Miniprojekt 2: Ladda htc-telefon från AA batterier.
Miniprojekt 2: Ladda htc-telefon från AA batterier.
4st AA till usb-kontakt, switchen kortsluter d+ och d- (växlar mellan usb eller ac-laddhastighet på htc-telefoner)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Re: Miniprojekt 2: Ladda htc-telefon från AA batterier.
Körde m bara nimh och då fungerade det fint, i med alkaliska och telefonen slutade ladda... nu finns det en switch till som växlar läge mellan laddningsbara o alkaliska (kopplar in en diod i serie som tar ner spänningen med 0.6v...
Så ElectricGuy hade ju rätt, kanske skulle kolla hur den reagerar på 6V
Aja, nu åker jag snart (tidigt i morgon bitti) ner till World Scout Jamboree 2011, beväpnad med min laddningsväska och denna laddare samt ett 40-tal Alkaliska och 16st NiMh AA-batterier, ska nog räcka för att hålla Nexus One + Surfplatta + Nikon D70 + Nikon SB-600 igång hela veckan
Så ElectricGuy hade ju rätt, kanske skulle kolla hur den reagerar på 6V

Aja, nu åker jag snart (tidigt i morgon bitti) ner till World Scout Jamboree 2011, beväpnad med min laddningsväska och denna laddare samt ett 40-tal Alkaliska och 16st NiMh AA-batterier, ska nog räcka för att hålla Nexus One + Surfplatta + Nikon D70 + Nikon SB-600 igång hela veckan

- 13th.Marine
- EF Sponsor
Hade det inte varit enklare med ett blyacc och en step-down? =)
Tror en stor tanke med de hela är att ha en batterisort som går att få tag på relativt billigt vart man än åker.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Skulle vara det =)
Men ett blyack innehåller ju ganska mycket mer energi än ett AA-batteri =)
Men ett blyack innehåller ju ganska mycket mer energi än ett AA-batteri =)
Litiumbatterier för RC projekt med integrerad laddare kanske kan vara något?
Låg vikt per energi men risk för självantändning.
Låg vikt per energi men risk för självantändning.
-
- Kontakt:
Finns ju massor av sådana produkter på marknaden. Jag har själv en "Goobay Externt Li-ion batteri, 5000mAh" som man laddar via USB. Den är jag riktigt nöjd med. Jag spanade först på något liknande: http://shorl.com/lydrunyvynoba vilket vore kanske lite mer praktiskt o ha med sig då man ofta kan behöva ha en ficklampa med sig. Fast inget går ju upp mot ett hembygge 

Nej idén som sagt är just att kunna ladda mobilen från en batterityp som går att få tag på var som helst 
Blyacc... hade ingen "levande" hemma i lagom storlek...
Denna klarar att ladda min N1 från nära död till 100% med 4st AA-celler.
Funderar dock starkt på att till nästa sommar ordna en reseacc med en bunt 38120S 10Ah LiFePO4-celler som räcker lääänge

Blyacc... hade ingen "levande" hemma i lagom storlek...
Denna klarar att ladda min N1 från nära död till 100% med 4st AA-celler.
Funderar dock starkt på att till nästa sommar ordna en reseacc med en bunt 38120S 10Ah LiFePO4-celler som räcker lääänge

Var det det här tältparty-spektaklet du är/var på Meduza?. 

Jovisst är jag här. 
Då måste du varit i den där gruppen med 4-5 paramotors som flög över här i går eftermiddag?

Då måste du varit i den där gruppen med 4-5 paramotors som flög över här i går eftermiddag?
Jepp "Fagge= vinröd skärm"
. Vi fick ett kanonflyg på 11mil igår med start & landning i Sölvesborg.
Ja det var fan vad stort evenemang det där tycks vara!.

Ja det var fan vad stort evenemang det där tycks vara!.
Jodå, det är enormt! Världshistoriens största scoutläger med över 38000 incheckade deltagare, under dagtid är det runt 42000 Pers. På platsen. 

Smart grej, borde ta till mig det.
Sitter med laddare 3-4 prylar i bilen för att klara behovet. Kanske kunde ta lådan med "i fält" för att minska risken för att glömma ladda pryl X i bilen..
Dom där vita tälten på bilden som finns återkommande över hela fältet, dom såg groteska ut, som små djur som biter sig fast i marken..
Sitter med laddare 3-4 prylar i bilen för att klara behovet. Kanske kunde ta lådan med "i fält" för att minska risken för att glömma ladda pryl X i bilen..
Dom där vita tälten på bilden som finns återkommande över hela fältet, dom såg groteska ut, som små djur som biter sig fast i marken..