Letar nu efter RGB som skall vara bakgrundsbelysning till knappar.
Det jag reflekterar lite över är att röd och grön ligger bra till i ljusstyrka men den blåa ligger ofta risigt till.
tex farnell 1678707
Luminous Intensity / Colour:R 125mcd / G 300mcd / B 75mcd
Är det så att man upfattar den blåa på ett sådant sätt att de verkar lik?
om man nu kör 20mA i varje diod hur upplevs färgen är den kraftigt åt det röda hållet eller uppfattas den som vit?
Någon här som har erfarenhet av detta som kan ge ett vettigt svar?
// Christian
Skillnad i intensitet på RGB LED
- ChristianS
Re: Skillnad i intensitet på RGB LED
Ja, ljusstyrkan skilljer ofta mellan färgerna.
> om man nu kör 20mA i varje diod
För "bakgrundsbelysning till knappar" ?
Det verkar det på tok för mycket ström/ljus.
Hur många "färger" ska knapparna kunna visa ?
> om man nu kör 20mA i varje diod
För "bakgrundsbelysning till knappar" ?
Det verkar det på tok för mycket ström/ljus.
Hur många "färger" ska knapparna kunna visa ?
- ChristianS
Det blir en del förluster i diffusor och liknande, sedan måste det finnas en redundans om det är ljust i lokalen. Hög säkerhet är ett krav på denna apparaten, vilken typ av app. kan jag inte avslöja.
Knapparna skall visa primärt rött gult grönt den blå vet jag inte om den kommer till användning men den skall testas och utvärderas.
Så i princip skulle jag kunna nöja mig att ta en dubbeldiod med grönt och rött så får man gul på köpet.
I grunden ligger en gammal konstruktion som ger en fast ström till diderna och kan inte ändras mer än att man byter motstånd så nåt flashigt som skiftar i regnbågens alla färger blir det inte.
Knapparna skall visa primärt rött gult grönt den blå vet jag inte om den kommer till användning men den skall testas och utvärderas.
Så i princip skulle jag kunna nöja mig att ta en dubbeldiod med grönt och rött så får man gul på köpet.
I grunden ligger en gammal konstruktion som ger en fast ström till diderna och kan inte ändras mer än att man byter motstånd så nåt flashigt som skiftar i regnbågens alla färger blir det inte.
Ja grön brukar vara det dubbla mot röd eller blå som är ganska lika. Detta gäller de högintensiva.
När man bygger RGB lampor med lösa lysdioder så tycker jag att man får ta flera gånger fel röda för att kompensera för att man upplever dom som så svaga.
Gul blir ofta ganska dålig med RGB.
Gul blir ofta ganska dålig med RGB.
Min uppfattning är att så länge den röda är något starkare än den blåa så gör det inget att den gröna är dubbelt så stark, blandningen uppfattas ändå som någorlunda vit. Men detta är väl igentligen bara relevant om man ska seriekoppla de tre färgerna och då har jag för mig jag sett plcc #### leds på farnell som ska vara binnade för att visa vitt ljus vid seriekoppling.
- ChristianS
Har mätt i panelen, det var inte mycket ström i de dioderna 3,5-4 mA, där är 6 dioder till varja knapp så nog är där ljus alltid. Så där är nog marginal med de flesta dioder.
Har en lång lista på dioder som skall testas.
Tack för tipsen!
Har en lång lista på dioder som skall testas.
Tack för tipsen!