Ubuntu 10.04 ingen höjdare

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
labmaster

Ubuntu 10.04 ingen höjdare

Inlägg av labmaster »

Suck, nu har jag kört med version 10.04 ett tag och det är ingen hit direkt. Den fryser slumpmässigt fast helt utan mönster. Det blinkar till lite i grafiken sen står det stilla. Enda sättet att få fart på maskineriet igen är att antingen hårdvaru reset eller att man loggar in via ssh och gör "shutdown -r now".

Nu har jag dock uppgraderat till version 10.10 den verkar bättre. Hoppas 11.04 funkar också ty jag tyckte det var lika bra att fortsätta uppåt när jag ändå håller på. Det tar en väldans tid så jag får köra Windows under tiden :cry:.

Nåväl det funkar ju också eftersom jag har likande utvecklingssystem där som jag har på min Linux-kärra.

Är det någon som kör 10.04 och har upptäckt att systemet hänger sig? I så fall är det någon av er som uppgraderat till 11.04 och vet om den funkar bättre än 10.04?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ubuntu 10.04 ingen höjdare

Inlägg av Meduza »

Jag kör 11.04 dagligen och upplever att den är trevligare än 10.04, men å andra sidan fungerade allt klockrent även i 10.04... så det kanske inte säger så mkt...
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Själv kör jag 10.10 och har inga som helst problem. Kan det vara nån form av hårdvaruproblem? Om det är den grafiska delen som skiter sig kan det vara grafikkortet/grafikdrivrutinen som inte vill vara med. Du kanske har möjlighet att byta grafikkort för att se om det löser problemet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det mest troliga är dålig drivrutin för grafiken.

Kan du logga in med ssh är det ju inte kerneln som hänger sig utan bara X11.
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

Efter uppgradering från 10.10 till 11.04 så upplever jag att det ibland är problem att få liv i X efter vila/inaktivitet. Rutan för att skriva lösenord för att låsa upp kommer aldrig fram. Däremot syns muspekaren. Irriterande. Jag kan alltid trycka ctrl-alt-f1 för att nå en konsoll och därifrån döda X alternativt starta om. Jag har inte försökt leta efter lösning än, men ni kanske har några idéer?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har haft samma problem med standby i andra distar också, ofta så kan man fuska sej runt det genom att växla till textläge (typ ctrl-alt-f2) innan man går ner i standby..

Verkar vara en kombination av driver och hårdvara som orsakar det där, för det kan med smama release fungera på en dator men inte en annan, sen uppgraderar man OS'et och då fungerar det på båda osv..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, prova att byta grafikdriver.

Det bästa är väl att prova VESA-drivern, den är långsam men ska generellt fungera utan problem.

Problemet med X.orgs xserver är ju att den försöker autodetektera. Med XFree86 så var man tvungen att konfigurera en driver (och modelines och hela köret) för att den öht skulle starta. (Det fanns visserligen program/script för att skapa en konfig-fil, men man kunde inte köra utan konfig.)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack för feedback. Det är drivern till grafiken som felar i 10.04. Läste en massa tråder i olika forum och såg att det var vild testning med alla möjliga lösningar. Tänkte först ta hem sourcen och debugga drivern men sen bestämde jag mig för att gå till 10.10 istället. Jag får se hur det vill sig med 11.04 på min maskin nu när jag chansar på att uppgradera i ett svep.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Som jag nämnde i en annan tråd har jag haft liknande problem på vissa datorer. Lösningen där var att variera sig lite och köra Fusion/Fedora/Mandrake/Centos och sånt...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, ska man köra linux så ska man ju helst ha hårdvara som man vet att det finns bra stöd för.

Visserligen varierar det lite vad det finns bra stöd för, men ett grundtips är ju att INTE köra senaste modellen av grafikkort utan hellre nåt lite mer beprövat.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Men va fan!!!, ytterligare nåt apple-inspirerat skit dyker upp när nya versionen bootat klart och jag loggat in.

Går det att få bort skiten så man får den gamla vanliga program-menyn och listen i överkant?

Pleas help!!!!!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Prova Kubuntu 2011.04 istället. Bättre menyer (fast startmenyn ska man kunna göra om till "klassisk". Jag gillar inte den som är default nu) och så får man ett antal bra KDE-program också. (Kmail, Kontact, Konqueror, kpdf, m.fl)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu gillar jag visserligen Unity, men du kan enkelt byta från den till klassiska Gnome.

Tryck på power-knappen uppe till höger, välj "System Settings", klicka på "Login Screen" och där väljer
du "Select "Ubuntu Classic" as default session", sen loggar du ut och in så har du klassiska Gnome igen.

Vips så slipper du Unity och får köra som du alltid har kört.

EDIT: Vill du köra KDE i stället så är det rätt enkelt ordnat:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install kubuntu-desktop
EDIT2: Eller om du vill ha Xubuntu i stället så går ju det också:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install xubuntu-desktop
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack Meduza!

Nu slapp jag sitta och leta bland en massa trådar och dokumentation. I övrigt verkar 11.04 vara stabil på min hårdvara. Jag har kört en bra stund nu utan att det hänger sig.
Skriv svar