Mikrofon problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
l2t

Mikrofon problem

Inlägg av l2t »

Jag har en liten videoinspelare som jag använder på motorcykeln med tillhörande mikrofon.
Bilden är helt ok men ljudet är allt annat än bra, finns inga inställningsmöjligheter alls för mikrofonen som sitter på en kabel.

Finns även en inbyggd mik men den är inte att tänka på. Nu är jag inte ute efter hifi ljud men det ska vara rent och inte överstyra och så.
Skulle tro att det dåliga ljudet beror på avsaknad av justerbar gain eller och allmänt dålig mik.

Verkar som där sitter en kondensator mik nu. Alla tipps är vällkomna. Lösning är förmodligen att bygga något annat?
20110903083.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Re: Mikrofon problem

Inlägg av blueint »

Märke / modell på videokameran?
Vad slags signal, kraft, pinout mm är det mellan kamera och mikrofon?
Mikrofonen verkar innehålla en transistor, ev en klass-A förstärkare.

Har du multimeter?, oscilloskop?
bearing

Inlägg av bearing »

Har du provat att montera micen i något vibrationsdämpare och med t.ex. skumgummi runt om?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Strumpa på mikrofonen brukar dämpa vindljud.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Den där micken ser faktiskt så seriös ut att jag betvivlar att du förtjänar att ha den i hjälmen ;)

Men skulle jag gissa så säger jag att du helt enkelt har för mycket ljud, och det är därför det klipper.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Blueint: Typ och märke är denna fast en något äldre modell, verkar som dom har ändrat mikrofonen så man kan justera förstärkningen på den nya modellen. Några andra data finns det knappast. Mulimeter och oscilloscope finnes.
Har testat med diverse skumgummi och liknande men utan resultat, har faktiskt en film där man hör hur det låter oxå, ska leta upp den senare idag.

Kasfrosk: Seriös mik? tror inte det :? är säkert något kinesiskt lump?

http://www.dogcamsport.co.uk/minidvr3-b ... amera.html
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Att få plats med en AGC-funktion i själva mikrofonen är nog omöjligt. I så fall får den placeras i spelaren om nu det skulle finnas ett utrymme över vilket jag tvivlar på. Visst kan man försöka minska känsligheten på mikrofonen, men då blir det kanske för svagt vid vissa tillfällen. :humm:
/Ingvar
Skriv svar