Cykelrenovering, Mustang city komfort

Berätta om dina pågående projekt.
Anonym2

Cykelrenovering, Mustang city komfort

Inlägg av Anonym2 »

För ca 5år sedan köpte jag en cykel på ICA maxi, jag hade slutat plugga och börjat att jobba ett par kilometer hemmifrån och behövde ett lite smidigare sätt att pendla än med bil. Jag köpte en "Mustang City Komfort" på Ica Maxi för 1999kr.

Mustang är ett fint cykelmärke med en del traditioner från södra skåne, tyvärr verkar det som att dom blev uppköpta i början på 90-talet och satsade mer på lågpris modeller.

Nu började min cykel se lite dassig ut efter 5år i regn och solsken, så jag tänkte använda min semester till något konstruktivt, renovera den!

Bild

Bild
Som ni ser har cykelns lack blivit kraftigt blekt, klistermärkena verkar dock ha skyddat delarna under.

Bild

Bild
Först skruvades allting bort, det enda som inte lossade var vevlagret(specialverktyg behövs). Därefter skrubbades allting med avfettning, och sedan slipade jag allt med smärjelduk 150 kornigt.

Bild
Bild
Därefter målades ramen och gaffeln med biltemas rostskyddsprimer

Bild
Bild
Bild
Nu är alla delarna målade med biltemas bättringsfärg och står på tork!

Bild
En del reservdelar har införskaffats, bla nytt vevlager och nytt vevpari med armar och pedaler i alluminum, dom gamla var rostiga och tråkiga. Ny sadel, nya bromsar och nya däck skall också införskaffas och monteras. Total färgåtgång har hittils varit exakt en burk bättringsfärg, och 1/2 burk rostskyddsprimer.

Fler bilder kommer!

//Alexander
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Cykelrenovering

Inlägg av Uttis »

Bra val, röd den snabbaste färgen :)
beavy-o

Re: Cykelrenovering, Mustang city komfort

Inlägg av beavy-o »

Sant, alla röda fordon är Ferrari!
Kul att du tar dig tid att renovera. Oftast är det ju ingen direkt ekonomi i det hela när nya cyklar är så pass billiga. Man brukar brukar dock lära sig en hel del samt får en unik cykel :tumupp:
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Ja, cykel idag är slit och släng vara tyvärr. Jag har iaf hittils fått bra övning i att spraymåla med burk, och är faktiskt förvånad över resultatet, blank och fin yta utan att det har börjat att rinna någonstans!

För att hålla kostnaderna nere har jag inhandlat allt på biltema, Hittils har allt kostat 450kr ca, och det lär väll hamna på runt 1000-lappen totalt, dock har jag en "ny" cykel för dom pengarna :)

Nu är frågan om man ska klarlacka ramen för att öka repskyddet?

//Alexander
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

:tumupp: för att du har en bacho alligatorkäft-skiftnyckel :)

Mustang är väl numera bara klistermärken på nån kinacykel som de flesta andra gamla anrika märkena tyvärr.. gäller ju även andra branscher.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Absolut skall du klarlacka.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Kul att någon lägger märke till haj-nyckeln! Den är från min tid till sjöss där den är var mans egendom, hade man tagit fram den i en vanlig verkstad i land hade dom nog kastat ut en ;)

Idag blir det införskaffande av lite nya delar, och klarlackande av ramen. Dom alluminiumdetaljer som sitter på cykeln ska poleras med autosol, och skärmarna ska lackas.

//Alexander
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Nu är ramen klarlackad ett par lager, det blev faktiskt aningen blankare än vad det var tidigare.

Bild

Bild

Alluminiumdetaljerna är putsade med autosol, och bromsbeläggen är utbytta

Bild

Däcken började bli slitna så jag skaffade ett par nya, även ny sadel och nytt styre ska monteras!
Bild

Nu är det bara och vänta på att lacken ska torka, sen fortsätter monteringsarbetet

//Alexander
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag hade bytt ut åtminstone bromsvajrarna, kanske växelvajern med. Om du inte ska byta dom så smörj in dom.
Om du hade bott i huvudstaden hade jag nog kunnat rota fram ett par o-rostiga bromsar åt dej.
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Ranstam skrev:Nu är ramen klarlackad ett par lager, det blev faktiskt aningen blankare än vad det var tidigare.
Framgaffeln ser mycket fin ut. Lacken lär bli betydligt mer hållbar med klarlack också, du behöver nog inte oroa dig för att den mattas igen.

Edit: Jag vet iofs inte hur kvaliteten på biltemas lacker är, sedan så är röd en lite småknepig färg - vill ofta bli rosa om den står i solen :)
beangan

Inlägg av beangan »

Att den blir rosa är pga att den inte har ett skyddande lager, nu med klarlack på så är det inget att bry sig om.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Nu är cykeln nästan klar, pedaler och kedjeskydd är det enda som saknas.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag ska försöka få tag i pedaler och kedjeskydd under veckan, de pedaler jag köpte till vevarmarna passade inte eftersom det var fel gänga, 1/2" istället för 9/16".

//Alexander
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Snyggt! :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Gillas skarpt! Dels för att det är återvinning på högt nivå, dels för att du gör det bara för att göra det och dels för att du får en unik cykel.

Om korten inte ljuger mycket är det också en fin röd färg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Riktigt stiligt, bra jobbat! :tumupp:

Personligen skulle jag nog sätta någon dekal på den, tycker att det ser lite småtråkigt ut med helrött, men det är ju en väldigt personlig preferens :)
Skriv svar