Oj, vilken respons på svar jag fick! Jag hade räknat med att jag skulle få ett par svar inom ett par dagar, men detta är ju jättekul att så många har så många vettiga tips och ideér att komma med. Stort tack!
ElectricNooB skrev:Se till att fixera kameran ordentligt. Och uppvärmning är nog ett måste om du vill ha kvar displayen. Lycka till!
Jag är fascinerad av att fota årstidernas förändringar och kamerans positionsfixering är fundamental för mig. Här är en bild jag gjort:
http://img683.imageshack.us/img683/4427 ... erade2.jpg
Beträffande kylans inverkan på displayen.
Går displayen sönder under kyla eller slutar den att fungera? Om jag stänger av displayen, går den sönder ändå i kylan?
grym skrev:funkar kameran vid 6.3v?
det hadde varit enklare rakt av då man kan ta ett 6v blybatteri
men ävn ett sådant räcker inte ett år utan kanske 3 månder vintertid innan självuppladdningen kan ta ner den
Det är så konstigt med kameran att när jag kör med det inbyggda batteriet så kan batterispänningen säkert ligga på 6v utan problem, men när jag använder ett externt batteripack på 9v och en avsevärt högre amperetal så får jag bara upp ett meddelande att det är för lite kapacitet kvar i batterierna för att kameran skall kunna användas, jätteskumt!
men med en liten solcellspanel så funkar det under ett år utan bekymmer
Jag har nosat på ideén med solcellspaneler, men slagit bort iden eftersom jag vill hålla ned priset något. Solceller är dyra och sedan tillkommer det laddningsregulatorer och allt blir mer avancerat. Dessutom kommer kamerans placering förmodligen inte att vara en väl solbelyst plats
ev kan man vara så ful att man tar ett 12v bilbatteri och sågar bort en eller två celler
och får rätt spänning direkt
och en 12v solpanel som håller det underhållsladdat
blybatterier och solpaneler funkar för mig med åtelbelysning och elstängsel
Såga battericeller?!? Jag köper nog hellre ett batteri som "passar" från början. Beträffande elstängsel så kom jag på att det faktiskt går ett elstängsel ett par meter bort. Synd att det inte är på året runt, då hade man kanske kunnat göra någon form av fuling
ElectricNooB skrev:Borde inte ciggproppen reglera från 12v föresten?.
Den nyttjas bara som kopplingsplint, dvs. kablarna är ihoplödda där inne. Det finns ingen elektronik alls i den.
Meduza skrev:Ska du ha stora NiMH finns ju de i F-storlek och dom brukar ligga på typ 10-13Ah
soundbrigade skrev:Hur vore det med en rejäl näve STORA NiMH-celler.Jag har ett knippe 1,2V på 3300mAh. Hur länge skulle sådana räcka?
Det kanske skulle kunna fungera, men jag känner spontant att jag vill ha en fet blyackumulator istället. En stor knippe batterier ihopkopplade är ju i praktiken bara ett fett stort batteri och en massa återuppladdningsbara NiHM-celler lär bli dyrare än vad det är med ett fet stor blyackumulator.
Vill du verkligen sätta ut en proffskamera i skogen??

Jag har möjlighet att driva den externt och därför tar jag den. Jag skulle kanske kunna köpa en avsevärt mycket billigare Canon-kamera på tradera och löda in spänningssladdarna i den, men det förändrar inte projektets frågeställningar om jag byter kamera.
xxargs skrev:Hur ofta tänker du byta batteri?. när man gör sådana saker så måste man ha väldigt koll på hur mycket ström sakerna drar.
blybatteri bör tex inte laddas ur mer än 50% då under detta så sulfaticeras de fort samt fryser lätt om det är kallt och din kamera stannar.
dvs. du kan nyttja max 10 Ah på en 20 Ah-blybatteri
till detta måste man tänka på batteriernas självurladdning, NiMh-batterier är tomma inom 2-3 månader enbart pga. sin egen självurladdning och våta blybatteri brukar behöva laddas inom ett halvår även om de står oinkopplade. Det finns speciella NiMh-batterier som har kvar ca 70% kapacitet efter ett år men dessa är bara i R03 eller R6-storlek och betydligt lägre kapacitet och dyrare (tex GP 'recyclo') än dom mest Ah stinna NiMh-vaianter.
Alla regulatorer och annat som tex omvandla 12 Volt till 7.4V drar tjuvström där även bara några mA ström kan göra att det står för största delen av batteriurladdningen om kameran i sig drar väldigt lite ström i vänteläge - 1 mA läckström i en regulator gör bara att detta drar nästan 9 Ah på ett år...
vintertid så kan man heller inte hjälpa upp med solpanel då dessa bidrar med i stort sett ingenting alls under 4 månader i sträck före och efter jul
Batteribyte (batteriladdning) och all form av underhåll av systemet är ju planerat att kunna ske så sällan som möjligt. Det är inte några svårigheter att ta mig till kameran, men tanke när ju att jag bara skall kunna ställa ut kameran där och låta den stå. En gång i månaden eller något oftare tycker jag är rimligt att underhåll i form av batteribyte (laddning) kan ske.
Av ditt inlägg så förstår jag att det kan bli problem med batterierna på grund av kylan. Kanske måste jag överväga en lösning där jag helt enkelt drar en sladd ut till kameran med strömförsörjningen. Problemet med sådana lösningar är att man måste ha en framförhållning på ett år och kunna beräkna vad som kommer att ske under den tiden, vad och vilka kommer att röra sig där och riskera att tråckla med sladden os.v
Jag skulle nästan skippa i blybatteri utan istället titta på LiPol-batterier av den större klassen, det finns ju mycket inom modellflyg och modellbil-världen där det kanske finns storlekar som skulle passa och inte kosta en förmögenhet - dessa kan nästan laddas ur till 100%-cykel och ligger dessutom rätt i spänning för kameran (två stycke seriekopplade ger 7.2 Volt nominellt - ditt orginalbatteri har också två seriekopplade LiIon eller LiPol-batterier i sig)
Jag får titta på en sådan lösning, tack.
xxargs skrev:Vänta lite nu. Finns den en spänningsregulator i "cigarettändar kontakten"?
Batteriet för G9 är på 7,2V och där skulle jag absolut inte mata in 10,4V eller mer.
Det var inte heller min plan när jag kopplade in 8 parallelkopplade 1,2v-batterier som skulle lämna totalt 9,6v som max i teorin, men då tänkte jag inte på att batterierna har en något högre spänning än den angivna så därför blev det drygt elva volt som jag matade dem med och det fungerade ju ändå bra.
Men som jag skrev tidigare så är det något konstigt eftersom kameran utan problem kan köras med originalbatteriet på 7,2v, men om jag matar kameran externt med ett batteripack på 1,2v*6 så får jag upp ett meddelande att spänningen är för låg för att kameran kan användas och då är ju ändå amperestyrkan i batteripacket, vida överstigande den i batteriet.
Jag har en liknande lösning med en Canon 720 med CHDK som "fotofälla". Den har ett urtag för 3,15VDC nätadapter. Så jag byggde en kabel till den:
Bly-batteri 12V 7,2Ah -> nswitchad DC/DC step/down till 3,2VDC -> Kontakt till kameran.
nswitchad DC/DC step/down är ca 90% effektiv.
http://www.ebay.co.uk/itm/LM2596-Step-D ... 3f0d061903
Problemet för mig är att kameran drar ca 4W och tömmer batteriet på en dag.
Får man lite halvt OT fråga vad det är du fotar med scriptet
Fast Motion detection(?), är det övervakning eller ovanliga djur?
Din lösning är inte avsedd att fungera under längre tider antar jag?
Sätter du kameran i en isolerad låda så är ju frågan hur långt man kommer med 4W värme. Ett vanligt värmeljus är på ca 60Watt. Man kan även ställa in 1 liter varmt vatten
Ställa in en liter varm vatten i lådan? Det kommer ju bara att kylas av och frysa till is under vintern, eller vad menar du?