Silikonfritt lim att stabilisera smd elektrolyter med
Silikonfritt lim att stabilisera smd elektrolyter med
Hej!
Kan någon rekommendera ett silikonfritt lim lämpligt att stabilisera smd elektrolyter med? Jag blev rekommenderad Loctite 454 (ELFA 80-877-10) från annat håll men det är lite dyrt. Funderar på Epoxy (ELFA 80-870-41). Det ska gå att förbruka lite åt gången och vara smidigt att applicera.
Någon som har någon bra idé?
Kan någon rekommendera ett silikonfritt lim lämpligt att stabilisera smd elektrolyter med? Jag blev rekommenderad Loctite 454 (ELFA 80-877-10) från annat håll men det är lite dyrt. Funderar på Epoxy (ELFA 80-870-41). Det ska gå att förbruka lite åt gången och vara smidigt att applicera.
Någon som har någon bra idé?
- Mizzarrogh
Re: Silikonfritt lim att stabilisera smd elektrolyter med
Tror epoxi bör fungera, men min erfarenhet av tublim är att det är svårt att blanda till mycket små satser av tvåkomponent med bibehållen ekonomi; det blir mycket spill om man bara förbrukar typ någon tiondels droppe åt gången men det håller ganska länge, tror du kan arbeta med en sats åtminstone någon halvtimma-timma om det bara gäller fixering då det tar en bra stund för det att härda (åtminstone araldit och liknande jag testat).
Annars borde det teoretiskt sett gå väl ihop med de flesta normalt förekommande laminat då det kemiskt/tekniskt sett borde ha ungeffär samma egenskaper tycker man.
Annars borde det teoretiskt sett gå väl ihop med de flesta normalt förekommande laminat då det kemiskt/tekniskt sett borde ha ungeffär samma egenskaper tycker man.
Ett litet tips, vi säljer loctite 454 3g tuber för 37,50st plus moms på jobbet.
Elfa tar 68,20:- 80-876-94
Och ev frakt ifrån gotland är typ 6:-
PMa om det är intressant.
Elfa tar 68,20:- 80-876-94
Och ev frakt ifrån gotland är typ 6:-
PMa om det är intressant.
Hur är det med PL400, dey innehåller väl inte silikon ? eller ?

Inga stora mängder, kanske 20-50 per år, men många bäckar små. Har beställt en från ELFA för ett litet test. Det finns ju även en större tub på ELFA.
-
Smältlim har ju dessvärre den egenskapen att det, smälter
..och oftast är det ju ganska varmt..

-
OM elektrolyter blir så varma att smältlimmet släpper/smälter DÅ har man mycket större problem än att dom kan vibrera loss...
Nu finns det ju ett antal olika sorters smältlim, man kanske inte skall välja ett som är avsett för papper och andra ömtåliga produkter.
Och kanske handla på ett mera välrenomerat ställe än Rusta/Claes Olson/Jula mfl.
http://www.gleitmo.se/produkter/lim/smaltlim/
Nu finns det ju ett antal olika sorters smältlim, man kanske inte skall välja ett som är avsett för papper och andra ömtåliga produkter.
Och kanske handla på ett mera välrenomerat ställe än Rusta/Claes Olson/Jula mfl.
http://www.gleitmo.se/produkter/lim/smaltlim/
- Mizzarrogh
Jo, det finns ju olika temperaturområden för "riktigt" smältlim, frågan är väl dock om de billiga lim pistolerna klarar det bra.
Men smältlim är och förblir normalt en fruktansvärt seg gumiaktig massa det blir aldrig stummt som epoxi eller snabblimmet i exemplet.
Dessutom är det rätt klumpigt och opraktiskt att jobba med tycker jag förutom att föremålet per automatik utsätts för samma temperatur som det smälta limmet i några minuter, mest för grovgöra. men i många sammanhang används det även i fabrikstillverkade grejer, var ju så det uppstod en gång i tiden. Finns ju vaxpatroner och alltmöjligt om man vill kunna ändra sedan och så vaxpatroner brukade ju användas förr att fixera spolar och annat.
Men smältlim är och förblir normalt en fruktansvärt seg gumiaktig massa det blir aldrig stummt som epoxi eller snabblimmet i exemplet.
Dessutom är det rätt klumpigt och opraktiskt att jobba med tycker jag förutom att föremålet per automatik utsätts för samma temperatur som det smälta limmet i några minuter, mest för grovgöra. men i många sammanhang används det även i fabrikstillverkade grejer, var ju så det uppstod en gång i tiden. Finns ju vaxpatroner och alltmöjligt om man vill kunna ändra sedan och så vaxpatroner brukade ju användas förr att fixera spolar och annat.
Finns det någon risk att varmt smältlim kan skada komponenterna? Det är väl troligen varmare i lödugnen än vad smältlimmet är men det känns lite ojuste mot komponenterna att mosa på varmt smältlim.
- Mizzarrogh
Normalt sett skall det inte göra det men det finns ju smältlim för lägre temperatur än det vanliga.
Edit: Dock bör tilläggas att smältlim är i princip omöjligt att få bort ordentligt om man av någon anledning vill flytta eller avlägsna något... Jag har brutit av en bit av ett knivblad en gång när jag skulle bända loss vanligt billigt smältlim...
Edit: Dock bör tilläggas att smältlim är i princip omöjligt att få bort ordentligt om man av någon anledning vill flytta eller avlägsna något... Jag har brutit av en bit av ett knivblad en gång när jag skulle bända loss vanligt billigt smältlim...

Går det inte med vanligt karlsons klister? Det är stumt, kallt, enkelt, billigt? =P
- Mizzarrogh
Kanske, Karlssons klister var ursprungligen celluloid upplöst i aceton men jag vet inte vad det innehåller nu om det är samma?