IR-länk
IR-länk
Hej. Är ute efter en "förlängare" till en fjärrkontroll till en bilstereo. Stereon ska ligga gömd i bakluckan vilket antagligen kommer att betyda att fjärrkontrollen inte kommer räcka. Skulle därför vilja bygga något som tar emot signalen inne i bilen och sänder ut den igen i närheten av stereon.
Borde inte vara så klurigt va? Tips mottages.
Har för mig att jag sett tidigare trådar om detta ämne men jag hittade dom ej..
Tack.
//jack
Borde inte vara så klurigt va? Tips mottages.
Har för mig att jag sett tidigare trådar om detta ämne men jag hittade dom ej..
Tack.
//jack
- Schnegelwerfer
Om man antar att din fjärkontroll använder IR-ljus modulerat med 38kHz är det inte särskilt svårt fixat.
Det finns färdiga IR-mottagare som detekterar 38kHz. Du behöver en sådan, samt en IR-lysdiod och någonting som kan generera en 38kHz fyrkanvåg, exempelvis en NE555. Eventuellt behöver du också någon grind, typ en NOR-grind för att gate:a 38kHz:en med utsignalen från IR-mottagaren. Om du gör på detta vis kommer inte faserna på 38kHz:en att bli synkade med insignalen, men det borde fungera ändå tycker jag.
Du behöver alltså:
NE555 kopplad som astabil vippa med frekvensen 38kHz
IR-mottagare för 38kHz
NOR-grind (ex. 4001)
IR-lysdiod
motstånd
Det finns färdiga IR-mottagare som detekterar 38kHz. Du behöver en sådan, samt en IR-lysdiod och någonting som kan generera en 38kHz fyrkanvåg, exempelvis en NE555. Eventuellt behöver du också någon grind, typ en NOR-grind för att gate:a 38kHz:en med utsignalen från IR-mottagaren. Om du gör på detta vis kommer inte faserna på 38kHz:en att bli synkade med insignalen, men det borde fungera ändå tycker jag.
Du behöver alltså:
NE555 kopplad som astabil vippa med frekvensen 38kHz
IR-mottagare för 38kHz
NOR-grind (ex. 4001)
IR-lysdiod
motstånd
Senast redigerad av Schnegelwerfer 20 maj 2005, 10:43:46, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... irext3.htm
Det är ganska exakt något sådant ni menar?
Frågor:
Är det nödvändigt med två ir-dioder?
Och varför har dom så olika motstånd?
Transistorn bör kunna bytas ut mot (i stort sett) valfri NPN eller?
Kan det uppstå störningar om man har runt 2m kabel till själva mottagar-ögat?
Det är ganska exakt något sådant ni menar?
Frågor:
Är det nödvändigt med två ir-dioder?
Och varför har dom så olika motstånd?
Transistorn bör kunna bytas ut mot (i stort sett) valfri NPN eller?
Kan det uppstå störningar om man har runt 2m kabel till själva mottagar-ögat?
- Schnegelwerfer
Jag skulle tro att LED1 i schemat är en vanlig lysdiod, som används för indikering.
Något som är lite onödigt i schemat är inverteraren som är kopplad till utgången på 555:an. Jag vet inte ens om man behöver invertera utsignalen från 555:an, och om det behövs är det ju bättre att använda en PNP-transistor istället för Q1, och koppla den till (+)-sidan av lysdioderna istället. Då måste man också driva 555:an på 12V.
Något som är lite onödigt i schemat är inverteraren som är kopplad till utgången på 555:an. Jag vet inte ens om man behöver invertera utsignalen från 555:an, och om det behövs är det ju bättre att använda en PNP-transistor istället för Q1, och koppla den till (+)-sidan av lysdioderna istället. Då måste man också driva 555:an på 12V.
- Schnegelwerfer
Det är möjligt, jag vet inte vad resetingången har för spänningsgränser.
EDIT: Jo, resetingången vill nog också ha 12V, så då krävs det en transistor där. Å andra sidan inverterar man då pulsen ut från IR-mottagaren, och det blir nog inte så bra. Det enklaste är kanske att använda schemat som det var ritat från början, eller byta ut inverteraren mot en transistor som inverterar signalen.
Det känns bara lite onödigt att använda en extra IC-krets för att invertera signalen ut från 555:an.
EDIT: Jo, resetingången vill nog också ha 12V, så då krävs det en transistor där. Å andra sidan inverterar man då pulsen ut från IR-mottagaren, och det blir nog inte så bra. Det enklaste är kanske att använda schemat som det var ritat från början, eller byta ut inverteraren mot en transistor som inverterar signalen.
Det känns bara lite onödigt att använda en extra IC-krets för att invertera signalen ut från 555:an.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 20 maj 2005, 14:40:40, redigerad totalt 1 gång.
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... irext4.htm
Kanske vore ide att bygga den där på direkten. Tråkigt att man inte har några zeners hemma....
Kanske vore ide att bygga den där på direkten. Tråkigt att man inte har några zeners hemma....
- Schnegelwerfer
Har nu byggt ihop det hela. Dock fungerar det inte
(oväntat....)
Jag satte upp en 555:a efter följande koppling: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555Astable.GIF
R1=1.5k R2=18k C1=1nF
Och sen kopplade jag istort sett som kopplingen på bilden innan. När jag sätter dit en vanlig LED så blinkar den till lite fint när man trycker på fjärrkontrollen, vilket verkar mycket lovande. Dock får jag ingen reaktion när jag testar framför TV:n med IR-dioden.
Så.. Vad kan vara fel? Måste C1 vara en elyt-konding? Är värdena rätt i övrigt? Dom resulterar i ca 38.4kHz, är det för långt ifrån 38? Har nån noname-irdiod från Futurlec, vad kan vara lämpligt värde på resistor?
Så jävla tråkigt att man inte har ett oscilloskop i ett sånt här läge...

Jag satte upp en 555:a efter följande koppling: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555Astable.GIF
R1=1.5k R2=18k C1=1nF
Och sen kopplade jag istort sett som kopplingen på bilden innan. När jag sätter dit en vanlig LED så blinkar den till lite fint när man trycker på fjärrkontrollen, vilket verkar mycket lovande. Dock får jag ingen reaktion när jag testar framför TV:n med IR-dioden.
Så.. Vad kan vara fel? Måste C1 vara en elyt-konding? Är värdena rätt i övrigt? Dom resulterar i ca 38.4kHz, är det för långt ifrån 38? Har nån noname-irdiod från Futurlec, vad kan vara lämpligt värde på resistor?
Så jävla tråkigt att man inte har ett oscilloskop i ett sånt här läge...