljande CD eller åtm. länkar till detta det är ju inte direkt 'användarvänligt' om man som nyfiken köper paketet och efter man starta IDE inte ens hittar någon lätthittad och fungerande demoexempel som kör hela svängen från assemblerkod tills sin testkort tills att den blinkar med en lysdiod eller något.
Innehållet på skivan är nog tyvärr för gammalt för MPLAB X och anpassat för version 8 som är rätt ful och knölig men funkar.

Steg för steg instruktioner finns i "Pickit 3 debug express lessons", jag tror den är länkad från startupsidan på CD skivan. Assemblerexempel vet jag inte hur det ser ut med. Kan hålla med om att det borde stå tydligare på planschen att man kan öppna färdiga projektexempel från lektionsfilerna för att komma igång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ska tipsa min kollega om detta som velat köpa en pickit2 i nåt år men aldrig fått tummen ur..

Känns som det är ytterst få PIC'ar som inte stöds av pickit2, men det klart att en pickit3 är mer framtidssäker.

Själv använder jag nästan bara den fristående pickit-applikationen, jag älskar att den har en funktion för att bevaka när källfilen uppdateras,
det gör att så fort jag kompilerat min källkod och fått ut en hexfil så laddas den helt automagiskt över till PIC'en på mitt projekt, det gör det
väldigt smidigt att göra snabba uppdateringar.
Skriv svar