Köpa plastkulor?
-
Köpa plastkulor?
hej jag undrar om någon vet var man kan köpa plastkullor i olicka färger att smälta ner så att man kan tillverka saker.
Senast redigerad av blueint 12 juli 2011, 11:59:53, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande rubrik (var: plast)
Anledning: Intetsägande rubrik (var: plast)
Re: plast
Det brukar kallas plastgranulat..
Har funnits någon på blocket som sålt lite nu och då, men det var nog ett tag sen jag såg det senast.. Annars kanske detta finns kvar
http://www.hyllvarmare.se/?ad=265&c=1&ret=%3Fc%3D1
edit: ebay.... "plastic pellets"
Har funnits någon på blocket som sålt lite nu och då, men det var nog ett tag sen jag såg det senast.. Annars kanske detta finns kvar
http://www.hyllvarmare.se/?ad=265&c=1&ret=%3Fc%3D1
edit: ebay.... "plastic pellets"
Re: Köpa plastkulor?
Har du någon bra metod att bearbeta plasten? Har du tänkt att göra film, block eller har du tänkt använda gjutformar eller något liknande?
-
hade tänkt mig att värma upp plasten i ett littet bad och för in en kabel igenom badet så att plasten sätter sig runt kabeln och stelnar som ett skydd.
Clas Ohlson har formbar termoplast. Dock tar de bra betalt för det. (se wikipedia för lite info om det).
Är det någon som är intresserad av att köpa större kvantiteter av detta till bra pris så är jag gärna med på ett samköp.
Såg någonstans att man kunde köpa 25 kg förpackningar ifrån kina. Hittar dock inte var det var...
Är det någon som är intresserad av att köpa större kvantiteter av detta till bra pris så är jag gärna med på ett samköp.
Såg någonstans att man kunde köpa 25 kg förpackningar ifrån kina. Hittar dock inte var det var...
-
Tack men det var ganska dyrt. Jag vet faktiskt inte alls hur mycket jag behöver har alldrig arbetat med plast förut, men jag tror ca 2-3kg.
Vilken typ av plast vill du ha? Vill du ha PE granulat kan jag nog skaka fram en litegrann, tyvärr ingen masterbatch("färgen") så den blir i så fall genomskinlig.
Hittar du plast till bra pris så är som sagt jag (och säkert fler) intresserad.
ds77, vad har PE för egenskaper? Vilken temperatur smälter den vid?
ds77, vad har PE för egenskaper? Vilken temperatur smälter den vid?
-
Jadu säg det, det är en lite mjukare LDPE http://en.wikipedia.org/wiki/Low-density_polyethylene men jag har för mig att densiteten var aningen högre än vad som anges i wikipedia. Jag kan inte mycket om plast kan jag säga direkt... men vad jag kommer ihåg så är någonstans 150-200 grader lagom om man ska gjuta saker.
Väldigt spännande. Vad är det för fel på de kablar man kan köpa på elboa?
Jag är på vid ett samköpAndax skrev: Är det någon som är intresserad av att köpa större kvantiteter av detta till bra pris så är jag gärna med på ett samköp.

Det är väl bara att knata in på närmsta plastindustri och be att få köpa lite.
PE kostar runt en tia per kilo.
Att mantla en kabel genom att föra den genom ett bad av termoplast kan nog vara lite knepigt.
Räkna med att du behöver dra kabeln rakt upp en ganska bra bit så att plasten hinner stelna.
Drygt 200 grader borde vara en lämplig temperatur. Men plasten kommer inte att vara direkt lättflytande vid den temperaturen.
Tänk dessutom på att PE blir extremt "kladdig". D.v.s. får man det på fingrarna kletar det fast (= gör ONT) och man kan inte få loss det förrän det kallnat.
PE kostar runt en tia per kilo.
Att mantla en kabel genom att föra den genom ett bad av termoplast kan nog vara lite knepigt.
Räkna med att du behöver dra kabeln rakt upp en ganska bra bit så att plasten hinner stelna.
Drygt 200 grader borde vara en lämplig temperatur. Men plasten kommer inte att vara direkt lättflytande vid den temperaturen.
Tänk dessutom på att PE blir extremt "kladdig". D.v.s. får man det på fingrarna kletar det fast (= gör ONT) och man kan inte få loss det förrän det kallnat.
Ett problem kan bli att värma plasten utan att den oxiderar.
Till kabelisolering brukar LDPE eller PVC användas, HDPE används till tex rör. LDPE blir betydligt kladdigare än HDPE när det är varmt.
Till kabelisolering brukar LDPE eller PVC användas, HDPE används till tex rör. LDPE blir betydligt kladdigare än HDPE när det är varmt.