Volvo equalizer till eftermarknadsstereo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
einar

Volvo equalizer till eftermarknadsstereo?

Inlägg av einar »

Har införskaffat en sån här pjäs (Volvo EQ-611) till min 740 och nu undrar jag hur den är uppbyggd ifall om jag kan använda den till min nuvarande stereo? Är nämligen helt nollad när det gäller ljud :vissla:

Bild

Bild

Det sitter en rund 7-polig DIN kontakt i änden av kabeln som ska kopplas in i originalstereon så jag antar att den går på lågnivån och inte kan användas till något annat. ,
Just nu sitter den där som prydnad :)
SimonHomkham
Kontakt:

Re: Volvo equalizer till eftermarknadsstereo?

Inlägg av SimonHomkham »

I vanliga fall så går signal från stereo till delningsfilter och vidare till EQ sedan till ett slutsteg.
Min hemma stereo gick det utmärkt att kopplar förstärkare till EQ. Men jag tveka om det gå
att göra så på din bilstereo.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

jasså, Du hänger här också ^^
Jag har inget gott råd att ge dig men har ett par gamla Volvo original Stereos liggande.
Är du bara ute efter att få ljus i reglagen så är det väl mer eller mindre bara mata den med 12V eller dra dit en sladd från övriga instrumentbelysning till lampan så får du ju även det på ljusregleringen.
einar

Inlägg av einar »

Jo jag är överallt och drygar mig :) Lyset är inkopplat i den (till ciggtändaren men kablarna ska flyttas). Du kan ju skicka ett PM på valfritt forum om vad du har för skrot liggande Fullmoon :D

Den måste alltså kopplas in på lågnivåsidan men går det att göra en adapterkabel och sätta den på lågnivån till slutsteget? är enbart för att det vore tufft om den var i funktion på något sätt så att säga :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Frågan är ju om du inte bara försämrar ljudkvaliten från den nyare stereon genom att koppla en gammal halvsunkig EQ imellan :P
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag skulle iofs inte vara så säker på att det nödvändigtvis är bättre ljud i en bilstereo bara för att den är NYARE..

Däremot är jag skeptisk till equalizers rent generellt :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det har sagts innan: googla.
Första träffen gav en pin-out. Om den stämmer vet jag inte dock. Men oavsett så är den till för att sitta mellan din bilstereo och ett slutsteg. Du kan alltså inte köra högtalarna direkt på EQ'n.

Mina egna tankar: Den passar inte ihop estetiskt med den nya stereon. Och ljudet lär nog inte bli bättre ändå. Gå hela vägen istället och bygg ihop ljudet helt original.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det finns ju rätt hyffsade EQs i dom flest bilstereo apparater nuförtiden.
Och jo, bilstereoapparater HAR blivit bättre :) Jag slaktade en SONY från kanske 2004 eller omkring där. Den hade inbyggt SMPS och en chipamp på riktiga 4x40Watt och 0,03%THD... Jämför med äldre apparater som körs rakt från 12V och ligger runt 10%THD
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har en stereo från 1997 i lekbilen, en riktig värsting jag köpte beggad av en billjudbyggare som hade fått den av sin sponsor (clarion), vad jag förstod var det den bästa dom hade när han fick den, jag tvivlar på att en billig modern MP3-stereo ger bättre ljud än den faktiskt :)

Jag har iofs den stereon mest för jag inet gillar att man har en ny stereo i en gammal bil, det ser konstigt ut tycker jag.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Med Fullmoon's stereos så kanske det löser sig jag har ett 20W slutsteg (volvo orginal) som jag måste laga men måste hitta tror det var en tda2020 först eller om jag bygger om inehållet =)
einar

Inlägg av einar »

hmm då får den väl kanske sitta där som prydnad tills jag hittar en "riktig" stereo :D 2*20W slutsteg har jag faktiskt ett liggande
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag ska ge mig ut i garaget sen och se om någon av de där har rätt anslutning.
Annars är ju ett besök på någon skrot en bra idee.
einar

Inlägg av einar »

brukar aldrig sitta kvar någon originalstereo eller något annat roligt heller :(
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Dessavärre har ingen av de jag har någon sådan kontakt. Hade en på en men den följde med en bil jag sålde tror jag.
einar

Inlägg av einar »

typiskt men jakten fortsätter :)
Skriv svar