HD LED PROBLEM (inte bra på elektronik)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Motormannen

HD LED PROBLEM (inte bra på elektronik)

Inlägg av Motormannen »

Hej

Jag vill bygga en simpel förstärkare som ska få bas signal från HD LED anslutningen på datorn och då driva 3 st LED:s (jag är inte bra på elektronik :wink: )

När jag mäter spänningen mellan dom två HD LED pinnarna på moderkortet visar det ca 1.3V och när jag låter datorn arbeta lite så går spänningen upp till nästan 5V (utan LED inkopplad). På molex kontakten mäter jag 5.16V mellan svart (jord) och röd (5.16V).

Om bra, så jag ritar snabbt upp detta.

Bild

Men när jag mäter på den posetiva(re) 1.3-5V HD LED pinnen på moderkortet och till jord på molexen blir det 5V.
Jag vill att när HD LED pinnarna blir upp mot 5 volt så ska transistorn leda ström och dom tre LED:arna ska lysa men det funkar inte (tror jag). Jag trodde att HD LED pinnarna hade samma jord som molexen men det stämmer nog inte. Hur gör jag? (Mina 3 st LED:s är på 3.7V och 20mA men jag ger dom nästan 4V och 20mA)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Är inte HDD-LED-minus och minus i molex samma spänning? Det trodde faktist jag! Hur mycket skiljer?

Hmmm, min version skulle sett ut så här:

Kod: Markera allt

----[10k]------[0V]
        /           /                                   
[HDD+]----[1k]-----O            /-----[185]---[LED1]----\
                    \----------+------[185]---[LED2]-----+---[+5V]
                                \-----[185]---[LED3]----/
ASCII-skills!! :D

Där O är en NPN-transistor med emitter uppåt, bas åt vänster och följdaktligen kollektor nedåt.
+en lite här och där är bara sammankopplingar (fyrvägskorsningar)
[värde] är ett motstånd där siffrorna anger antal Ohm.
resten är väl solklart!? :D

Vad är det för LEDs du har? Blå? Isåfall bör du nog justrera 185-Ohmsmotstånden lite för att de ska lysa optimalt.

Edit1: Lade till en pull-down-resistor till transistorn, det är väl bäst...
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Vad menar du med pull-down-resistor? Klart att man inte vill ge basen på transistorn 5V :roll:

Det dära med [HDD +] till 10k och till [0] förstår jag inte vad det skulle vara bra för. Berätta :?: klart man inte vill ha kortis men...På min ritning har jag ersatt LED:arna med 185ohms resistorer.
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Motormannen: Menar du att det ligger 1.3V över HDD+ och jord när hårddisken inte används?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Pulldownresistorn var precis den du frågade om. Vid närmare eftertanke kan man nog strunta i den. Jag tänkte mest på att den ska finnas för att det alltid ska vara en liten belastning på HDD-LED-utgången. I detta fallet blir det mindre än en mA, vilket är lite jämfört med att driva en LED direkt. Detta är för att stabilisera denna utgången, man vet nämligen aldrig vad utgångar hittar på utan belastning :doh:

Angående lysdioderna. Tänkte bara hjälpa dig med räkna ut motstånden om du inte känner dig 101% säker på dem. Om det exempelvis LEDs med 3,7V spänningsfall och som pallar 20mA så är 65Ohm det rätta seriemotståndet vid 5V matning. Jag skulle välja ett eller två steg högre Ohmtal över 65Ohm för att inte riskera att LEDen går på max och bränner, man kommer knappast märka någon skillnad i ljusstyrka ändå.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

$tiff:

Jag kan räkna ut motståndet men tack ändå :D
Men jag kan fortfarande inte så mycket inom elektronik (ska ha prov på OP:n snart).

Skiter i dator skrället för ett tag framöver :?
Skriv svar