I villan där jag bor, (periodvis även med en darling, några knoddar och en snäll hund) har navelsträngen för såväl el som tele hängandes i luften med allt vad det innebär. Åska är en ond sak som gillar att umgås med just mina ledningar.

De senaste åren har ett oräkneligt antal dsl-modem, datorer, skrivare, switchar etc fått sätta livet till och för 3-4 år sedan var måttet rågat. Jag byggde om elnätet till femledarsystem, ordnade jordtag, potentialutjämnade allt som gick samt monterade ventilavledare och mellanskydd för inkommande kraft och tele. Vilken skillnad det blev! Från att konstant haft ett snitt på 2-3 incidenter per säsong till egentligen inget alls. Någon rörelsevakt av kinakvalitet strök med häromåret, men det är det enda.
Förutom dessa dsl-modem!

Nog med snick-snack och till saken. Nu ska även modemet klara sig vid åska var det tänkt. All datautrustning, husets datorer, nödbelysning etc strömförsörjs redan idag via en hembyggd variant av online-ups. Laddare -> Batteribank -> sinusinverter. Detta har räddat åtskilligt med utrusning. Ingen tvekan. Trots att man slipper dras med döden-i-grytan-modem-problemet, potentialskillnad mellan elnät och telenät som det är kopplat har det inte räckt. Överspänningar via telenätet räcker gott och väl för att sätta in dödsstöten, och igår var det dags igen. suck.. Dags att bygga vad som går:
En donatorlåda behövs.. hmm, kan denna passa

Glömde fota i all upphetsning..

Brrmmmmm. fan, aj karl bildt! sådär ja. Hallå! Måste du hålla på med dina hackmaskiner nu?! Ååhhhhh argh!...
darling... vad fin hon är

Tada, nu är godbitarna loss! En liten plastskiva tillsågad och hållarna testas på plats: Hej, vad det går! Redan på plats och provmonterad med några lampor.. Jag har jobbat med telefoni (bland tusen andra saker..) under många år, och en sak vet jag. Det går inte att skydda sig helt mot åskan. Det finns olika grader av bra och bättre skydd, men att säga "Sådär ja, nu kommer det aldrig någonsin hända en olycka pga åskan igen". nä, glöm det. Jag vet att det är verkningslöst med tex smältsäkringar i serie med varistorskydd etc. Många exempel på både bra och sämre "hembyggen" har man sett genom åren. Den gemensamma nämnaren brukar vara färgen på grejorna. Kolsvart.. bokstavligen..
Trots detta blir det en liten serieresistans i form av två spollampor, och även ett par glasrörssäkringar i plintarna. Hade ju plintar/radklämmor både med och utan plats för säkring så.. På hattskenan ska det även få plats ett grovskydd alá OBO Bettermann. Om jag bara kunde hitta det.. Någonstans finns ett reserv, utöver det som sitter monterat idag. Det får sitta kvar utomhus i sin lilla låda.
Lägger in en liten skiss hur jag (kanske) tänkt att det ska bli:
Nu ska jag leta reda på OBO-Lådan! På återhörande.