UV-låda för dubbelsidiga kort KLART!
UV-låda för dubbelsidiga kort KLART!
För att kunna bygga med ytmonterat och smala banor så behöver jag en ny UV-låda.
Den gamla klarade knappt av SOIC pga för tunt plexi och hade bara belysning underifrån.
Den här gången blir det 8mm tjockt fönsterglas och dubbelsidig belysning. Själva lådan är gjord i 10mm mdf.
Nu till bilderna:
Den gamla klarade knappt av SOIC pga för tunt plexi och hade bara belysning underifrån.
Den här gången blir det 8mm tjockt fönsterglas och dubbelsidig belysning. Själva lådan är gjord i 10mm mdf.
Nu till bilderna:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Rocky_AL 4 oktober 2011, 19:32:51, redigerad totalt 1 gång.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: UV-låda för dubbelsidiga kort
Hur är det nu, är inte fönsterglas väldigt ogenomsläppliga för de intressanta våglängderna? Och om det då är 8mm glas blir det kanske väldigt segt. Vill absolut inte racka ner utan skriver bara för att jag har fått för mig att det är så. I övrigt ett väldigt bra bygge so far!

Vad jag har förstått så släpper fönsterglas inte igenom UVC (den kortaste våglängden)
och släpper delvis igenom UVB och nästan all UVA (som är den längsta våglängden)
Vid exponering av kretskort är det UVA/UVB som gäller.
Har för övrigt redan provat att exponera genom fönsterglas utan problem.
och släpper delvis igenom UVB och nästan all UVA (som är den längsta våglängden)
Vid exponering av kretskort är det UVA/UVB som gäller.
Har för övrigt redan provat att exponera genom fönsterglas utan problem.
Update!
Nu är lådan grundmålad. Måste vänta en hel dag mellan lagren, så det tar sin tid
Nu är lådan grundmålad. Måste vänta en hel dag mellan lagren, så det tar sin tid

Lådan är nu färdigmålad och lysrörsarmaturen är på plats.
Nu återstår bara elektroniken och frontpanelen.
Nu återstår bara elektroniken och frontpanelen.
Har du vanlig FK går över gångjärnssidan? Den är ju dels bara grundisolerad (d.v.s. får inte förläggas berörbar) och får såvitt jag vet heller inte användas om den är utsatt för rörelser.
- Klas-Kenny
I apparater som ansluts via stickpropp får man väl i princip göra precis som man vill?
Sen vad man borde göra, är ju en helt annan femma

Sen vad man borde göra, är ju en helt annan femma

Får och får, det beror ju på för vem.
Ska man följa nån standard för elektriska produkter så ska sladdarna klara nåt i stil med 10 000 öppningar av luckan utan att mer än 5% av kardelerna går av.
Problemet är ju att om kardelerna går av så blir ledararean mindre, vilket ger högre värme och till slut kan orsaka brand.
Men för hembyggen finns ju inga krav på sånt, så det handlar ju bara om vem som tar på sig ansvaret när grejerna orsakar brand eller nån får en stöt.
Ska man följa nån standard för elektriska produkter så ska sladdarna klara nåt i stil med 10 000 öppningar av luckan utan att mer än 5% av kardelerna går av.
Problemet är ju att om kardelerna går av så blir ledararean mindre, vilket ger högre värme och till slut kan orsaka brand.
Men för hembyggen finns ju inga krav på sånt, så det handlar ju bara om vem som tar på sig ansvaret när grejerna orsakar brand eller nån får en stöt.
-
Finns det inte en risk att glasen inte blir helt paralella när gångjärnet sitter "stumt" monterat i båda halvorna? Kanske är försummbart, men i teorin så blir ju vinkeln mellan glasen olika beroende på det belysta kortets tjocklek. Går ju att lösa antingen genom att ha något av glasen fjädrande eller att ha ett "glidande" gångjärn (som på de flesta pc-scanners).
Tror inte det kommer spela någon i detta fall... Mest troligt ligger nedre glaset fast och det övre lägger man på manuellt, därav dom små handtagen på ena glasskivan... 

-
Så kan det säkert vara. Det är bara jag som var lite trångsynt och såg det bara ur min synvinkel. Och där fanns det inga andra alternativ än att glaset sitter fast i locket.
övre glaset lägger man på manuellt, ja. Orkade inte fixa till lådan så perfekt att glaset kunde fästas i övre halvan.
Vad det gäller kablarna mellan locket och botten så är det vanlig kabel som jag för säkerhetsskull har krympslang över och som sedan är vitmålad. Det borde hålla bra nog för hobbybruk.
Vill man ha en stöt så kan man ju alltid pilla på lysrörsarmaturerna som även de går att beröra.
Vad det gäller kablarna mellan locket och botten så är det vanlig kabel som jag för säkerhetsskull har krympslang över och som sedan är vitmålad. Det borde hålla bra nog för hobbybruk.

Vill man ha en stöt så kan man ju alltid pilla på lysrörsarmaturerna som även de går att beröra.