Koppla ihop lysdioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
perken

Koppla ihop lysdioder

Inlägg av perken »

Hej alla!

Första inlägget det här. Jag är ganska ny på det här med led och kan behöva lite hjälp.

Jag ska montera vanliga vita lysdioder(med 2 ben) på en panel. Lysdioderna kommer att sitta i 5 rader
med ca 42 lysdioder i varje rad (totalt= 210 dioder). Lysdioderna kommer att sitta med 10mm mellanrum
och ca 50mm mellan varje rad.

Jag använder lysdioder med 3-3.3v framspänning och 20mA. Strömkällan är 230v uttag.
Panelen ska helst vara dimbar.

Vad är det absolut enklaste sättet att koppla ihop det här på och vilka komponenter behöver jag?
Min nuvarande lösning är att ha en 24v stabiliserad transformator och koppla 7 lysdioder med ett motstånd i serie och sedan
parallellkoppla 28 serier (det blir 8 parallellkopplade serier i varje rad).Väldigt osäker på om det är den enklaste/bästa lösningen
och hur får jag den dimbar??

Tänkte såga upp lister av experimentkort från Kjell att montera och löda dioderna på. Någon som har en bättre lösning?

Tack
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Koppla ihop lysdioder

Inlägg av Icecap »

Så som du har kopplat är helt efter boken!

Dimningen bör skötas med PWM då färgtonen annars kan ändras då det är vita LED det rör sig om. Det finns en uppsjö PWM-exempel på nätet så jag kommer inte att ge något här.
perken

Inlägg av perken »

Tack för snabbt svar!

Då är jag på rätt spår iaf. Hittade några PWM dimmers för 24v som skulle kunna passa:

http://www.ledbutik.se/24v-leddimmer-pw ... -p-97.html
http://www.elbutik.se/product.html/led- ... 4v-24w/48w

Dom ska ju kopplas mellan transformatorn och lysdioderna. Finns det nåt sätt att ha
en dimmer innan transformatorn?

Sen känns det som det blir lite stökigt med all serie- och parallellkopplingar. Lättast vore ju
att seriekoppla varje rad och att ha 130v för varje slinga men det känns farligt... ingen bra ide.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vilken som helst av dessa dimmer kommer att klara jobbet.

Du ska inte ha dimmer före transformatorn, dels fungerar det inte speciellt väl av ett par anledningar och dels får du en ändring av färgtonen när du dimmer, ljuset blir mer blått pga. sättet vita LED byggs.

Och att ha 130V är ingen idé och det är olagligt också utan behörighet och armatur pga. gällande starkströmsregulativ! Men visst ville det vara praktisk.

Vid att ha fler och kortare slingor kommer en glappkontakt/dålig lödning/trasig komponent bara att sänka en kortare slinga så det ger lite backup.
perken

Inlägg av perken »

Bra! Tack för svaren! :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

En sak som kan vara värt att kolla på är hur stort spänningsfall din PWM dimmer har, då du bara ha 0.9v i marginal mellan det maximala spänningsfallet hos lysdioderna och matningsaningen på 24v.
Det gör även att kopplingen blir ganska känslig för variationer hos matningspenningen, tex:
Om man räknar med 3.3v spänningsfall 20mA och 7st lysdioder i serie så hamnar man på 45 Ohm,
Om man bara höjer spänningen med bara 1V till 25v så får man en ström på 42maA vilket lysdioderna inte skulle må så bra av.
Skulle man istället köra med 6st lysdioder i serie så blir det plötsligt inte lika känsligt då en 1v ökning av spänning bara ger en ökning av strömmen på ca 5mA

Men nu skulle du ju använda en stabiliserad 24v källa så du kommer troligtvis inte ha några problem.
Däremot kan man tänka på att i många fall kan man köra lysdioderna på betydligt lägre ström utan att se någon större skillnad hos ljusstyrkan, däremot ger det en betydligt bättre livslängd hos lysdioderna.
Vem vet, du kanske skulle klara dig med bara 10-15mA?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... vita LED görs oftast vid att ta blåa och kleta ett pulver över som omvandlar en del av det blåa ljus till ett gult ljus, dessa två färger tillsamman ger den vita färg.

Om man sänker DC-strömmen kommer färgtonen att ändras, oftast åt det blåa hållet. Är det en 20mA LED håller den synnerligt lång tid vid 20mA, att sänka strömmen ger knappast någon livstidsvinst. Dock ger strömökningen från 15mA till 20mA ingen kännbar ljusstyrkeökning heller men färgtonen kan bli lite mindre blå.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det kan vara problem även med en reglerad 24V. Vet man inte vilken kvalite 24V'n har så kan man bli lurad precis som du säger. Om vi har 24V +/-10% så skulle det i värsta fall vara nästan 3V mer spänning över resistorn. Nu är väl knappast detta troligt, men att hamna 1V fel är inte speciellt otroligt.

I en normal 24V apparat skulle inte denna volt spela någon roll. Men i en apparat som har så snål design som LaRda visat på spelar det avgörande roll.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Dessutom är spänningsfallet genom lysdioden inget helt stabilt värde utan varierar med individ, ström och temperatur. Med motstånd är det därför säkrare att ta några färre lysdioder i serie än maximalt möjligt. Som tidigare påpekats, för någorlunda stabil 24 V skulle 5 till 6 st i serie vara lämpligt. En variant på dimmning är att ha en trafo med justerbar spänning. När spänningen över en vit led är ca 2,3 V är den nästan helt släckt.

Jag har inte märkt någon betydande skillnad i färgtonen mellan säg 1 mA och 20 mA på en 5 mm led. Den finns där men är försumbar tycker jag.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det är ju alltid kul att bygga saker men dom finns att köpa färdiga:

För 34kr ink frakt:
http://www.ebay.co.uk/itm/LED-Light-Str ... 56458d4db1

Med fjärrkontroll för 64kr ink frak:
http://www.ebay.co.uk/itm/12-24V-12A-LE ... 5644dcd727

EDIT: Om du har en multimeter så är det bra att mäta varje slinga så att dom inte får mer än 20mA. Man kan ha otur och få några avvikande lysdioder i samma slinga. Rekommenderas.

Här finns även en smidigt kalkylator för att beräkna lysdiods uppkopplingar: http://led.linear1.org/led.wiz
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Om man flummar lite glatt i ämnet, skulle det inte funka tekniskt med en konstantströmsgenerator(som pallar för 230V vid avbrott) och 69st dioder i rad, direkt i uttaget? :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jorå - förutsatt att konstantströmsgeneratorn tål ~325V backspänning och att man accepterar 50Hz blinkande.

Och blir det avbrott i LED-kedjan kommer det att vara 0V över konstantströmsgeneratorn.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Ok :)
Det sista har du rätt i, hjärnsläpp av mig. :P

Det första, det är ju växelström, så två slingor, en åt vadera riktningen.
Och kanske en seriekopplad drossel som strömbegränsning istället för konstantströmsgenerator som på lysrör?

... Undras hur mycket spänningen varierar i en normal stad, på landet kan det tydligen svänga som bara den...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Icecap skrev:Jorå - förutsatt att konstantströmsgeneratorn tål ~325V backspänning och att man accepterar 50Hz blinkande.

Och blir det avbrott i LED-kedjan kommer det att vara 0V över konstantströmsgeneratorn.
Bygger man en konstantströmsgenerator, förutsätts väl att man helvågslikriktar. Då har man löst problemet med både backspänning och 50Hz blinkande. Ingående komponenter måste fortfarande tåla hög spänning i framriktningen.

Med förhållandevis få lysdioder är det nog vetigare med en liten trafo.
Skriv svar