Felsöka i2c?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Christian

Felsöka i2c?

Inlägg av Christian »

Hej,
Jag försöker använda ett i2c bibliotek men får inte detta att funka med ett eeprom..
Kan inte heller så mkt om i2c men tanken är ju att jag ska lära mig protokollet nu.
Men hur felsöker jag koden lättast. Bilblioteket består ju av en del lågnivå funktioner samt högnivå funktioner som använder sig av lågnivåfunktionerna.. Men om jag ska börja med att se så att lågnivåfunktionerna fungerar, kan det då vara lämpligt att koppla upp ett skåp på clock och data linan och se vad som händer när man upprättar ett startvillkor och skickar data osv.. Och sedan jobba vidare med högnivå.. Har ni några konkreta tips som kan vara användbara?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Felsöka i2c?

Inlägg av AndersG »

Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Ett modernt digitalt minnesoscilloskop fungerar bra, fördelen mot ett rent digitalt instrument är att du kan se ev. störningar och konstigheter på bussen. Nackdelen är att scopet kostar några tusen, Buspirate några hundra.

Här är en I2C bild från mitt Rigol.
Adress+ack.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan ju börja med att tala om vad du använder för någon utvecklingsmiljö, processor, hur du kopplat, vilka bibliotek osv.
Christian

Inlägg av Christian »

Jag bröt ner programmet och började med lågnivåfunktionerna och det fungerar att läsa från minnet =)
Ja ett (digitalt) minnesoscilloskop eller logikanalysator är väl det man får använda. Ett analogt fixar väl bara kontinuerliga signaler och då får jag köra samma i2c anrop konstant för att hinna titta på det? Alltså skulle jag köra en hel ramsa med olika kommandon så skulle detta inte gå på ett analogt oscilloskop.

Dök upp lite andra problem men jag startar en ny tråd till detta..

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fortfarande, kan du inte ge lite information om vad du använder, det är omöjligt att hjälpa till annars.
Skriv svar