Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
L_edition
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 augusti 2011, 11:35:36
Ort: Lycksele

Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av L_edition »

Hej!

Jag håller på att byta ut mina ballaster på min bmw E46 som har gått sönder. passar på att byta dom till 55w eftermarkanads xenon istället.

Har dock stött på ett litet problem, eftersom att jag har Bi-Xenon med så sitter det någon typ av spole som sköter skärmen för halv och heljus i projektorlinsen. Denna spole har en kontakt med 3 poler. Den ena är självklart jord, den andra är helljus styrning. Och dessa två går direkt från kablaget in till denna kontakt. Men den tredje tåten kommer upp från original ballasten och går sedan in i spolen.

Frågan är då, vad gör denna kabel? hur kan jag lösa detta utan att riskera att förstöra elektroniken?

Bilden visar spolen och kontakt kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L_edition
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 augusti 2011, 11:35:36
Ort: Lycksele

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av L_edition »

håller på och skruvar för fullt, måste fixa detta idag. ingen som vet? varför behöver spolen tre kablar?
L_edition
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 augusti 2011, 11:35:36
Ort: Lycksele

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av L_edition »

det är väl en vanlig solenoid? Hur fingerar en sådan. varför behöver den tre ström källor?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av Electricguy »

Solenoiden ska nog ha jord på mittenanslutningen och sen en plus puls på vardera pinne för att gå åt respektive håll.
Den som kom från det gamla drivdonet kan ju ha varit en signal för att tvinga solenoiden att dra vid start så den alltid startar med halvljus.
L_edition
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 augusti 2011, 11:35:36
Ort: Lycksele

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av L_edition »

okej, om det skulle va så så borde det gå att mäta det redan vid start av halvljuset. ska kolla upp det, om det är någon som har någon annan ide så skriv på :P

Är glad för all hjälp jag kan få :P
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av Electricguy »

Ja. Om det är som jag tror så ska den kabeln ge en puls ut vid start.
L_edition
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 augusti 2011, 11:35:36
Ort: Lycksele

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av L_edition »

Verkar inte vara så det fungerar. När jag slår på halvljuset så finns det ingen förbrukning på nån av tåtarna. när jag slår på helljuset så ligger det 12v mellan jorden och hellljus tåten, och 10v mellan jorden och den som kommer från ballasten.

Hjälp?
L_edition
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 augusti 2011, 11:35:36
Ort: Lycksele

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av L_edition »

Nog finns det nån som kan förklara lite detaljerat hur en solenoid fungerar och som begriper varför det ser ut som det gör när jag mätar?

Har googlat men utan något vettigt napp. :(
L_edition
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 augusti 2011, 11:35:36
Ort: Lycksele

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av L_edition »

om jag förstår det rätt så är det en Jord, och två Plus. varav en är en startlindning och den andra en hålllindning? men varför ligger det olika volt på dom när jag mätar? om jag förstår det rätt så skulle det lika gärna gå att koppla in en plus från batteriet på båda.

Men jag begriper inte varför jag bara får 10v på ena men 12v på den andra?
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av Joe »

Brukar inte gnälla, men hur jävla dum kan man bli som sätter in 55w xenon på halvljuset?
Visst du ser bättre och dom som möter dig ser inget efter att ha blivit bländade.. :dead:

På helljus / extra ljus bryr jag mig inte om hur många xenon-watt du har, för du har förhoppningsvis inte på dom när du får möte..

Enda trösten är väl att du har köpt kina ballaster så du inte får ut 55w..
L_edition
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 augusti 2011, 11:35:36
Ort: Lycksele

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av L_edition »

som försvar kan jag säga det att nyare bilar har effektivare projektorer och reflektorer så dom utvinner mer av ljuset om man jämför med vad mina original lyktor gör. ställer man en nyare audi eller bmw sida vid sida med min efter jag bytt ballaster så lär man inte se någon skillnad i bländning. sedan så är det ju nivåregleringen som ser till att det inte ska blända mötande bilister. så just den faktorn är jag inte orolig över. är ute efter att få bättre ljus men jag kommer ändå inte att ligga på samma nivå som dagens bilar gör.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av Andy »

Om det är olika spänningar på anslutningarna kan det bero på att växlingsspolen/spolarna är PWM styrda.
Det kan vara så att de hålls i läge med en kort on puls och växlas med en längre puls.

Ang. att blända andra trafikanter; det finns även 70W och kanske mer men det har inget med antalet watt att göra.
Om optiken och avbländningen fungerar som den ska så bländar man ingen.
L_edition
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 augusti 2011, 11:35:36
Ort: Lycksele

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av L_edition »

Det är det som är så konstigt för det är konstant plus på båda polerna när man slår på helljuset men ena är 12v och den andra 10v.

om jag fixar så att jag har en 12v tåt och en 10v tåt som är konstanta,borde de inte fungera då? eller är det mer komplicerat än så?

tänkte att jag kan tjuva ström från den befintliga 12v kabeln och med motstånd o kanske en diod koppla in sig på den som ska ha 10v?
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av Joe »

Ni skriver ju båda att det finns lysen med mera watt och annan optik, vilket försvarar bytet till 20W mera?
Visst om TS byter hela lyktorna till andra originaldelar har jag inga invändningar då de är testade och godkända för att bli E-märkta.

Avbländningen styr så att det lyser nedåt framför bilen, eller hur? (Endast övre delen av reflektorn används) Vid blöt vägbana vad händer då med mera effekt i lyset? Eller snö för den delen. Backkrön kanske? Inte pillar du på nivåregleringen då.

Tyvärr så var reglerna föråldrade vid introduktionen av Xenon då de styrde watt-talet på glödlamporna, vilket gör att många xenon lampor i dagens godkända bilar känns bländande (halvljus).
Hur dagens regler är har jag inte forskat i.

Det finns även begränsning till två halvljus på bilen, men det kanske är ok att montera dit två till då dagens bilar har bättre reflektorer?

Nivåreglering är till för när du har last eller positivt kultryck, den skiter i om du byter till lampor med mera effekt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av Andy »

Nej om det är PWM så blir det inte samma sak som 10 resp. 12 V.
Du bör skaffa en verkstadshandbok med schema för att vara säker utan att ställa till något med den befintliga elektroniken.
Skriv svar