D-formad pot axel till rund "adapter" ?
D-formad pot axel till rund "adapter" ?
Någon som vet om detta finns? Typ en liten D-formad bit man kan limma på en D-formad pot-axel för att få den rund ? Eller om någon har ett bra tips på att lösa detta.
Vill använda ALPS RK16 + RK09 och kan bara få tag på dessa med D-formad axel. Och rattarna jag vill använda finns bara runda med skruvlåsning.
Vill använda ALPS RK16 + RK09 och kan bara få tag på dessa med D-formad axel. Och rattarna jag vill använda finns bara runda med skruvlåsning.
Re: D-formad pot axel till rund "adapter" ?
Brukar det inte funka i alla fall?
Brukar vara värre om det ska göras åt andra hållet.
Brukar vara värre om det ska göras åt andra hållet.
En längre skruv i ratten borde väl funka?
Om omkretsen på D-axeln är samma som hålet i ratten.
Om omkretsen på D-axeln är samma som hålet i ratten.
Har prövat med det blir inte 100. Skruvarna är ganska korta och de kommer mot den platta delen på axeln.
För det första så måste diametern på axeln och hålet i ratten vara anpassad för varandra. För det andra så måste skruven i ratten nå den planade delen. Finessen med att ha en plan del på axeln, du kallar den D-formad är att ratten kommer i rätt läge. Däremot är det inte säkert att den ratt du avser använda är den som ursprungligen axeln är tillverkad för. Det finns nämligen rattar med D-formade hål.
Skaffar du en längre skruv så har du löst problemet givet att diametern på axeln och hålets diameter är anpassade för varandra.
Det går naturligtvis att tillverka små planade axlar som fyller ur den planade delen på dina ALPS RK16 men det blir inte billigt ifall du skall anlita någon att tillverka dem. Visserligen kanske du kan hitta någon som vill ställa upp gratis men dessa växer kanske inte på träd.
Skaffar du en längre skruv så har du löst problemet givet att diametern på axeln och hålets diameter är anpassade för varandra.
Det går naturligtvis att tillverka små planade axlar som fyller ur den planade delen på dina ALPS RK16 men det blir inte billigt ifall du skall anlita någon att tillverka dem. Visserligen kanske du kan hitta någon som vill ställa upp gratis men dessa växer kanske inte på träd.
Det finns ju axelförlängare for 6 mm axlar + en 6 mm axel
mvh
Göran
mvh
Göran
Rattarna är gjorda för 6mm axel så det är inget problem. Det enklaste är kanske att försöka hitta längre skruvar, men de är ganska små så jag vet inte om det blir lätt.
Har hitintills använt ALPS RK27 men de är ganska dyra och stora. Och nu behöver jag en mindre pga platsbrist.
Har hitintills använt ALPS RK27 men de är ganska dyra och stora. Och nu behöver jag en mindre pga platsbrist.
små insexskruvar utan skalle ? ..jag har ett sortimentfack med sådana i olika längder som jag räddade på ett tidigare jobb, kan kolla om du vet dimension.
Jag brukar klippa bitar av andra potar och fila lite, inte så jobbigt för enstaka men för många är det jobbigt.
Ta en 6mm rundstav i alu eller mässing, spänn fast "liggande" och fräs av till önskad tjocklek, kapa i rätt längd?
Ta en 6mm rundstav i alu eller mässing, spänn fast "liggande" och fräs av till önskad tjocklek, kapa i rätt längd?
Vrid ratten 180 grader och låt skruven gå mot den runda delan av axeln istället?
- anders_bzn
- Kontakt:
Det går att kapa en skruv med skalle och fila ett spår även om det är pilligt.pern skrev:Rattarna är gjorda för 6mm axel så det är inget problem. Det enklaste är kanske att försöka hitta längre skruvar, men de är ganska små så jag vet inte om det blir lätt.
Rattarna har en markering så det går inte.PeterH skrev:Vrid ratten 180 grader och låt skruven gå mot den runda delan av axeln istället?
Jag misstänkte det men eftersom det inte framkommit kunde jag inte låta bli 

Vrid poten passande antal grader bakom panelen istället!