Tångamperemeter för hobbybruk.

Användarvisningsbild
Hawk
Kontakt:

Tångamperemeter för hobbybruk.

Inlägg av Hawk »

Hej :)
Vill köpa en tångamperemeter för hobbybruk. I första hand 220 VAC, resten behöver jag inte (inga dyra finesser) :wink:
Jag har redan en bra multimeter.
Jag vill använda den till att mäta hur mycket ström som går i ledningen, utan att behöva skala upp och hitta fasen.
Ett exempel kan vara att jag vill kolla hur mycket mitt AC aggregat drar i ström.(ampere)
Någon som vet någon "billig" ?
Den skall fungera även på vita (tjocka) kablar som är klamrade i väggen, utan att behöva skala upp.
Så att man kan "knô" in den mellan väggen och kabeln och kolla hur mycket ström som passerar

PS
Den skall klara både jordade och ojordade ledningar
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Tångamperemeter för hobbybruk.

Inlägg av konig7070 »

Då kommer du ju att mäta strömmen i fasen, nollan och jorden samtidigt, och det tror jag inte kommer att fungera.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nej, det fungerar som sagt inte så. I en kabel med noll-ledare tar strömmarna ut varandra. Det enda som instrumentet kommer att registrera är eventuell läckström. Samma gäller trefasledare. Så du får nog tänka om..

Edit: vidare tror jag inte att det öht finns någon tångamperemeter som inte kräver att den är stängd för att ge ett tillförlitligt värde.
Användarvisningsbild
Hawk
Kontakt:

Inlägg av Hawk »

OK
Men jag hörde av en elektriker att det finns sådana tång-mätare, där man mätte runt hela kabeln, men han kanske bara dillade.
Eller finns det någon dyr "proffs-mätare" som klarar det?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jag hörde av en elektriker
Det var inte en lysmask då eller :mrgreen:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Fråga honom igen. Nu har du ju lite mer info och
kan ställa bättre frågor... :-)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hawk skrev:OK
Men jag hörde av en elektriker att det finns sådana tång-mätare, där man mätte runt hela kabeln, men han kanske bara dillade.
Eller finns det någon dyr "proffs-mätare" som klarar det?
Det var nog varesig sillen eller dillen som var problemet, utan det man dricker till ;)

Såvitt jag vet finns det inte någon strömtång som kan skilja på den ström som är på väg åt ena hållet i en ledare, mot den ström som är på väg åt andra hållet i andra ledaren, i en kabel där strömtången kläms runt.

Jag som gillar anekdoter måste ju bara berätta en sådan: När jag gick elutbildningen på Nynäshamns gymnasium så var det en kille i klassen som "skulle mäta hur mycket ström byggnaden drog" genom att mäta med en strömtång på inkommande matningsledning. 7 Ampere, proklamerade han högt och tydligt, utan att för en sekund reflektera i orimligheten att en byggnad med 12 klassrum enbart skulle förbruka 7 A. 7 A var alltså läckströmmen i byggnaden, det "kom in" 7 A mer än det "skickades ut" genom matarkabeln. En av lärarna intresserade sig i det hela, lindade en redig spole och lyckades mäta sig fram till att en avsevärd del av den strömmen gick genom en ventilationstrumma i taket i korridoren. Magnetfälten var stora, många gånger större än gällande gränsvärden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fluke t5 har öppen mätkäft, har inte provat den

annars , välj instrument efter lite olika kriterier
normala saker, välj en liten så du kommer åt, kan vara bökigt

välj en med tillräckligt låga mätområden, gärna 2-4A som lägst, inte kul att mäta 1 A i 200A läget

välj gärna en som klarar likström, och även då med låga mätområden, och man mmåste kunna nollställa den med , dom visar nästan alltid fel på låga likströmsområdenena på grund av remanens
Användarvisningsbild
Hawk
Kontakt:

Inlägg av Hawk »

Hej
Så du menar att han hade rätt då ?
Kan man mäta strömmen i isolerad kabel med denna:

Bild

fluke t5 har öppen mätkäft

instrumentcenter.se/../fluke-t5-1000..paketpris.php
Senast redigerad av blueint 3 augusti 2011, 07:46:57, redigerad totalt 4 gånger.
Anledning: urltrim
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Både ja och nej.

En tångampere meter mäter det inducerade magnetfältet kring en strömledare. Om kabeln innehåller både fas och nolla mäter man *skillnaden* mellan fas och nolla. Om man vill veta strömmen i fasen måste man splitta upp kabeln och plocka ur fasen och mäta den separat.

Vad f-n det är på bilden vet bara du men den ser märklig ut.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har haft en sån där fluke, konstaterade att öppna mätkäftar var fullständigt värdelöst.

Sen förstår jag inte riktigt varför du vill veta hur mycket ström AC'n drar, det brukar stå på den.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur blir det med mätresultatet när ledaren rör sig inom tångampermeterns käftar?

Positionen borde inverka vilket resultat man får?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns väl nån märkning på käften, var ledaren skall ligga.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Biltema har en snygg (blå) tång för under 500 kr som fungerar utmärkt och på både AC & DC.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Ang T5:an från Fluke så har jag en T5-1000 i min ägo.
Ja det finns märkning på käften var ledaren ska vara, variation beroende på var ledaren är vet jag inget om. Och nej den fungerar inte på en kabel med både fas och nolla.
Skriv svar