2 kanals aktiv Audio Mixer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

2 kanals aktiv Audio Mixer

Inlägg av 4kTRB »

Efter lite funderingar som kom upp i tråden om "synpunkter på Audio Mixer" i idébanken
har jag caddat ett 80x100 kort baserat på tips och LT-Spice simuleringar.

Som volympot. har jag en bra dubbelpott i sortimentet och caddade därför så att jag kan
välja om jag vill ha enkel eller dubbel. Jag får justera en del resitorvärden runt volympotten
om den aviker från 4.7k för att få lagom nivå ut. De två balanspotentiometrarna väljer jag
trimpots till men med en låda går det givetvis ansluta vanlig panel-pot.

Som matning tänker jag ha +/- 35V och har därför spänningsänkare före 78L/79L.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Re: 2 kanals aktiv Audio Mixer

Inlägg av MiaM »

Ett tips:

Den vanligaste lösningen när man bygger en mixer är att koppla OP'n som inverterande förstärkare. Poängen med det är att de olika ingångarna aldrig påverkar varandra eftersom en inverterande förstärkare har i stort sett ingen spänning alls på OP'ns minusingång. I din konstruktion skulle man då också bygga om det andra förstärkarsteget så att det också inverterar signalen för att totalt sett inte få invertering.

Om jag förstått din andra tråd rätt så ska du mixa höger och vänster kanal för att driva en monobas. Då är det nog bra att ändra till inverterande koppling eftersom mixern annars ger en slags "dra mot mono"-belastning av dina stereosignalkällor. Visst, de flesta signalkällor har såpass låg utgångsimpedans att det inte kommer märkas, men förr eller senare råkar man ut för något som har högre impedans och resultatet kommer då bli att du inte får full stereoeffekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Enda jag kan se med den här kopplingen mot + ingången är
att respektive signalkälla får olika resistans att jobba mot
beroende på hur R8 och R9 är inställda.

Om signalkällorna har olika utgångsresistans så kommer
resultatet bli ojämn fördelning av de båda signalerna så
ska man använda kortet i tex en mätapplikation så bör
man trimma in R8 och R9 först så man vet att signalnivåerna
blir korrekt.

Ett sätt att förbättra vore att ha buffert-op på ingångarna före trimpotentiometrarna
och välja kanske 100k som ingångsresistans.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag undrar om den här lösningen är ännu bättre.
741 kanske inte är optimalt men det finns andra op med samma pin-konfiguration som
går att plugga in. Vilken som är lämplig vet jag inte just nu.

Bild
pern

Inlägg av pern »

Om du funderar på att använda buffers på ingången så hadde jag lagt in volympottarna innan bufferten. Detta så summeringsmotstånden drivs direkt från OPn. Och jag hadde höjt ingångskondingarna en hel del i värde.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vad baserar du antagandet, att det är bättre med
potentiometer före bufferten, på?
pern

Inlägg av pern »

För bästa SNR skall summeringsmotstånd drivas med så låg impedans som möjligt. Att använda en OP som buffert för detta är ganska vanligt. Det plus att använda så låga motståndsvärden som möjligt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ja men steget som driver mixer-ingångarna ska
väl också ha så låg resistans som möjligt att driva?

Jag menar att jag förflyttar den högre ofrånkomliga resistansen
ett steg närmare effektförstärkaren med den här lösningen
vilket ju borde vara positivt.
pern

Inlägg av pern »

Vet inte om jag följer dig helt :-)

Resistansen måste ju dels vara tillräckligt hög för att inte få en signalförlust + att efterföljande steg skall orka driva det. Så det beror ju mycket på vilka OPs du använder hur lågt du kan gå i motståndsvärdena. Med NE5532 kan du ha mycket lägre värden än med TL072 t.ex.

Men med denna enkla designen så pratar vi nog mest teori och inte vad som igentligen är hörbart. Gör det så enkelt som möjligt, det brukar löna sig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den stora skillnaden mellan "pluskopplingen" och "minuskopplingen" är att på "pluskopplingen" så är OP'ns ingång en högohmig spänningsavkännande ingång, medan med "minuskopplingen" så gör motkopplingsmotståndet mellan utgång och minus att minusingången i praktiken fungerar i stort sett som en strömavkännande kortslutning mot jord.

I minuskopplingsfallet kommer det alltså ligga i stort sett noll volt hela tiden på minusingången. Därmed påverkar ingångarna inte varandra. (I praktiken så ligger det en pytteliten spänning som beror på att OP'n inte har oändlig utan bara "nästan" oändligt hög förstärkning, men det är försumbart i sammanhanget).

I pluskopplingsfallet så kommer man, med volympottarna på max i schemat i första inlägget i tråden, få 20k motstånd som ligger mellan ingångarna. Om man har t.ex. 1k utgångsimpedans på de båda signalkällorna så kommer det bli som en spänningsdelare med 1k-20k-1k. Om man då "avlyssnar" en av signalkällornas utgång så kommer man också höra 1/22 = 0,045 gånger signalstyrkan från den andra signalkällan. Jag överlåter det till någon annan att omvandla detta till dB, jag kan däremot konstatera att det är klart hörbart.

==============

Angående att belasta pottar med summeringsmotstånden:
Det finns ett trick här, och det är att använda linjära istället för logaritmiska potentiometrar och dessutom lasta potentiometrarna rätt "tungt", säg att man t.ex. har 100k pot och 25k summeringsmotstånd, då gör belastningen att man får en rätt så logaritmisk funktion. (Klassiskt trick från nåt mixerbygge i Allt om Elektronik / Elektor då det begav sig :) )

Vad gäller bruset så beror det på hur många ingångar som mixas och därför är det kanske inte så kritiskt här. Dessutom om bygget ska driva en bashögtalare så lär bruset inte ha nån betydelse alls.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Att mäta är att veta.
Så kanske det är bästa sättet att bli helt 100.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om jag inkluderar buffert-op på ingångarna så blir det så här:

Bild

Bild

Bild

Finns tips på ersättare för 741 så tar jag gärna emot det.
Jag ska testa med 741 och höra hur det låter så klart.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

MiaM skrev: Vad gäller bruset så beror det på hur många ingångar som mixas och därför är det kanske inte så kritiskt här. Dessutom om bygget ska driva en bashögtalare så lär bruset inte ha nån betydelse alls.

Men fortfarande kommer man inte ifrån det faktum att Noise Gain är lägre för
icke inverterande koppling vid så här pass låg förstärkning.
pern

Inlägg av pern »

4kTRB skrev:Att mäta är att veta.
Så kanske det är bästa sättet att bli helt 100.

Håller inte helt med när det gäller ljudbyggen :)
Det som har perfekta teoretiska data på pappret är inte alltid det som låter bäst.

Det gäller att hitta en balans i designen mellan optimalt ljud och data. Överarbetade designer tycker jag gärna låter lite "sterila".
Skulle man bara välja enligt kalkylerad data skulle ingen tycka om rörförstärkare t.ex.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

På tal om överarbetade.
Har du sett den här rör-förstärkren?

http://openbookproject.net/electricCirc ... cid1582618
Skriv svar