Ljuddämpare för insug på portabel kompressor ?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Hawk
Kontakt:

Ljuddämpare för insug på portabel kompressor ?

Inlägg av Hawk »

Hej :)
Jag har köpt en kompressor som skall höras 94 dB !
Skall ha den för renblåsning i datorer mm.
Men jag har märkt att detta är otroligt högt, särskilt i en lägenhet :oops:

Bild

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =160866655

Nu undrar jag om man kunde skaffa eller tillverka en ljuddämpare för insuget, det verkar vara där som det värsta oljudet kommer ifrån.
Om man håller handen för in-suget, så blir den mycket tystare......, men det funkar ju inte.
Jag kollade runt innan jag köpte och dom flesta hörs med 97 dB !!!
Priset var billigt 649 fritt hemkörd för 89 kronor
Har funderat på att bygga en "låda" med isolering och ställa hela kompressorn i, men det blir opraktiskt.
Någon som har någon bra idé ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ljuddämpare för insug på portabel kompressor ?

Inlägg av danei »

Går det att montera ett grovt rör och stoppa in skumgummi i. Då får du ju luftfilter på köpet. :D
Användarvisningsbild
Hawk
Kontakt:

Inlägg av Hawk »

Hej
Ja det kanske skulle funka, bara inte kompressorn blir överansträngd av det strypta tillflödet

På bilden ser man insuget.
Skall man ta sådan där ljudisolerings-skumgummi som man sätter i bilar ?
Kan undra hur långt rör man behöver.

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klart det går att dämpa

eftersom flödet är litet blir inte motståndet särskillt stort
ordna rör , gå upp i diameter
vettigast är att klä röret invändigt med gullfiber, vilket inte är lätt

men man kan göra det smidigt, att ha hård gullfiber i brickor innvändigt varvat med bitar på längden
det bästa är om man inte ser igenom dämparen men ändå har fritt flöde

sedan efter det så gör en huv över kompressorn med gullfiber innvändigt

som ett upp och nervänt U där det är fritt fram och bak så den får kylning
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tänkte en sak till

en box över maskinen bör vara tung, kan vara lämpligt med gips på ram med hård gullfiber på insidan

och ha något som isolerar mot golvet med att det står på gummifötter , mjuka sådanna , istället för plasthjulen
svanted

Inlägg av svanted »

om du använder ett så stabilt rör som möjligt helst i plåt och anslutet direkt till cylindern med en stabil slang..
led sen ner röret i en ljudisolerad låda av tjock spånskiva.
det behöver inte vara så grovt, 22mm vattenlednings-kopparrör räcker gott.
hur lådan ska se ut invändigt kan man experimetera sig fram till, kanske flera avdelande bafflar med hål i och allting klätt i typ
ljuddämpmatta(skumgummi).
xxargs

Inlägg av xxargs »

all energi som kompressorn förbrukar när den går blir till värme bokstavligen hur konstig det än låter - se till att ventilationen är tillfredsställande med fläktdrag mm. om man bygger ljudhuv eller låda för kompressor.

om det är insuget som låter mest och det går att tillverka en slanganslutning så dämpar en lite längre ihoprullad slang ganska mycket när kompressorn suger igenom denna
labmaster

Inlägg av labmaster »

Sätt en gummislang på insuget, öppna fönstret och häng ut andra änden genom fönsteröppningen.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Dämpmatta för högtalare borde vara en bra byggsten? Och visst går det att dämpa, vem har inte plockat bort insugsljuddämparen på sin Puch Dakota för att få den att låta tuffare :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Annars, ett tips för någon annan som vill ha en ljudlös kompressor:

Riv en kompressor ur ett gammalt kylskåp/frys. Koppla i och känn vilka rör som suger/blåser. Kläm åt resten eller skruva en skruv i dem. Sen är det lätt att fästa slangar mha slangklämmor på rören, som går då till t.ex. tryckbehållare /vakumbehållare. Fäst övertrycksventil eller ett 'tryckrelä'.

Funkar skitbra! Inte världens bästa luftflöde, men det gör ingenting för man hör knappt att den går. :tumupp:
svanted

Inlägg av svanted »

och det kommer myyyycket olja ur den, den är fylld med olja som spruttar ur den då och då...
så en oljeavskiljare är ett måste, som dessutom återför den till pumpen annars blir den tom och skär.
Användarvisningsbild
Hawk
Kontakt:

Inlägg av Hawk »

kankki skrev:Annars, ett tips för någon annan som vill ha en ljudlös kompressor:

Riv en kompressor ur ett gammalt kylskåp/frys. Koppla i och känn vilka rör som suger/blåser. Kläm åt resten eller skruva en skruv i dem. Sen är det lätt att fästa slangar mha slangklämmor på rören, som går då till t.ex. tryckbehållare /vakumbehållare. Fäst övertrycksventil eller ett 'tryckrelä'.

Funkar skitbra! Inte världens bästa luftflöde, men det gör ingenting för man hör knappt att den går. :tumupp:
Hej :)
Men nu har jag ju köpt en kompressor med 24 liter tank, bara det att den låter lite högt...

Tack för alla förslag, jag får se hur jag gör.
Själv hade jag tänkt klä plasthöljet med självhäftande asfalts mattor som jag värmer med värmepistol så dom blir mjuka, helst på insidan om det får plats.
Sedan klämma in biltema skumgummi så mycket det får plats.

Men det är som sagt insuget som väsnas värst och där får jag prova med något rör och se hur det låter.
Hade hoppats på att det funnits färdiga ljuddämpare att köpa, typ "Puch Dakota" fast större,men hittar inget på nätet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

som sagt, bygg en enkel ljuddämpare och du får ner det högfrekventa oljudet lätt
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

svanted skrev:och det kommer myyyycket olja ur den, den är fylld med olja som spruttar ur den då och då...
så en oljeavskiljare är ett måste, som dessutom återför den till pumpen annars blir den tom och skär.
Aja, ja glömde det. Jag har använt ett vanligt bränslefilter, som lutar uppåt så oljan rinner ner igen, och det funkar utmärkt :)
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Är det verkligen snarket från insuget som låter ??. Min erfarenhet är att allt stå för stumt mot golvet.
En hand för inloppet när den går ger ju svar på frågan. om den blir tyst nog !!
Om man stryper inloppet bör den gå lättare och inte tyngre varför överbelastning inte är någon risk.
Måste nog oxå finnas bättre tystare alternativ om man bara skall blåsa ur datorer inom hus. Ladda upp den ute tex. Sedan undrar jag varför man vill blåsa ur datorer inne , jag tar ut mina i trädgården. Jag har nog damm inne :)
Skriv svar