Konstant effekt ur en konding

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hygren
Kontakt:

Konstant effekt ur en konding

Inlägg av hygren »

Om man först laddar upp en konding till en viss spänning Vhög och sedan drar konstant effekt ur den (alltså allteftersom spänningen sjunker så ökar strömmen). Hur räknar jag ut hur lång tid det tar innan spänningen faller till en viss spänning Vlåg?

Jag ritar kraftdelen till ett kort som har en väldigt risig inspänning och jag tänkte buffra upp spänningen internt med lite större kondingar för att klara lågspänningssituationer (<6.5V) en viss tid (med diod på ingången).

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Konstant effekt ur en konding

Inlägg av netrunner »

Om du googlar: capacitor calculator - så får du massa bra sidor som beräknar spänningsfallet åt dig.

Rent allmänt kan man säga att 1 Farad (alltså en hel farad inte en miljarddels) ger 1 Amper i 1 sekund.

Utifrån det så kan man gissa att din krets drar extremt litet ström (typ 1mA) eller inte har strömavbrott i mer än en bråkdel av en sekund (typ 1/1000s) eller att du har en gigantisk kondensatorbank. :humm:
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Problemet med dessa kalkylatorer är att de utgår från att man har en fast last, så att effektuttaget sjunker med spänningen. Jag vill veta hur lång tid det tar för spänningen att sjunka en viss mängd (för då slutar min dc/dc fungera).
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Beräkna 2 gånger.

En med min last och en med max last.

Ta genomsnittet.
haklu

Inlägg av haklu »

Borde man inte kunna tänka så här?
Energin lagrad i kondensatorn när spänningen är Vhög är Whög = (C*Vhög^2)/2. Restenergin när spännigen når Vlåg är Wlåg = (C*Vlåg^2)/2.
Skillnaden i energi är alltså Whög-Wlåg = (C/2)*(Vhög^2-Vlåg^2).
Vid konstant effektuttag P tar det alltså t = (Whög-Wlåg)/P = (C/(2*P))*(Vhög^2-Vlåg^2) för spänningen att sjunka från Vhög till Vlåg.

[edit: typo]
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Tack haklu, det var precis vad jag tänkte mig.
Skriv svar