Litet radiostyrt fordon, frågor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TechMantel

Litet radiostyrt fordon, frågor.

Inlägg av TechMantel »

Hej, jag håller på med ett sommarskolprojekt där jag ska bygga ett radiostyrt fordon. Har precis börjat lära mig om allting så det känns inte lönt att starta en projekttråd just nu, men det gör jag så fort jag börjar bygga.

Just nu har jag mer frågor än svar, men först och främst så skulle jag vilja kolla om jag uppfattat principen ordentligt så att jag inte är helt ute och cyklar. :)

Jag har kikat runt lite på internet och här och kommit fram till att jag tror att det är såhär det skulle kunna fungera:

Bild

Alltså, när jag gör en ändring på någon potentiometer eller switch så märker mikroprocessorn i kontrollenheten detta och kodar denna information, skickar till radioenheten, som i sin tur skickar signalen. Denna tas upp i fordonet av radioenheten där, skickas till mikroprocessorn för avkodning och sedan så utför den det som signalen säger, t.ex. styr servot.

Likaså när en sensor ger utslag så händer precis samma sak fast tvärt om då.

Har jag förstått rätt? Det jag är mest fundersam över är kontrollenheten.
Senast redigerad av TechMantel 26 juli 2011, 18:29:16, redigerad totalt 1 gång.
labmaster

Re: Radiostyrt fordon princip?

Inlägg av labmaster »

Ja det är ungefär så det funkar!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Komplexiteten ökar ju mer skada ett fordon kan åstadkomma. Den ritning du visar motsvara en RC-"leksak" som inte kan orsaka speciella skador om de fallerar men om deras kinetiska energi överstiger en viss storlek ska man ha fail-safe inställningar o skit och då ökar komplexiteten en del.

Säg att du vill fjärrstyra en riktig bil. Själva tekniken är inte så svår men vad händer om radiosignalerna blir störda? Kör du då in bilen i huset eller i åskådare? Stoppas motorn? Bromsas bilen?

Men för "leksaker" har du fattat rätt.
TechMantel

Inlägg av TechMantel »

Ok, vad bra. Då kan jag fortsätta på det här spåret utan att vara rädd att köra på i helt fel riktning allt för länge.

Icecap: Ja, det framgick tyvärr inte, men fordonet kommer att bli väldigt litet, alltså i princip en avancerad RC-leksak.

Bara för nyfikenhets skull dock, dessa failsafe-saker. Räcker det med att programmera in det i mikroprocessorn eller bör man ha andra säkerheter också? I så fall, kan du ge något exempel?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är svårt att ge "typiska" exempel, det beror ju på vad och hur.

Tänk stor jävla bil med mycket motor, den kan skada mycket så man får klura ut exakt vad som ska ske om kommunikationen från styrningen blir inkonsekvent eller felaktig - samt VAD "felaktig" är...

En bil ska stoppas om det blir fel, motorn stängas av eller kopplas fri o gå tomgång, bromsen aktiveras osv. på detta sätt minskas skadorna den kan göra.

Men ett flygplan? Stoppa det och det ramlar i backen och kan skada folk ganska allvarligt.

Om någon har en starkare sändare och skickar felaktiga kommandon, vad då? Kanske en krypterat datakommunikation kan vara svaret, utan en viss nyckel är kommunikationen felaktig och ska ignoreras osv.

Det är helt enkelt lättare att få det hela att fungera normalt än att ta höjd för allt som kan gå fel.
TechMantel

Inlägg av TechMantel »

Förresten, det här med radiostyrning. Om jag har förstått det rätt kan man skicka mer information ju högre frekvens man har, right?

Var går gränsen för 433 Mhz?

Hade tänkt någon av dessa:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... 7f2b7b9f07
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Står ju klart och tydligt i beskrivningen av "erwf3022" hur snabbt den kan överföra data.
RF data rates: Software-selectable
5K/10K/20K/30K/40K/50K/77K /100K/150K/200K/250Kbps
TechMantel

Inlägg av TechMantel »

Sedärja, undrade förut lite vad det betydde men tänkte inte mer på det. Tack.
TechMantel

Re: Litet radiostyrt fordon, frågor.

Inlägg av TechMantel »

Hej igen, jag har nu kommit till den punkt då det är dags att välja motor, servon och batterier.

Jag hade först tänkt mig att för enkelhetens skull använda en borstad likströmsmotor tillsammans med en H-brygga som skulle styras av en mikroprocessor. Jag räknar med att mitt fordon kommer väga cirka 0,5-1,0 kg. Absolut inte mer än så iaf.

Sen dess har jag insett att det inte är så lätt att få tag på vettiga borstade elmotorer till bra priser, men rätta mig gärna om jag har fel. Alla motorer till RC-fordon verkar vara av borstlös typ, som jag förstått har vissa fördelar men kräver en sk ESC även om jag antar att denna ESC även kan styras av mikroprocessor. Dock tror jag att kostnaden skulle gå upp om jag valde det tillvägagångssättet, och även svårighetsgraden.

Jag skulle vilja hitta en motor som inte är extremt högvarvig så jag slipper plocka ner varvtalet så mycket.

Min första undran för dagen är:
Vilken typ av motor rekommenderar ni?
Känner ni till någon speciell motor som ni skulle tro passar, eller någon sida där ni tror att jag skulle kunna hitta någonting som passar till ett bra pris(Max några hundralappar)?

Jag har en borstad elmotor till en skruvdragare som skulle kunna fungera ifall jag inte hittar något bättre, den är på 14,4 volt(ingen aning om strömmen), Antar att det fungerar bra med batterier på 12(11,1)v då?

Sedan till batterierna, beroende på vilken motor jag hittar så kommer det förvisso att krävas olika spänningar, men tekniken kan jag bestämma mig för redan nu. Jag har intresserats av LiPo-batterier först och främst, pga bra pris och prestanda relativt vikten. Däremot skall man inte ladda ur batteriet till mer än 80% vilket kräver något sätt att mäta detta på, vilket känns krångligt om man inte ska höfta till med något.

Jag tänker mig att det vore rimligt att hitta en elmotor på 12 volt, men de LiPo pack jag hittat ligger på 11,1 volt. Jag antar dock att det inte gör någonting?
http://www.autopartner.se/desirepower-2 ... c-175.aspx
Är LiPo en bra teknik för mitt projekt tror ni?
Finns det bättre/billigare/enklare tekniker?

Angående servona är det inte mycker jag funderar på där egentligen, har funnit dessa två som jag tycker verkar prisvärda och starka:
http://www.autopartner.se/power-hd1201m ... -9545.aspx
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ede4risc92
Vad tycker ni om dem?

Den stora frågan är snarare om mikroprocessorn klarar av att mata ut ström så det räcker till servona eller om jag behöver en förstärkare för att ge tillräckligt med ström?

Nu blev det många frågor på samma gång, men jag hoppas att någon barmhärtig själ kan svara på någon av dem. Stort tack på förhand!
Mvh/
Micke
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kolla på www.hobbytronik.se de har en del borstade små DC-motorer, även med inbyggd växellåda.

Ang. styrning av servo så är det inga problem att styra ett vanligt RC-servo med en utgång på en microprocessor.
TechMantel

Inlägg av TechMantel »

Hobbytronik var en sida jag inte kände till innan, men jag hittade en motor jag tror kan passa mig perfekt där, stort tack för tipset!

Är det ingen som har nå svar eller tips på mina andra frågor?
Eller finns det kanske någon bättre forumdel, eller annat forum som är mer inriktat på det jag håller på med?
Skriv svar