Jag har en liten videoinspelare som jag använder på motorcykeln med tillhörande mikrofon.
Bilden är helt ok men ljudet är allt annat än bra, finns inga inställningsmöjligheter alls för mikrofonen som sitter på en kabel.
Finns även en inbyggd mik men den är inte att tänka på. Nu är jag inte ute efter hifi ljud men det ska vara rent och inte överstyra och så.
Skulle tro att det dåliga ljudet beror på avsaknad av justerbar gain eller och allmänt dålig mik.
Verkar som där sitter en kondensator mik nu. Alla tipps är vällkomna. Lösning är förmodligen att bygga något annat?
Mikrofon problem
Re: Mikrofon problem
Märke / modell på videokameran?
Vad slags signal, kraft, pinout mm är det mellan kamera och mikrofon?
Mikrofonen verkar innehålla en transistor, ev en klass-A förstärkare.
Har du multimeter?, oscilloskop?
Vad slags signal, kraft, pinout mm är det mellan kamera och mikrofon?
Mikrofonen verkar innehålla en transistor, ev en klass-A förstärkare.
Har du multimeter?, oscilloskop?
Har du provat att montera micen i något vibrationsdämpare och med t.ex. skumgummi runt om?
Den där micken ser faktiskt så seriös ut att jag betvivlar att du förtjänar att ha den i hjälmen 
Men skulle jag gissa så säger jag att du helt enkelt har för mycket ljud, och det är därför det klipper.

Men skulle jag gissa så säger jag att du helt enkelt har för mycket ljud, och det är därför det klipper.
Blueint: Typ och märke är denna fast en något äldre modell, verkar som dom har ändrat mikrofonen så man kan justera förstärkningen på den nya modellen. Några andra data finns det knappast. Mulimeter och oscilloscope finnes.
Har testat med diverse skumgummi och liknande men utan resultat, har faktiskt en film där man hör hur det låter oxå, ska leta upp den senare idag.
Kasfrosk: Seriös mik? tror inte det
är säkert något kinesiskt lump?
http://www.dogcamsport.co.uk/minidvr3-b ... amera.html
Har testat med diverse skumgummi och liknande men utan resultat, har faktiskt en film där man hör hur det låter oxå, ska leta upp den senare idag.
Kasfrosk: Seriös mik? tror inte det

http://www.dogcamsport.co.uk/minidvr3-b ... amera.html
Att få plats med en AGC-funktion i själva mikrofonen är nog omöjligt. I så fall får den placeras i spelaren om nu det skulle finnas ett utrymme över vilket jag tvivlar på. Visst kan man försöka minska känsligheten på mikrofonen, men då blir det kanske för svagt vid vissa tillfällen.
/Ingvar

/Ingvar