Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Berätta om dina pågående projekt.
sysop

Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Inlägg av sysop »

Hej. Älskar att bläddra runt här och läsa, fundera och studera alla projekt som är på gång. :) De egna projekten har aldrig dokumenterats något vidare, man tröttnar väl på att alltid tvingas göra det i jobbet så det är skönt att bara få "bygga och glömma" här hemma, men idag tänkte jag göra annorlunda med mitt lilla helgprojekt..

I villan där jag bor, (periodvis även med en darling, några knoddar och en snäll hund) har navelsträngen för såväl el som tele hängandes i luften med allt vad det innebär. Åska är en ond sak som gillar att umgås med just mina ledningar. :evil:

De senaste åren har ett oräkneligt antal dsl-modem, datorer, skrivare, switchar etc fått sätta livet till och för 3-4 år sedan var måttet rågat. Jag byggde om elnätet till femledarsystem, ordnade jordtag, potentialutjämnade allt som gick samt monterade ventilavledare och mellanskydd för inkommande kraft och tele. Vilken skillnad det blev! Från att konstant haft ett snitt på 2-3 incidenter per säsong till egentligen inget alls. Någon rörelsevakt av kinakvalitet strök med häromåret, men det är det enda.

Förutom dessa dsl-modem! :( Grovskyddet räddar väl till viss del. En gammal petmoj hade säkert alltid klarat sig, men dagens känsliga prylar ger upp så lätt..

Nog med snick-snack och till saken. Nu ska även modemet klara sig vid åska var det tänkt. All datautrustning, husets datorer, nödbelysning etc strömförsörjs redan idag via en hembyggd variant av online-ups. Laddare -> Batteribank -> sinusinverter. Detta har räddat åtskilligt med utrusning. Ingen tvekan. Trots att man slipper dras med döden-i-grytan-modem-problemet, potentialskillnad mellan elnät och telenät som det är kopplat har det inte räckt. Överspänningar via telenätet räcker gott och väl för att sätta in dödsstöten, och igår var det dags igen. suck.. Dags att bygga vad som går:

En donatorlåda behövs.. hmm, kan denna passa :humm:
DSC00786.jpg
Vart tog du vägen? Hallå?? Ehh, ordnar med en grej bara! Kommer strax, :vissla: Frugan..

Glömde fota i all upphetsning.. :D Några vändor i bra-att-ha-lådorna och plötsligt satt en 2-pol krauis-nimer som 'Tele-huvudbrytare', en hattskena, några plintar mm på plats:
DSC00788.jpg
Hittade ett par gamla LME kombiskydd, ett grov/mellan och ett mellan/fin som får vara med i leken. Tänkte lägga dessa i serie och se hur det fungerar.
0x0.jpg
En handfull uttjänta båt/husvagnslampor. Kan de komma till nytta månne?
0x1.jpg
Japp, tror jag tar och går loss med verktygen på några av dem..

Brrmmmmm. fan, aj karl bildt! sådär ja. Hallå! Måste du hålla på med dina hackmaskiner nu?! Ååhhhhh argh!...

darling... vad fin hon är :lol:

Tada, nu är godbitarna loss! En liten plastskiva tillsågad och hållarna testas på plats:
0x2.jpg
Hej, vad det går! Redan på plats och provmonterad med några lampor..
0x3.jpg
Jag har jobbat med telefoni (bland tusen andra saker..) under många år, och en sak vet jag. Det går inte att skydda sig helt mot åskan. Det finns olika grader av bra och bättre skydd, men att säga "Sådär ja, nu kommer det aldrig någonsin hända en olycka pga åskan igen". nä, glöm det. Jag vet att det är verkningslöst med tex smältsäkringar i serie med varistorskydd etc. Många exempel på både bra och sämre "hembyggen" har man sett genom åren. Den gemensamma nämnaren brukar vara färgen på grejorna. Kolsvart.. bokstavligen..

Trots detta blir det en liten serieresistans i form av två spollampor, och även ett par glasrörssäkringar i plintarna. Hade ju plintar/radklämmor både med och utan plats för säkring så..
0x4.jpg
På hattskenan ska det även få plats ett grovskydd alá OBO Bettermann. Om jag bara kunde hitta det.. Någonstans finns ett reserv, utöver det som sitter monterat idag. Det får sitta kvar utomhus i sin lilla låda.

Lägger in en liten skiss hur jag (kanske) tänkt att det ska bli:
princip_enlinje.gif

Nu ska jag leta reda på OBO-Lådan! På återhörande. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112

Re: Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Inlägg av danielr112 »

Telefon är känsligt ja. Vi körde hemma med helt vanliga motstånd i serie med båda ledarna som sista skydd. Dom brann direkt så fort åskan närmade sig men efter det höll allt i flera år :)
sysop

Inlägg av sysop »

Där hör man Daniel. Tänk att en så enkel lösning hjälpte till. Skönt. :)

Hittade OBO:n ganska snabbt.. Den här lilla grabben ska få vara med:
DSC00866.JPG
Mera bilder! Själv älskar jag mycket bilder i trådarna. Hoppas ni är skapta som jag.. eller kanske inte på alla punkter, men ja... Hann ju med lite till innan jag började skriva inlägget, så här kommer resten:

En mellanvägg vill jag ha i lådan. Tanken är att både överspänningsskydden och själva modemet skall få husera under samma tak. Tror det blir bäst så.
DSC00813.JPG
Dessa fina 'panelplåtar' finns hos Bauhaus, men till helt horribelt pris. Kanske finns andra (bättre) ställen :?:

En stunds krigande och stålet har mött sin överman, denna biten i alla fall. Det får duga:
DSC00818.JPG

Modemet skall som sagt få en ny plats. Idag står det i mitt lilla datastativ. Nu ska det få bo vid elcentralen istället och det drar med sig en del. Tidigare matades det via en hembyggd dc/dc som sitter i stativet. Jag tröttnade på dessa förb*** väggvårtor som tar upp 88 uttag och byggde ett kombiagg till (nästan) all kringutrustning. :
DSC00852.JPG

Tanken nu är att dra fram 24VDC från batteribanken och mata modemet direkt (via spänningsomvandlare). Har ingen lust, både av lathets, och kanske lite 'säkerhetsskäl', att ta denna spänning från dataracket.

Problemet är alla olika modem, och dess drivspänningar. 9VAC, 15VAC, 9VDC, 12VDC, 22VDC, olika proppar, olika polaritet på mittstiftet. Känner ni igen det? Säga vad man vill om bredbandsbolaget, de är hur som helst väldigt generösa med modem. Under årens lopp måste det vara ett tvåsiffrigt antal modem jag fått nya av dem efter åskoväder. Aldrig några problem eller knussel, ett nytt kommer kostnadsfritt med Alltid Sent Gods, aka Shenker tillsammans med returfraktsedel. Juste! :) Men det är inte alltid samma burk som kommer, ibland har jag även studsat in på typ pressbyrån och handlat några nya modem där när jag inte orkat ringa efter ett. Och som sagt, alltid olika konfig på kablagen..

Hittar mig en sämre begagnad noname pc-dc-adapter. Bra med justerbar utspänning och utbytbara kontakter:
DSC00842.JPG

Slaktar denna för att montera lite snyggare i lådan. Hmm, idiotskruv ja.. Jo, det här är FARLIGA grejor.. :roll:
idiot.gif
Darling älskling, har du sett mitt sortiment med säkerhetsbits? Inte? bits.. skruvar du vet.. en liten svart låda ju..
8672.jpg
Ok sarons lilja, det är nog jag som flyttat den från köksbordet... sorry!

Det får bli dremelen istället..

Hej! Där ska du bo! Såja, fin vovve. SITT! så ja. hehe :D
DSC00845.jpg

Ja gott folk, det var vad som blev gjort idag. Fortsättning lär följa imorgon, det är ju inte alla som är självgoda nog att vila på sjunde dagen..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kul tråd!
Tycker synd om leverantörerna till bredbandsbolaget, de blir nog inte feta om alla följde ditt exempel.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man beställer 1000 modem eller mer kan man nog pressa priset rätt ordentligt.

Det finns ADSL-åsk-skydd. Nackdelen är att dom har en viss kapacitiv verkan. Hur dom är konstruerade får någon gärna visa. ;)
Eller så får man ha modemet kopplat via motor-generator samt fiberlänk. Och helt enkelt offra modemet men skydda resten.
PF013

Inlägg av PF013 »

Om man kör modemet med motor-generator och fiber så borde det finnas det en viss chans att man skonar modemet också. Den främsta anledningen till att modem är så utsatta är väl att de är inkopplade på både telenätet och elnätet samtidigt?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

PF013, Korrekt
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sysop:
Trevligt bygge!
Hur ser man skillnad på mellan- och finskydd på gnistgapen du har?

Jag tror inte att säkringar eller lampor hjälper. Upprepningsvarning: jag har sett en antennförstärkare där endast säkringen, glättningskondingen och transformatorn i nätdelen överlevt ett åsknedslag. Resten, d.v.s. likriktarbrygga, spänningsstabb, kretskortet och plastlådan pajade. Det var alltså en så hård smäll att plastlådan sprack och kretskortsbanorna förångades, men säkringen höll... :wink:

PF013:
Jag har lekt motor-generator-tanken, och fick reda på att fläktremmar till bilar har nån slags metalltrådar
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Kilremmar leder ström till en viss del så att det inte blir
elektrostatisk uppladdning, typ bandgenerator.

Motor-generator borde man kunna koppla ihop med
en axel av glasfiber eller något annat isolerande material.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Typ som gamla motoromformare (förutom svetsaggregat fanns det även minivarianter i tex riktigt gamla flygradios, tex WW2 plan som B-17, B-24 mfl sändarna var gjorda på det viset för matningen i original). Lägg bud på en gammal svets vetja (och bygg om)! 8) (men det är ju klart har nog gemensam axel lina så de är nog inte åtskilda på det viset).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har läst att på en del motorgeneratorer är generatorns stator driven från motorsidans matning. Inte direkt åskskyddat..
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Här är en sådan gammal motor/generator som Mizzarrogh prata om

24v 7,5A till 400v 230mA men fungerar även med 12v ger då drygt 200v ut

bra om man hatar switchade försörjningar :)
Bild 028.jpg
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vikt? :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, om man skulle få för sig att bygga en motor-generator-grej som verkligen är helt isolerad så vill man nog bygga en viss läcka mellan "jord" på den isolerade sidan och telenätet, dessutom vill man nog ha nån krets som känner av om det finns linjespänning på telelinan, om inte så stängs 230V-motorn av. (Kretsen o.s.v. får matas med batteriet - lika bra att ha UPS på telesidan om man ändå bygger med t.ex. 230V-elmotor + bilgenerator, då behöver man dessutom bara köra det roterande joxet kortare stunder för att ladda batteriet). Annars kan det nog bli obehagligt för en telelinjegubbe som lossar linjen och det då laddas upp värsta induktiva spänningen som dessutom har en kapacitans mellan jord och hela luftledningen... PANG om man tar i den...
sysop

Inlägg av sysop »

Hej alla! Sorry att tråden stannat av. Kom en, typ skilsmässa, eller något liknande emellan.. :| Livet går vidare..

MiaM skrev:Trevligt bygge!
Hur ser man skillnad på mellan- och finskydd på gnistgapen du har?
Tack. I ärlighetens namn har jag aldrig granskat innehållet närmare. :oops: För många år sedan när jag gick bredvid en gammal grinig Telian och tiggde äggsmörgåsar och kopplade fiskögon fick jag lära mig att "så var det".. Amen, pööjk! Du ser va? Röd! Röda läppar va?! Omtålig som en fin dam, det är allt du behöver bry roten om. Fina röda läppar på en fin dam, finskydd. Kan det bli enklare?

Ja ungefär så är det.. Röd plasthatt = finskydd. Grå hatt = gråsosse, tål hur mycket som helst (...). Jag får lätta på skalet och kolla när jag får en stund över!
MiaM skrev:Jag tror inte att säkringar eller lampor hjälper.
Det tror inte jag heller! :D Jag har också sett alltför mycket totalt uppbrunna prylar för att tro att N Å G O T hjälper mot åska. Helt ovetenskapligt blev det typ, jaja, det kan inte bli sämre iaf...
MångaAndra skrev: Motorer - Generatorer
Absolut. Det blir garanterat en galvaniskt skild koppling. Tror dock inte jag orkar med fler projekt just nu. Skitigt elnät -> ventilavledare -> 1:1-trafo -> finskydd med eget jordtag -> Laddare -> Batteribank -> sinusinverter -> psu -> modem får räcka.. Tills nästa gång Tor är på besök. :x

Tack för alla glada tillrop och intresse, får se när projektet/en rullar vidare. Hej så länge.
Skriv svar