Reparation av Humax CXHD-1000 digital-TV mottagare
Reparation av Humax CXHD-1000 digital-TV mottagare
Igår fick min digital-TV mottagare för sig att ge upp, den var helt död och det enda livstecknet var ett antal svagt röda horisontella streck på displayen när jag kopplade in kontakten.
Jag hade hela tiden misstänkt att det var en eller flera kondingar som gett upp och ytterligare en googling visade att det var vanligt att kondensatorerna C101, C104 och C106 behövde bytas ut.
Eftersom garantin hade gått ut kunde jag med glädje riva bort garantiklisterlappen och öppna den. Efter att jag tog ut PSU:n så gick det lätt att hitta de dåliga kondingarna. Jag var försiktig med PSU:n då den innehåller en stor konding märkt 450V, jag mätte på den med multimeter ca 5 minuter efter att jag dragit ur kontakten och då låg den på ca 1 V. Om någon annan ger sig på denna reparation så VAR FÖRSIKTIG om du är snabb att koppla ur och skruva isär den!!!
C104 såg helt ok ut, men eftersom den satt nära de andra så jag bytte den också
C101 & C104 var 10 V 2200 uF
C106 var 16 V 1000 uF
Snabbt som tusan, eftesom Elfa stängde om en kvart, rotade jag igenom skräplådorna och som tur var hittade jag 3 st med rätt värden.
Byta ut dem gick på 5 minuter och därefter fungerar boxen alldeles utmärkt!
En snabb googling visade att den har haft problem med nätaggregaten och garantin var förlängd till 3 år. Eftersom jag fått den av ComHem då jag beställde tv för ~3 år sedan gjorde jag ändå ett försök att ringa deras kundtjänst. Till att börja med hävdade personen jag pratade med att det var 2 års garanti som gällde men efter ett tag kopplade han bort mig en stund och sedan gick han med på att garantin var förlängd. Tyvärr så köpte jag boxen 2008-08-07 och garantin gick således ut 12 dagar tidigare!!! Hur fan gör de för att konstruera elektronikprylar så de håller EXAKT 3 år? Killen på kundtjänsten såg det som en möjlighet att binda mitt avtal ytterligare 12 månader och sälja på mig ett bredband med men jag avböjde och tänkte göra ett försök att laga den.Jag hade hela tiden misstänkt att det var en eller flera kondingar som gett upp och ytterligare en googling visade att det var vanligt att kondensatorerna C101, C104 och C106 behövde bytas ut.
Eftersom garantin hade gått ut kunde jag med glädje riva bort garantiklisterlappen och öppna den. Efter att jag tog ut PSU:n så gick det lätt att hitta de dåliga kondingarna. Jag var försiktig med PSU:n då den innehåller en stor konding märkt 450V, jag mätte på den med multimeter ca 5 minuter efter att jag dragit ur kontakten och då låg den på ca 1 V. Om någon annan ger sig på denna reparation så VAR FÖRSIKTIG om du är snabb att koppla ur och skruva isär den!!!
C104 såg helt ok ut, men eftersom den satt nära de andra så jag bytte den också
C101 & C104 var 10 V 2200 uF
C106 var 16 V 1000 uF
Snabbt som tusan, eftesom Elfa stängde om en kvart, rotade jag igenom skräplådorna och som tur var hittade jag 3 st med rätt värden.
Byta ut dem gick på 5 minuter och därefter fungerar boxen alldeles utmärkt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparation av Humax CXHD-1000 digital-TV mottagare
Kondensatorer verkar verkligen vara tidsinställda känns det som.
Tur man är händig!
Tur man är händig!
Intressant!
Min cxhd-1000 gav också upp för några månader sen med samma svaga glödande display som livstecken.
Skaffade efterföljaren cxhd-5000 som jag inte alls är nöjd med... Ingen klocka på displayen samt att menysystemet är försämrat.
Tur att man inte har slängt den gamla. Skall nog prova på att laga den.
Min cxhd-1000 gav också upp för några månader sen med samma svaga glödande display som livstecken.
Skaffade efterföljaren cxhd-5000 som jag inte alls är nöjd med... Ingen klocka på displayen samt att menysystemet är försämrat.
Tur att man inte har slängt den gamla. Skall nog prova på att laga den.
Gör det, behövs komponenter för ett par tior från elfa, säg till om du behöver hjälp med artikelnummer.
Har fått samma fel på min box.
Vilket artikel nr har dem här kondingarna på elfa?
Vilket artikel nr har dem här kondingarna på elfa?

Dessa borde fungera:
67-044-25 16 V 1000 uF
67-044-15 10 V 2200 uF
67-044-25 16 V 1000 uF
67-044-15 10 V 2200 uF
@LHelge, Kan du fota själva tunern och chippet snett bredvid?, nyfiken på vad dom använder för modul/chip.
Dåliga kondensatorer verkar vara ett dåligt skämt numera..
Varför var det inget problem "förr i tiden" ??
Dåliga kondensatorer verkar vara ett dåligt skämt numera..
Varför var det inget problem "förr i tiden" ??
Det är nog bättre att Tulle gör det när han reparerar sin, jag har ju skruvat ihop min och ställt tillbaka den i TV-bänkten.
Stopp där. Dom där kondensatorerna som länkas till är inte alls lämpliga i switchade nätaggregat.
Dom är av "standard"-typ och har alldeles för hög ESR.
Dom fungerar säkert ett tag men har kortare livslängd än orginalen och går relativt snabbt sönder igen.
67-044-15 , 2200 µF 10V tål bara 760 mA rippelström
67-044-25 , 1000 uF 16 V tål bara 560 mA rippelström
Bättre är att välja dom här som är gjorda för switchade nätaggregat.
Dom är visserligen 3 kr dyrare men det är det värt.
67-233-40 , 2200 µF 10V tål 2,36A rippelström
67-228-39 , 1000 uF 16V tål 1,45A rippelström
Edit. Tittade på Badcaps.net och fabrikatet Samxon som sitter som orginal är listat som ett av dom sämsta.
Själv har jag reparerat min DreamBox som hade Mucon och Fuhjyyu. Det finns fullt av knepiga kinesiska och koreanska kondensatortillverkare som tillverkar billigt skit. Sedan är nätaggregaten eller lådorna ofta feldesignade så att det blir för varmt där kondensatorerna sitter.
Dom är av "standard"-typ och har alldeles för hög ESR.
Dom fungerar säkert ett tag men har kortare livslängd än orginalen och går relativt snabbt sönder igen.
67-044-15 , 2200 µF 10V tål bara 760 mA rippelström
67-044-25 , 1000 uF 16 V tål bara 560 mA rippelström
Bättre är att välja dom här som är gjorda för switchade nätaggregat.
Dom är visserligen 3 kr dyrare men det är det värt.
67-233-40 , 2200 µF 10V tål 2,36A rippelström
67-228-39 , 1000 uF 16V tål 1,45A rippelström
Edit. Tittade på Badcaps.net och fabrikatet Samxon som sitter som orginal är listat som ett av dom sämsta.
Själv har jag reparerat min DreamBox som hade Mucon och Fuhjyyu. Det finns fullt av knepiga kinesiska och koreanska kondensatortillverkare som tillverkar billigt skit. Sedan är nätaggregaten eller lådorna ofta feldesignade så att det blir för varmt där kondensatorerna sitter.
Tackar, för denna tråden! Den gav mig en förhoppning att fixa min.
Även mina kondingar C101 och C106 är svullna och kan vara lösningen till min döda box.
C104 ser fin ut även för mig, men byter den också.
Ska ge mig av till Elfa i veckan och införskaffa de kondensatorer som Pucco rekommenderade.
/Peter
Även mina kondingar C101 och C106 är svullna och kan vara lösningen till min döda box.
C104 ser fin ut även för mig, men byter den också.
Ska ge mig av till Elfa i veckan och införskaffa de kondensatorer som Pucco rekommenderade.
/Peter
Såg att det är liv i tråden fortfarande.
Byt C101,C104 2200µF/10V, C106 1000µF/16V och C108 680µF/25V (Standardfel)
Men gå gärna upp i märkspänning ett snäpp.
Använd 105 graders lågimpedanskondensatorer vid byte precis som pucco sa.
I övrigt som Blueint sa, var kondensatorer inga problem förr i tiden. (Jobbat sedan slutet av 80 talet med elektronikservice)
Men idag är 90% av reparationer dåliga elektrolyter + evetuella följdfel eftersom kunderna kör
med apparaterna tills dom är helt döda, från att i början bara varit svårstartade.
Off Topic, men ändå lite Ontopic kanske
Har ni en Samsung LCD som är svårstartad, byt kondingar i tid annars får ni byta ett eeprom på mainboard också.
Byt C101,C104 2200µF/10V, C106 1000µF/16V och C108 680µF/25V (Standardfel)
Men gå gärna upp i märkspänning ett snäpp.
Använd 105 graders lågimpedanskondensatorer vid byte precis som pucco sa.
I övrigt som Blueint sa, var kondensatorer inga problem förr i tiden. (Jobbat sedan slutet av 80 talet med elektronikservice)
Men idag är 90% av reparationer dåliga elektrolyter + evetuella följdfel eftersom kunderna kör
med apparaterna tills dom är helt döda, från att i början bara varit svårstartade.
Off Topic, men ändå lite Ontopic kanske

Har ni en Samsung LCD som är svårstartad, byt kondingar i tid annars får ni byta ett eeprom på mainboard också.
Så man borde byta C108 till 680µF/25V. Men denna såg ju rätt så bra ut.
Standardfel, skriver du. Är det den som brukar gå sönder för Humax eller hur menar du?
Standardfel, skriver du. Är det den som brukar gå sönder för Humax eller hur menar du?
Standardfel på denna Humax är kondensatorerna i nätdelen (precis som många andra mottagare).
Vissa andra mottagare har tex ytmonterade sekundärkondensatorer som är standardfel.
Så det är ingen generalisering jag menar i detta fallet.
C101,C104 brukar vara dom som är sämst, men även dom andra har mätt dåligt i min ESR-Mätare när jag lagat
just en sådan Humax. I allmänhet byter jag (och dom flesta andra reparatörer) alla kondensatorer i nätdelen när
man får in en tv/mottagare för reparation vid tecken på någon dålig kondensator. Kan vara även vara små primär
kondensatorer som i allmänhet ser helt ok ut som orsakar felet.
Jag hade en lapp med anteckningar om dom här kondensatorerna jag har bytt innan. Men kan ju inte garantera
att dina är dåliga. Observera att kondensatorerna "inte lyft på hatten" inte behöver innebära att ESR-värdet är normalt/bra.
Jag har bytt 100-tals kondensatorer med jättedåligt ESR utan några som helst visuella tecken.
Du skall inte ändra på några värden, om C108 inte är på 680µF/25V är min anteckning fel.
Och för att poängtera TS uppmaning, kolla ALLTID spänningen på den stora elektrolyten (450V) innan du gör någonting!
Är det spänning kvar, använd ett effektmotstånd på ca 470 ohm för att urladda spänningen.
Tro mig, det är INTE skönt att få en stöt på 100-300 VDC. Dessutom om du använder lödfläta är det stor risk att kortsluta något och få en totalt rasad nätdel om det finns spänning kvar i denna kondensator.
Vissa andra mottagare har tex ytmonterade sekundärkondensatorer som är standardfel.
Så det är ingen generalisering jag menar i detta fallet.
C101,C104 brukar vara dom som är sämst, men även dom andra har mätt dåligt i min ESR-Mätare när jag lagat
just en sådan Humax. I allmänhet byter jag (och dom flesta andra reparatörer) alla kondensatorer i nätdelen när
man får in en tv/mottagare för reparation vid tecken på någon dålig kondensator. Kan vara även vara små primär
kondensatorer som i allmänhet ser helt ok ut som orsakar felet.
Jag hade en lapp med anteckningar om dom här kondensatorerna jag har bytt innan. Men kan ju inte garantera
att dina är dåliga. Observera att kondensatorerna "inte lyft på hatten" inte behöver innebära att ESR-värdet är normalt/bra.
Jag har bytt 100-tals kondensatorer med jättedåligt ESR utan några som helst visuella tecken.
Är inte C108 på 680µF/25V original ?Så man borde byta C108 till 680µF/25V
Du skall inte ändra på några värden, om C108 inte är på 680µF/25V är min anteckning fel.
Och för att poängtera TS uppmaning, kolla ALLTID spänningen på den stora elektrolyten (450V) innan du gör någonting!
Är det spänning kvar, använd ett effektmotstånd på ca 470 ohm för att urladda spänningen.
Tro mig, det är INTE skönt att få en stöt på 100-300 VDC. Dessutom om du använder lödfläta är det stor risk att kortsluta något och få en totalt rasad nätdel om det finns spänning kvar i denna kondensator.
Senast redigerad av peolah 14 december 2011, 19:26:01, redigerad totalt 1 gång.
Nä, men det var före de switchade nätaggregatens tid.... OK. Visst fanns det switchare på 70-talet med i TVn tex och visst brann de.. Och jag minns med "glädje" de stående lyter som alltid läckte på vissa saloramodeller. Man fick löda loss alla komponenter runt och tvätta rent...I övrigt som Blueint sa, var kondensatorer inga problem förr i tiden.
Men, jag tror att den utlösande faktorn i de flesta fall nuförtiden är för höga rippelströmmar.