Tjena! Jag och några andra polare i plugget tänkte göra ett litet laser-projekt (1W 445nm). Vet inte riktigt vad vi behöver för komponenter.
Kan man köra så här?
Är detta allt som krävs för att få den att lysa? Vi behöver antagligen en Switch och en lins också? Är det något mer vi behöver?
Om ni har några ideér eller tips på vad vi ska köpa/göra så skriv gärna!
Jo det verkar ju bara som ni behöver dom 2 delarna + lins och batterie , men det var ju lite udda matning från drivaren tyckte jag...
Ska den här vara mobil eller stationär laser så att säga?
Ni inser väl hur mycket 1W laser är? Det är inte en leksak! Ett mycket kortvarigt blänk/reflektion in i ögat från den där och synen är skadad för alltid! En direktträff i ögat är rent katastrofal för synen! Skyddsglasögon avsett för den våglängden är ett måste, inte en rekommendation.
Renswind skrev:Jo det verkar ju bara som ni behöver dom 2 delarna + lins och batterie , men det var ju lite udda matning från drivaren tyckte jag...
Ska den här vara mobil eller stationär laser så att säga?
stationär ska det vara, vad är det som är udda med drivningen? Har du nått annat förslag?
Får man fråga var ni har tänkt att lysa?
Så man inte är i närheten för om ni är så okunniga som det verkar så riskerar mycket folk i eran närhet att bli syn skadade.
som framgår av några inlägg i tråden är denna våglängd inte att leka med oavsett om det krävs tillstånd eller inte. Det bästa ni kan göra är att kontakta er lärare och berätta om ert projekt och där få hjälp. Då slipper medlemmarna i forumet bli skyldiga för medhjäp till brott om ni händelsevis skulle använda lasern till något olagligt. En annan fördel med att ni istället kontaktar er lärare är att han eller hon kan berätta om riskerna med laser. Skulle en olycka ske så slipper forumets medlemmar ha dåligt samvete för att de hjälpt er med detta projekt.
Och behöver ni ha någon som förklarar mer i detalj vilka risker som finns med laser så är det bara att skicka ett PM
så kan jag ringa upp och prata med er eller er lärare, jag har pratat lasersäkerhet med till exempel skolrektorer förut så
Men däremot kommer jag inte här på forumet vara delaktig i att hjälpa er bygga en 1W laserpekare att leka med,
inte minst då jag inte tänker vara medhjälp till att orsaka såpass allvarliga skador som det lätt blir med den effekten...