Omvandling av elcentral till kopplingsdosa?
Omvandling av elcentral till kopplingsdosa?
Jag har köpt mig ett hus, och konstaterat att elsystemet inte riktigt är som jag vill ha det. Jordfelsbrytare är en självklarhet för mig. Så här kommer en liten fråga till er som är inne på vilka regler som gäller. Situationen är att husets gamla elcentral på övervåningen innehåller tre 10 A säkringar som matar en del av över- och undervåningen. Ledningarna från den stora centralen i källaren är 4*2,5 mm², alltså ingen separat skyddsjord. Matande säkringar är 16 A. Centralen sitter illa till på övervåningen, och ska man sätta en jordfelsbrytare där så måste man trycka in det i väggen på något sätt, annars blir den ivägen. Är dessa möjligheter rimliga/lagliga?
1. Lägga igen centralen och göra om det till en kopplingsdosa. Röret ner till källaren är lite grövre än vanligt, så det går att dra om med 5*1,5 mm² (om det inte är stopp i röret nånstans). Huset är rätt litet, så det borde inte bli problem med ledningslängderna. Jordfelsbrytare kan placeras i källaren.
2. Behålla ledning ner till källaren och placera en separat jordfelsbrytare där uppe. Är detta tillåtet när centralen matas med 2,5 mm²?
3. Göra om en av ledarna från källaren till skyddsjord. En av faserna är röd, och det finns redan röd skyddsjord lite här och där. Då kan jag placera jordfelsbrytaren i källaren, men jag får nöja mig med två faser upp till undercentralen.
Och det blir en elektriker som får göra detta, försäkringsbolaget vill visst ha nåt utlåtande från elektrikern som har installerat jordfelsbrytaren för att det ska gälla för premierabatt. Elektriker tenderar ju att välja den lösning som de tycker är enklast om man inte har något förslag, så det är vettigt att skaffa sig en uppfattning om vad som är rimligt innan man blandar in honom...
1. Lägga igen centralen och göra om det till en kopplingsdosa. Röret ner till källaren är lite grövre än vanligt, så det går att dra om med 5*1,5 mm² (om det inte är stopp i röret nånstans). Huset är rätt litet, så det borde inte bli problem med ledningslängderna. Jordfelsbrytare kan placeras i källaren.
2. Behålla ledning ner till källaren och placera en separat jordfelsbrytare där uppe. Är detta tillåtet när centralen matas med 2,5 mm²?
3. Göra om en av ledarna från källaren till skyddsjord. En av faserna är röd, och det finns redan röd skyddsjord lite här och där. Då kan jag placera jordfelsbrytaren i källaren, men jag får nöja mig med två faser upp till undercentralen.
Och det blir en elektriker som får göra detta, försäkringsbolaget vill visst ha nåt utlåtande från elektrikern som har installerat jordfelsbrytaren för att det ska gälla för premierabatt. Elektriker tenderar ju att välja den lösning som de tycker är enklast om man inte har något förslag, så det är vettigt att skaffa sig en uppfattning om vad som är rimligt innan man blandar in honom...
-
Re: Omvandling av elcentral till kopplingsdosa?
Jag skulle säga:
Skit i säkringar i din undercentral på övervåningen. Dra ny tråd en våning ner 1,5 kvadrat. Sätt en liten utbyggnadscentral där nere med tre säkringar och en jordfelsbrytare. Är det inte rörstopp låter det som ett rätt smidigt jobb. Så alternativ 1 antar jag
Jag jobbar som elektriker så min åsikt kanske inte är av värde
Skit i säkringar i din undercentral på övervåningen. Dra ny tråd en våning ner 1,5 kvadrat. Sätt en liten utbyggnadscentral där nere med tre säkringar och en jordfelsbrytare. Är det inte rörstopp låter det som ett rätt smidigt jobb. Så alternativ 1 antar jag

Jag jobbar som elektriker så min åsikt kanske inte är av värde

pyamastomaten; och hur får du till tillräcklig area på nollan med den lösningen ? 3 x 10 A med gemensam nolla på 1,5 kvadrat, generalfel
om jag inte fattat upplägget helt fel.
om jag inte fattat upplägget helt fel.
Det är varken generalfel eller missuppfattning av upplägget.
Du saknar grundläggande kunskap om trefas.
Nollan kommer att ha mindre ström än den mest belastade fasledaren.
Du saknar grundläggande kunskap om trefas.
Nollan kommer att ha mindre ström än den mest belastade fasledaren.
Jag har så klart fel , bortse från min inlägg -generalfel i huvet
, men...
Du menar att man kan dra en trefasgrupp i ett rör till en kopplingsdosa och där splitta den till 3 x 1 fasgrupper ? ,
Jag har blivit skolad att så fort en trefasgrupp ska bli en 1 fasgrupp ska detta ske i en gruppcentral/undercentral och bara där , aldrig ute i en kopplingsdosa, men det kanske har hänt något sen jag gick i skolan - eller så har jag helt enkelt missat detta.

Du menar att man kan dra en trefasgrupp i ett rör till en kopplingsdosa och där splitta den till 3 x 1 fasgrupper ? ,
Jag har blivit skolad att så fort en trefasgrupp ska bli en 1 fasgrupp ska detta ske i en gruppcentral/undercentral och bara där , aldrig ute i en kopplingsdosa, men det kanske har hänt något sen jag gick i skolan - eller så har jag helt enkelt missat detta.
Jag kan bara instämma som Pjamastomten. Även jag elektriker.
Första allternativ är att montera jordfelsbrytare vid centralen.
Går ej detta så blir det alternativ 1.
Det är fullt tillåtet att dra upp en 3fas grupp och fördela den där.
Var på ett seminarium för ett år sen och diskutera just detta. Faktum är att man har undvikit 3fas grupper i bostadshus så det blivit en oskriven regel. Men enligt SS 436 40 00 är det fullt tillåtet.
Första allternativ är att montera jordfelsbrytare vid centralen.
Går ej detta så blir det alternativ 1.
Det är fullt tillåtet att dra upp en 3fas grupp och fördela den där.
Var på ett seminarium för ett år sen och diskutera just detta. Faktum är att man har undvikit 3fas grupper i bostadshus så det blivit en oskriven regel. Men enligt SS 436 40 00 är det fullt tillåtet.
-
Kan passa på att påpeka att det ska eller bör (osäker på vilket) märkas vid centralen att denna trefasgrupp har enfasobjekt anslutna till sig. 

Tackar och bockar. Självklart är det extra bra med tips från riktiga elektriker! Märkning ska jag tänka på, det vore ju inte så lyckat om nån får för sig att koppla om skiten till en eller två faser, då blir det ju problem med nolledaren.
Vid vilken kabellängd måste man börja beräkna utlösningskriterier och liknande för en 10 A trög smältsäkring på 1,5 mm² ledare? Jag tror att de värsta fallen blir: ledning i källaren = 2 m, upp 2 våningar = 5 m, ner en våning = 2 m, till bortersta uttaget = 5 m. Totalt kanske 15 meter. Kan detta behöva räknas på?
Vid vilken kabellängd måste man börja beräkna utlösningskriterier och liknande för en 10 A trög smältsäkring på 1,5 mm² ledare? Jag tror att de värsta fallen blir: ledning i källaren = 2 m, upp 2 våningar = 5 m, ner en våning = 2 m, till bortersta uttaget = 5 m. Totalt kanske 15 meter. Kan detta behöva räknas på?
Jag tror inte att någon elektriker skulle räkna på det. Men det beror ju på förimpedansen. Om om det är långt till transformator stationen. Eller om man matar från elverk.
Det är inga som hellst problem att bara belasta 1 eller 2 faser bara.
Hypotetiskt om du har 3 faser och belastar dessa lika mycket går det ingen ström i nollan alls. Faserna är 120ggr förskutna till varandra. Ett varningens ord bara. Om man får avbrott i nollan så kan vissa maskiner få upp till 300V vilket de sällan klarar. Så det är oerhört viktigt att man e noga med den.
Ett exempel är vissa 70talshus drog man inte fram någon nolla i perilexuttaget till spisen pga den inte behövdes. Plattorna var på 380V. Dagens spisar är nässtan uteslutande 230V plattor och MÅSTE ha nolla. Kopplar man in en sån spis utan att kolla kan det gå illa för spisen.
Orkar inte gå in på hur det ser ut mattematiskt.
Om du kan ha trög säkring och ändå uppfylla utlösningsvillkåren beror ite bara på kabellängd utan även vilken impedans du har i centralen också. Normalt sett brukar det inte vara problem med 10A.
Hypotetiskt om du har 3 faser och belastar dessa lika mycket går det ingen ström i nollan alls. Faserna är 120ggr förskutna till varandra. Ett varningens ord bara. Om man får avbrott i nollan så kan vissa maskiner få upp till 300V vilket de sällan klarar. Så det är oerhört viktigt att man e noga med den.
Ett exempel är vissa 70talshus drog man inte fram någon nolla i perilexuttaget till spisen pga den inte behövdes. Plattorna var på 380V. Dagens spisar är nässtan uteslutande 230V plattor och MÅSTE ha nolla. Kopplar man in en sån spis utan att kolla kan det gå illa för spisen.
Orkar inte gå in på hur det ser ut mattematiskt.
Om du kan ha trög säkring och ändå uppfylla utlösningsvillkåren beror ite bara på kabellängd utan även vilken impedans du har i centralen också. Normalt sett brukar det inte vara problem med 10A.
Nu verkar det som du fått två bra svar från yrkesmän Jonas L. Kontakta elfirman och beställ jobbet enligt den rekommendation du fått från pyamastomaten och MathiasP. Elfirman du beställer jobbet från gör nödvändig dimensionering av kablaget så det behöver du inte bekymra dig för. Anledningen är nämligen att de är ansvariga för att elinstallationen blir rätt.
-
Vill inte vara den som är den men vart du hittade 300 V förstår jag inte riktigt. I värsta fall eller snarare troligt kommer då hela denna trefasgrupp agera som "en" trefasbelastning och där med få 400V mellan faserna och utan nolla blir detta rätt igenom nätansluten laptop och nyinköpta 2 000 tums tv(japp, tvåtusen).MathiasP skrev:Det är inga som hellst problem att bara belasta 1 eller 2 faser bara.
Hade en kollega som råkade slarva lite med anslutningen av inkommande nollan i huvudcentralen i en villa. Bom sa det, bom..

Visst du kan få 400V mellan fas o noll om du kortsluter en annan fas med nollan. Men vanligtvis funkar det så att om du har tex ett element på 1000W och en tv på 100W i en andra fas. då är dessa i princip seriekopplade om man har avbrott i nollan.
Sen för att förenkla det så kan man använda ohms lag för att se vilken spänning respektive apparat får. De matas ju totalt med 400V och i detta fallet får du 360V över tvn och 40V över elementet. Om man blandar in en tredje fas så är det betydligt mer komplext. Ska erkänna att jag inte räknat på det sen skoltiden.
Sen för att förenkla det så kan man använda ohms lag för att se vilken spänning respektive apparat får. De matas ju totalt med 400V och i detta fallet får du 360V över tvn och 40V över elementet. Om man blandar in en tredje fas så är det betydligt mer komplext. Ska erkänna att jag inte räknat på det sen skoltiden.
Ett rätt udda specialfall är att om man fasvinkelstyr en rejäl mängd belastningar och kör dem på säg t.ex. 50% styrka och då tar ut max effekt på alla faser så kan det gå riktigt mycket ström i nollan, mer än vad det går i varje fas.MathiasP skrev:Det är inga som hellst problem att bara belasta 1 eller 2 faser bara.
Hypotetiskt om du har 3 faser och belastar dessa lika mycket går det ingen ström i nollan alls. Faserna är 120ggr förskutna till varandra.