Hjälp med Omron
Hjälp med Omron
Jag har kommit över 3 Omron drivers med tillhörande servo motorer, tyvärr är det allt jag har. Pratade lite med Johan på http://www.jbcnc.se. Han trodde att det skulle gå att få liv i dessa och att jag bara behövde köpa ett av hans breakout kort och en Paralell kabel vilket jag nu gjort. Har även fått igång EMC2 och mätt lite på kortet vilket verkar skicka signaler. Den enda manual jag hittat är http://support-omron.fr/pdf/SigmaI%20R8 ... Manual.pdf och försökt koppla enligt det, Men jag får inte motorn att röra på sig. Finns det någon som har kunskap om dessa hårdvara och kan ge något tips vore jag mycket lycklig. Vet även att det ska finnaas ett pc program för dessa så man kan konfigurera servo drivers, det kan ju vara konstigt konfigurerade med! det heter Wmon om ja inte minns fel, det vore ju väldigt kul att få tag på det programmet med, kanske nödvändigt?
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få
Mvh Andreas
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få
Mvh Andreas
Re: Hjälp med Omron
Har du försökt att ringa Omron? De brukar kunna hjälpa till. Annars så finns säkert programmet på nätet om du kollar runt. Har för mig de samlat alla program till ett som kallas CX-One. 

Vad är det för drivsteg? Sigma2 ?
Vet att du kan grund inställa dom från knappsatsen på drivsteget.
Gå in på Omron.se och välj sen industri och sen gå på produkter och mekatronik så borde du hitta dit drivsteg och tillhörande manualler.
Har kört dessa en del och då ställt in dom via CX drive, går att göras från andra Omron mjukvaror med.
Tror det finns lite signaler som ändgränsläges signaler som måste ligga höga hela tiden annars kör inte drivsteget. Lite berömde dock på hur dom är konfigurerade.
Hoppas det har hjälpt nåt
Vet att du kan grund inställa dom från knappsatsen på drivsteget.
Gå in på Omron.se och välj sen industri och sen gå på produkter och mekatronik så borde du hitta dit drivsteg och tillhörande manualler.
Har kört dessa en del och då ställt in dom via CX drive, går att göras från andra Omron mjukvaror med.
Tror det finns lite signaler som ändgränsläges signaler som måste ligga höga hela tiden annars kör inte drivsteget. Lite berömde dock på hur dom är konfigurerade.
Hoppas det har hjälpt nåt
Det är en äldre modell, tror det kanske kan vara sigma1, om man tittar på url:en som jag skrivit i början på min tråd, det är den R88D-UEP som jag har. Tyvärr så får man ju inte ladda ner något om man inte är en registrerad användare vad ja kan se från omron.se 
Tack för tipsen.

Tack för tipsen.
Ingen som har en Omron R88APR02U eller R88APR03U alternativt programmet wmon? har tittat på CX-one (cx drive) men det verkar bara kunna hantera de nyare drivarna med usb och inte serie ports kommunikation.
Ring generalagenten i Sverige och berätta att du köpt begagnade Omron-motorer och skulle behöva få tlllgång till det du saknar som program och eventuella manualer.
Någon liten klocka ringer för att generalagenten är OEM i Tranås. Surfa in OEM:s hemsida och kolla om det stämmer.
Någon liten klocka ringer för att generalagenten är OEM i Tranås. Surfa in OEM:s hemsida och kolla om det stämmer.
Halloj!
Jag har själv satt upp en fräs med dessa Servoförstärkare. Har använt både manöverpanelen och Wmon.
Jag är väldigt nöjd med dessa så jag hoppas att du får orning på dina grejjor.
Skicka mig din E-mailadress så skickar jag Wmon.
OBS! Du måste löda ihop en seriell kabel för detta.
mvh/Hoocke
Jag har själv satt upp en fräs med dessa Servoförstärkare. Har använt både manöverpanelen och Wmon.
Jag är väldigt nöjd med dessa så jag hoppas att du får orning på dina grejjor.
Skicka mig din E-mailadress så skickar jag Wmon.
OBS! Du måste löda ihop en seriell kabel för detta.
mvh/Hoocke
Tänkte ta upp denna tråd till ytan igen. har fått för mig att ja ska använda dessa Omron Servos och drivare till min mini svarv. Sist jag höll på med dem var ju för några år sedan, det slutade med att ja köpte en halvbyggd fräs istället och la dessa servo motorer åt sidan.
Nu har jag lyckats löda en serie kabel för att läsa och programmera drivarna med wmon win 1.01, men när jag vill test köra den så låter de inge bra i motorerna, de hoppar och åker fram och tillbaka oförutsägbart. När jag joggar i wmon så roterar axeln kanske knappt ett kvarts varv i rätt riktgin sen tickar det bara iolika hastigheter beroende på Hz jag ställt in.
Inkluderar här en bild på vilka parametrar som jag kan ändra på om det kanske säger någon något vad ja skall ändra på eller göra för att de ska röra sig som de ska.
I manualen i början av tråden står det vad alla parametrarna betyder med. Förhoppningsvis finns det någon där ute som är erfaren av dessa drivare.

Om jag rör axeln så ser jag att siffror ändrar sig i programmet med så den verkar kuna läsa positionen på motorn.
En liten film snutt med hur det låter.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/229 ... m_x264.mp4
Nu har jag lyckats löda en serie kabel för att läsa och programmera drivarna med wmon win 1.01, men när jag vill test köra den så låter de inge bra i motorerna, de hoppar och åker fram och tillbaka oförutsägbart. När jag joggar i wmon så roterar axeln kanske knappt ett kvarts varv i rätt riktgin sen tickar det bara iolika hastigheter beroende på Hz jag ställt in.
Inkluderar här en bild på vilka parametrar som jag kan ändra på om det kanske säger någon något vad ja skall ändra på eller göra för att de ska röra sig som de ska.
I manualen i början av tråden står det vad alla parametrarna betyder med. Förhoppningsvis finns det någon där ute som är erfaren av dessa drivare.

Om jag rör axeln så ser jag att siffror ändrar sig i programmet med så den verkar kuna läsa positionen på motorn.
En liten film snutt med hur det låter.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/229 ... m_x264.mp4
Jag har något liknande.
Omron är rebrandade yaskawa drivare så det går att använda deras mjukvaror (vilka inte kräver inlogg)
http://www.yaskawa.com/site/dmservo.nsf ... INLITE.ZIP
http://www.yaskawa.com/site/dmservo.nsf ... l?readform
När vi ändå är inne på ämnet, någon som har en smidig lösning på hur man kan generera +-10v ifrån step+dir eller pwm ?
Skulle behöva hastighetsreglera en Yaskawa drivare som endast har analog in.
Omron är rebrandade yaskawa drivare så det går att använda deras mjukvaror (vilka inte kräver inlogg)
http://www.yaskawa.com/site/dmservo.nsf ... INLITE.ZIP
http://www.yaskawa.com/site/dmservo.nsf ... l?readform
När vi ändå är inne på ämnet, någon som har en smidig lösning på hur man kan generera +-10v ifrån step+dir eller pwm ?
Skulle behöva hastighetsreglera en Yaskawa drivare som endast har analog in.
Ok, tack, bra tips! Du råkar inte veta varför min motor beter sig som den gör? var ska ja börja leta?
Jag har med fått något konstigt beteende på min om jag kör den med för hög hz.
Har inte de exakta inställningarna framför mig men den skriker som en gris om jag inte kör låg frekvens.
Dock har jag fått laga encodern på min genom att byta line driver chippet, kan vara det som strular på min.
Har inte haft den i drift pga att jag inte kan skicka någon signal till den, endast kört med jog i yaskawa mjukvaran.
Du har fått rätt på parametrarna för att den skall starta av sig själv och så utan massa 24v lines in?
för det går.
Har inte de exakta inställningarna framför mig men den skriker som en gris om jag inte kör låg frekvens.
Dock har jag fått laga encodern på min genom att byta line driver chippet, kan vara det som strular på min.
Har inte haft den i drift pga att jag inte kan skicka någon signal till den, endast kört med jog i yaskawa mjukvaran.
Du har fått rätt på parametrarna för att den skall starta av sig själv och så utan massa 24v lines in?
för det går.
Ja de tror jag, den verkar ju starta som den ska fast den låter. Vad händer när du joggar genom wmon programmet, snurrar den tills du slutar trycka på knappen? För min går som sagt bara ett kvarts varv och sen tickar det bara i den tills man släpper mus knappen, blir väldigt varm med som man håller på för mycket.
Ställer jag bara in låga frekvensvärden så snurrar den på bra.
Har du försökt att köra in factory defaults i drivaren?
Bara så att det inte ligger något gammalt i drivaren som ställer till det.
Har du försökt att köra in factory defaults i drivaren?
Bara så att det inte ligger något gammalt i drivaren som ställer till det.