jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Min svåger har ett elfel i sin bil... o dom har letat som f*n men inte hittat de riktigt..
de e så att en säkring går hela tiden.. o ja.. dom har kollat allt vad den säkringen gör så det är väll troligtvis nån skadad sladd nånstans..
men vi fundrar lite här..
om man kan ta denna: http://www.elspeciall.se/sakringsmatria ... -10ka.aspx
istället för den blåa 15 A säkringen...
så att han slipper sitta o byta säkring en gång i veckan.. utan bara kan switcha på istället o tuta vidare??...
de e så att en säkring går hela tiden.. o ja.. dom har kollat allt vad den säkringen gör så det är väll troligtvis nån skadad sladd nånstans..
men vi fundrar lite här..
om man kan ta denna: http://www.elspeciall.se/sakringsmatria ... -10ka.aspx
istället för den blåa 15 A säkringen...
så att han slipper sitta o byta säkring en gång i veckan.. utan bara kan switcha på istället o tuta vidare??...
Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Och var kommer jordfelsbrytaren in?
Den där säkringen är anpassad för 230/400 växelspänning, tror inte den lämpar sig för 12-14V likspänning.
Den där säkringen är anpassad för 230/400 växelspänning, tror inte den lämpar sig för 12-14V likspänning.
Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Nä det funkar garanterat inte, kanske en kompetent bilelektriker skulle kika på problemet.
Och föresten, vilka är dem, och vad skyddar säkringen?
Och föresten, vilka är dem, och vad skyddar säkringen?
Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Det är ungefär lika smart som att sätta en niomillimetershylsa i säkringshållaren.
Nej Nej Nej Nej. Fy. Inte tänka på sådant.
Ta reda på vad säkringen gör. Slit ut hela säkringslådan om det ska vara så och spåra sladden.
Fiffla aldrig någonsin med säkringar. (Eller tryckventiler, vilket Karlsson på taket kan informera dig om).
Nej Nej Nej Nej. Fy. Inte tänka på sådant.
Ta reda på vad säkringen gör. Slit ut hela säkringslådan om det ska vara så och spåra sladden.
Fiffla aldrig någonsin med säkringar. (Eller tryckventiler, vilket Karlsson på taket kan informera dig om).
Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Det är bara en sak som gäller: systematisk felsökning.
Skaffa ett elschema till bilen - skriv vilken modell det är så kanske jag kan hjälpa till.
Sedan börjar man med att koppla ur alla apparater som drivs från gruppen. Mät strömmen genom säkringen.
Är den noll? sätt dit en 4A säkring och ryck och skaka i alla kablar, löser den ut?
Om inte, prova köra en sväng. Löser säkringen ut så får man kolla upp alla skarvar på vägen och dela en i taget.
Om det inte går att få säkringen att lösa ligger felet antagligen i en apparat, koppla in en i taget tills ni kan få säkringen att lösa.
Det finns automatsäkringar som passar i en vanlig säkringshållare, men det är absolut ingen lösning på problemet, det kommer bara resultera i brand i slutändan.
Skaffa ett elschema till bilen - skriv vilken modell det är så kanske jag kan hjälpa till.
Sedan börjar man med att koppla ur alla apparater som drivs från gruppen. Mät strömmen genom säkringen.
Är den noll? sätt dit en 4A säkring och ryck och skaka i alla kablar, löser den ut?
Om inte, prova köra en sväng. Löser säkringen ut så får man kolla upp alla skarvar på vägen och dela en i taget.
Om det inte går att få säkringen att lösa ligger felet antagligen i en apparat, koppla in en i taget tills ni kan få säkringen att lösa.
Det finns automatsäkringar som passar i en vanlig säkringshållare, men det är absolut ingen lösning på problemet, det kommer bara resultera i brand i slutändan.
Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Ersätt säkringen med en 12V helljuslampa. Sedan kan du leta i efter felet i lugn och ro. När lampan inte lyser är det inget fel, när den lyser har du kortis.
Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Gustav180:is förslag är det bästa hittills. En annan metod är att ersätta säkringen med en spik som sågas i samma längd som spiken. Då kan man nämligen vänta och se var det ryker. Ryker det från en plats man inte kommer åt att se får man vänta lite till och så småningom smälter isoleringen på sladden. Då blir det lätt att följa den. Har man otur brinner ledaren av närmare säkringshållaren och då finner man inte orsaken till att säkringen löser ut.
Alternativt bryr man sig inte om att byta säkringen och istället är utan den funktion som är beroende av att den är hel.
Mot bakgrund av att du och din svåger ställer frågan ifall man kan byta säkringen mot den aoutomatsäkring du länkat till så är det kanske en god idé som TomasL framför. Låt en kompetent bilelektriker titta på problemet eller ring Bosse Bildoktorn när han är tillbaka i etern från semestern.
Alternativt bryr man sig inte om att byta säkringen och istället är utan den funktion som är beroende av att den är hel.
Mot bakgrund av att du och din svåger ställer frågan ifall man kan byta säkringen mot den aoutomatsäkring du länkat till så är det kanske en god idé som TomasL framför. Låt en kompetent bilelektriker titta på problemet eller ring Bosse Bildoktorn när han är tillbaka i etern från semestern.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11768
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Men om du nu tvunget ska ha en automatsäkring så finns det anpassade för just bilar, som monteras direkt i den vanliga säkringshållaren.
tex. 33-211-14
tex. 33-211-14
Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
De e nån typ av moped bil.. Min svåger är 20 mil bort så jag kan inte kolla på den själv men han har haft den inlämnad + kompisar som kollat på det.. Men ingen tycks hitta felet direkt.. Därför jag tänkte att det kanske skulle gå att lösa sådär..
men om det finns anpassade säkringar så är det ju lysande..
sålänge den slår ifrån när den ska så borde det ju inte vara nån fara.. O så får man väll hoppas att han listar ut var felet sitter så småning om...
men om det finns anpassade säkringar så är det ju lysande..
sålänge den slår ifrån när den ska så borde det ju inte vara nån fara.. O så får man väll hoppas att han listar ut var felet sitter så småning om...

Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Vet inte hur det är med dom där automatsäkringarna avsedda för bilar, men bilsäkringar är tämligen tröga, förhoppningsvis är även automatsäkringen det.
Men det är ju trots allt så att när en säkring går ska man laga felet och sen byta den, grejerna är inte dimensionerade för att man ska byta säkring och köra vidare en dag eller så, och sen upprepa.
Men det är ju trots allt så att när en säkring går ska man laga felet och sen byta den, grejerna är inte dimensionerade för att man ska byta säkring och köra vidare en dag eller så, och sen upprepa.
Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Tja. DIN-säkringar fungerar ju i princip för bil-el också... Viktigaste egenskapen är ju vilken ström de garanterat klarar av att bryta utan problem, "breaking capacity". Bilsäkringar med flatstift ligger runt 1000A, glasrörssäkringar runt 1000A-1500A (viktigt att kolla bara, vissa klarar bara typ 50A-100A). DIN-säkringar för nätspänning ska klara 10000A så det är ju klart bättre... Gäller att se till att den strömförsörjning man har inte kan ge mer än den strömmen isåfall blir det farligt. T.ex om man sätter en miniatyrsäkring som kan bryta max 10A i bilen direkt efter batteriet. Batteriet kan ju lämna en hel del mer än 10A så blir det ett elfel kan det slå en gnista igenom säkringen och då går ström ändå, säkringen börjar brinna och tänder eld på kablarna... Annoying...
Sen funkar de inte av andra anledningar i en bil. De är ju inte byggda för vibration så de lär nog slå av sig vid varje vägbula... Och de är både snabba och tröga dessutom (tröga vid liten överlast och snabba när strömmen är mycket större än märkströmmen) kanske inte vad man vill ha i en bil...
Främst är väl problemet att säkringar inte ska gå i en bil på samma sätt som i ett hus när man får för sig att dammsuga och mikra sju gorbypiroger medan diskmaskinen kör för fullt... En bil är ju designad så att säkringarna inte ska användas, de är bara där ifall något går sönder. Om de ändå går är det dags att hitta felet och laga det, inte bara konstatera att man inte kan köra mikron och dammsugaren i samma uttag samtidigt och slå på strömmen igen...
Sen funkar de inte av andra anledningar i en bil. De är ju inte byggda för vibration så de lär nog slå av sig vid varje vägbula... Och de är både snabba och tröga dessutom (tröga vid liten överlast och snabba när strömmen är mycket större än märkströmmen) kanske inte vad man vill ha i en bil...
Främst är väl problemet att säkringar inte ska gå i en bil på samma sätt som i ett hus när man får för sig att dammsuga och mikra sju gorbypiroger medan diskmaskinen kör för fullt... En bil är ju designad så att säkringarna inte ska användas, de är bara där ifall något går sönder. Om de ändå går är det dags att hitta felet och laga det, inte bara konstatera att man inte kan köra mikron och dammsugaren i samma uttag samtidigt och slå på strömmen igen...
Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
ok.. nä pesronligen röstar jag för att fixa felet.. men han hade ju tydligen haft nån som försökt hitta felet utan resultat.. så de va sista utvägen tänkte han.. men sist ja tjäta me han så har han bytt "fordon".. så det är nån annans problem nu.. 

Re: jordfelsbrytare istället för säkring i bil...
Det finns DIN-skenesäkringar för t.ex. system med 24V DC, sitter t.ex. i järnvägsfordon, fast de vibrationerna är kanske lite snällare än i bilar.
Som andra sagt, skaffa ett elschema och klura ut vad säkringen matar. Om det är flera olika grejer som matas av säkringen så försök separera dem ifall felet inte går lätt att hitta.
Ett bra tips är att börja med att se om det är något som inte fungerar som det ska. Jag har micklat med en bil som hade trasigt backljus redan på slutet av 80-talet, och i mitten av 90-talet så gick en säkring ett par gånger på rad utan att gå varken före eller efter det. På 2000-talet såg jag varför säkringen gått, kablarna till backkontakten på växellådan hade inte bara lossat utan var avskavda och hade gått emot jord nån enstaka gång men underredsmassa, smuts o.s.v. hade isolerat såpass ofta att det bara var nån enstaka gång det hände
Som andra sagt, skaffa ett elschema och klura ut vad säkringen matar. Om det är flera olika grejer som matas av säkringen så försök separera dem ifall felet inte går lätt att hitta.
Ett bra tips är att börja med att se om det är något som inte fungerar som det ska. Jag har micklat med en bil som hade trasigt backljus redan på slutet av 80-talet, och i mitten av 90-talet så gick en säkring ett par gånger på rad utan att gå varken före eller efter det. På 2000-talet såg jag varför säkringen gått, kablarna till backkontakten på växellådan hade inte bara lossat utan var avskavda och hade gått emot jord nån enstaka gång men underredsmassa, smuts o.s.v. hade isolerat såpass ofta att det bara var nån enstaka gång det hände
