Skulle någon vilja förklara mer i detalj alla steg hur ett kretskort blir till hos riktiga tillverkare?
Dom använder vad jag förstår bl.a. ett bad för att lägga koppar i vias. Är detta något man kan göra själv på något vis?
Sedan läggs någon form av film på (oftast grön då), finns den att få tag i någonstans?
Dessutom har dom en HIMLA precission på UV-masken. Hur i hela friden gör dom egentligen i praktiken?
Jag var på studiebesök på Partnertech i Åtvidaberg idag. Dom hade värsta grymma ytmonteringmaskinen där. Man matade in en bunt tomma kretskort samt rullar med komponenter i ena änden så kom de ut färdigmonterade i andra änden. Och det gick i en jäkla hastighet!
Korten gick först genom en maskin där flussmedel med pulveriserat tenn lades på, därefter följde ca 5 maskiner där komponenterna sattes dit, i ett extremt högt tempo! Varje komponent filmades med en liten kamera för att vara säker på att den satt rätt och såg ok ut. Det fanns tydligen någon nyare typ av komponenter som inte har några ben på sidorna utan kontakterna sitter som små bollar på undersidan, de kan sitta i flera rader, eller ett helt rutnät som täcker hela undersidan. Dessa filmades med en 3D kamera för att se så att allt såg ok ut, så att ingen boll saknades eller något annat fel. Fatta hitech! :) Sist gick korten igenom en ugn så att komponenterna smälte fast i tennet. Ut kom färdiga kretskort!
Studiebesöket ingick förövrigt i en kurs på LiHT som heter industrikunskap. Gör man två studiebesök får man ett poäng. Lätt! Kan rekommenderas om någon läser D eller Y där.
Var på Svenska Grindmatriser i Linköping förra veckan, också mycket intressant.
speakman skrev:Skulle någon vilja förklara mer i detalj alla steg hur ett kretskort blir till hos riktiga tillverkare?
Dom använder vad jag förstår bl.a. ett bad för att lägga koppar i vias. Är detta något man kan göra själv på något vis?
Sedan läggs någon form av film på (oftast grön då), finns den att få tag i någonstans?
Dessutom har dom en HIMLA precission på UV-masken. Hur i hela friden gör dom egentligen i praktiken?
Mvh
speakman
Så himla bra precition på uv-maskinen är det nog inte det handlar nog mest om att det ska vara ordentligt svarta linjer i filmen skulle jag tro.
Jag antar att du menar mönsterkort?
Kretskort är mönsterkort med komponenter på.
Precisionen i filmen har med fotoplottaren att göra, den fungerar som en "vanlig" plottare men ritar med ljusstråla som kan ändra storlek osv.
Sedan blir sekvensen som följer:
1: borrning av alla hål.
2: genomplätering via bad osv, det finns en tråd här någonstans om en kille som gjorde en egen grej till det.
3: fotolack påföras och torkar.
4: belysning, framkallning osv.
5: etsning.
6: lackning med lödmask, den silkmaskas på.
7: komponenttryck, silkmaskning även där.
klart.
Det var väl ungefär vad jag visste redan, förutom att dom plottar med ljus. Känns som det tar lång tid för en serie?
Men jag hade missat tråden om genomplättering, vilket jag var som mest nyfiken om. Men då ska jag göra ett nytt sök-försök på forumet.
Men vad innebär silkmask? Och hur ser lödmasken ut? Kan inte se det framför mig hur en mask med endast en himla massa små "plattor" ser ut. Hur sitter den ihop?
Har även sett ett kort där den gröna "lacken" bevisligen är påklistrad och inte lackad. Det kanske går att få tag i sådant material?
Lödmasken är den gröna "lacken", detta är en heltäckande film som lamineras över mönsterkortet. Denna film är UV-känslig och efter lamineringen UV-exponerar man filmen genom en fotomask, där alla lödytor (och andra ställen där lödmasken inte ska täcka) finns med. Efter exponeringen framkallar man lödmasken, som då försvinner på de önskade ställena (lödytorna). Detta fungerar på samma sätt som när man framkallar fotoresist. Efter framkallningen ska lödmasken härdas i UV-ljus.
Hoppas att min förklaring är begriplig, och korrekt
Tänkte bara tillföra lite om mönsterkorten och produktionen.
PRECISION
Förutom utrustningen som är för andamålet, så har man speciella filmer från AGFA etc. Man vet också väldigt väl hur ens process fungerar och kompenserar filmen både i X och Y led. Den stora skillnaden mot hemmaköret ligger nog iofs i själva etsningen där man har mycket mer kontroll både av värme, PH, tid och tryck.
PLÄTTERING/ETSNING
Det finns igentligen 2 olika sätt att framställa mönsterkorten professionellt på. Dels metoden som Icecap beskrev ovan. Den kallas "Panel plating". Detta eftersom man plätterar hela panelen först och sedan etsar bort det oönskade.
Sedan finns det en annan metod som kallas för "Pattern plating". Här använder man en negativ film (d.v.s efter framkallning så är områdena som inte skall vara koppar skyddade). Sedan plätterar man upp ledare, paddar och annat till önskad tjocklek.
Vid plätteringen så använder man först en icke-elektrolytisk metod för att få ett fint lager som träcker in i alla små hål. Detta för att den senare elektrolytiska (med ström) koppar plätteringen skall lyckas.
Som vanligt så finns det för/nackdelar med båda metoderna.
Idag är det inga större problem med 75um ledare och isolation.
LÖDMASKEN
Denna kan dels vara av 2 olika sorter. 1) Torrmask (Dryfilm) som vanligtvis läggs dit genom laminering. eller 2) Våtmask (Wetfilm) som antingen screentrycks, sprejas eller ridålackas. Vid ridålackning låter man kortet åka igenom en ridå av färg (typ vattenfall) i rätt hög hastighet.
Lödmasken kan fås i många olika färger.
SKYDDSKIKTET
Vill också till sist bara nämna att på alla profesionella kort så skyddas paddarna på ett eller annat sätt. Det vanligaste är fortfarande HASL (Hot Air Solder Leveling = Tenn/Bly). I princip så doppar man kortet efter lödmask i flytande tenn/bly. Kanon lödegenskaper, men har vissa begränsningar i hur tätt man kan ha paddar. Detta främst för att ytorna inte blir riktigt flata. Fungerar inte alls på moderna kretsar av BGA typ.
Andra alternativet är ...
Nickel/Guld. Här lägger man på ett lager Nickel med ett ännu tunnare lager guld ovanpå.
OSP (Organic Surface Protection). Ungefär som klarlack.
Immersion Tin / Immersion Silver. Tenn respektive Silver som läggs mycket tunnt.
Så nu har jag nog krånglat till det tillräckligt, men eftersom mönsterkortdesign är det enda jag på ett eller annat sätt jobbat med, så kan jag inte låta bli.
Vet inte om det går att köpa och applicera vettigt för hobbybruk. Jag kan ju alltid fråga mina kontakter.
Hade jag varit dig så hade jag nog istället använt http://www.olimex.com för att få korten producerade professionelt istället. Olimex höjde pricet vid årsskiftet, men 33 USD för ett enstaka dubbelsidigt kort med plätterade hål, lödmask, screentryck etc är riktigt billigt. Själv etsar jag aldrig något själv sedan en tid tillbaka. 4-lagers kort får man dock ta någon annanstans.
Gjorde faktiskt undersökningar om ett samköp för 4 lagerskort en gång. Vi gick tillsammans ett antal på jobbet med våra konstruktioner och köpte en fabrikspanel 4-lagers (18" x 24"). Tanken var att jag skulle anpassa, felsöka och steppa upp alla konstruktioner till en. Tyvärr så la man ner företaget vi arbetade på innan vi han till skott. Har för mig vi skulle fått in 17 konstruktioner för totalt 6000kr, vilket gav 250 spänn per skalle.