Hej
Jag har två styrdatorer och jag vill byta PROM:arna (till höger om processorn) till PROM-hållare så jag kan trycka i nya PROM:ar av valfri sort.
Bilden nedan visar vad som ska göras: PROM:arna som ska bort ligger i området där det inte finns någon lack, hållarna som ska dit i stället ligger nedanför till höger, ersättnings-PROM:arna till vänster.
Skulle det visa sig vara knepigt att få dit hållarna är naturligtvis alternativet att löda dit kretsarna direkt istället.
Finns det någon i Stockholmstrakten som kan hjälpa mig med detta?
//Patrik
T: Lödning av ytmonterade komponenter - byte av PROM:ar
T: Lödning av ytmonterade komponenter - byte av PROM:ar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Lödning av ytmonterade komponenter - byte av PROM:ar
Hej Patrik!
Det ser inte ut som om socklarna har samma footprint som prom:arna på kortet men det är lite svårt att se på bilden. Jag bor inte i närheten av Stockholm men om du kollar på prom:arna så står det säkert en modellbetäckning på dem. Då kan de som bor i Stockholm se om det är lönt för dig att komma och få hjälp.
Är det inte rätt footprint i socklarna så blir det näst intill omöjligt att löda dit dem.
En annan sak som är viktigt är att de nya prom:arna du skall sätta i socklarna är pin-kompatibla med de gamla som redan sitter på kortet. Men detta har du kanske redan tänkt på.
Det ser inte ut som om socklarna har samma footprint som prom:arna på kortet men det är lite svårt att se på bilden. Jag bor inte i närheten av Stockholm men om du kollar på prom:arna så står det säkert en modellbetäckning på dem. Då kan de som bor i Stockholm se om det är lönt för dig att komma och få hjälp.
Är det inte rätt footprint i socklarna så blir det näst intill omöjligt att löda dit dem.
En annan sak som är viktigt är att de nya prom:arna du skall sätta i socklarna är pin-kompatibla med de gamla som redan sitter på kortet. Men detta har du kanske redan tänkt på.
Bytesprommarna ersätter de gamla prommarna rakt av eftersom detta är en relativt vanlig åtgärd på Saabs Trionic 5-datorer (http://forum.ecuproject.com/)
De gamla prommarna heter AM28F010-90JI, de nya heter AM29F010B-70JF.
Dock är jag osäker på hur ofta folk kör med hållare istället för att löda dit prommarna direkt, men passar inte hållarna löder jag dit prommarna direkt istället, det är inte så viktigt.
Hållarna hjälpte ELFA mig med så jag tror/hoppas de är rätt.
De gamla prommarna heter AM28F010-90JI, de nya heter AM29F010B-70JF.
Dock är jag osäker på hur ofta folk kör med hållare istället för att löda dit prommarna direkt, men passar inte hållarna löder jag dit prommarna direkt istället, det är inte så viktigt.
Hållarna hjälpte ELFA mig med så jag tror/hoppas de är rätt.
Ska dom gamla prommarna återanvändas?
Man kan flasha om dom via jtag:en på processorn. Då slipper du byta.... men det kanske inte var anledningen till att byta?
Dom gamla ska inte återanvändas så dom kan våldas bort på lämpligt sätt bara kretskortet överlever.
Jag har flashat om dom via BDM-gränssnittet men trots upprepade försök blir det ändå skrivfel, jag har följt tips och trix på Ecuproject och dom flesta verkar i det här läget byta prommar vilket löser problemen.
Jag har flashat om dom via BDM-gränssnittet men trots upprepade försök blir det ändå skrivfel, jag har följt tips och trix på Ecuproject och dom flesta verkar i det här läget byta prommar vilket löser problemen.
Att byta dom prommarna är inget större problem, gjorde man dagligen på den tiden man satt och repade GSM basstationer hos Ericsson. Borde inte vara något problem att få hjälp med detta i sthlm-området (finns ju många medlemmar där)... Om du inte vet att du kommer behöva byta PROM snart igen så råder jag dig att inte använda hållarna, dom fungerar men kan oxidera med dålig kontakt som följd, speciellt om dom sitter i en bil.