DP syndromet!
DP syndromet!
Nu kunde jag inte stå imot längre! Som så många andra så kände jag att Deprontarmen sög så in i bomben mycket att jag for iväg till Hornbach och inhandlade en pake med flak.
Den här modellen ska jag testa. första frågan är vilken motor som är lämplig ur HK:s sortiment?
http://rc.tomhe.net/f-22
Den här modellen ska jag testa. första frågan är vilken motor som är lämplig ur HK:s sortiment?
http://rc.tomhe.net/f-22
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: DP syndromet!
smutt. säg till när det är dags så kommer jag förbi för att bli inspirerad! 

Re: DP syndromet!
Ahh.. Jag har en sådan och den är min absoluta favorit
Flög en senast i går.
Dock tycker jag Claes Meijers variant är bättre, med riktiga skevroder. Ritning
Jag brukar dock köra med ett servo per skevroder i mix, istället för ett gemensamt.
Är inne på min tredje nu, och har alla delar till att bygga en med EDF.
Som konkret svar på din fråga om motor så är man styrd av uttaget för propeller. Det blir alltså den som är gränssättande.
Jag kör med en P.E.M. 2208/8-KV2600 från http://www.aircpro.com/ med gott resultat.
Nu har jag en 5X5 propp på , men vill minnas att jag normalt kör 6X5. Båda går bra.
Modellen trivs med 1300-1500 LiPo, men den lyfter även en 2200. Den mindre acken ger roligare flygning dock.
Som vanligt ta till lite mer på ESC än vad motorn vill ha.
Lycka till och vi väntar på resultatet.

Flög en senast i går.
Dock tycker jag Claes Meijers variant är bättre, med riktiga skevroder. Ritning
Jag brukar dock köra med ett servo per skevroder i mix, istället för ett gemensamt.
Är inne på min tredje nu, och har alla delar till att bygga en med EDF.
Som konkret svar på din fråga om motor så är man styrd av uttaget för propeller. Det blir alltså den som är gränssättande.
Jag kör med en P.E.M. 2208/8-KV2600 från http://www.aircpro.com/ med gott resultat.
Nu har jag en 5X5 propp på , men vill minnas att jag normalt kör 6X5. Båda går bra.
Modellen trivs med 1300-1500 LiPo, men den lyfter även en 2200. Den mindre acken ger roligare flygning dock.
Som vanligt ta till lite mer på ESC än vad motorn vill ha.
Lycka till och vi väntar på resultatet.
Re: DP syndromet!
Ni e inte ensamma om febern
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: DP syndromet!
Till och börja med så ville jag testa limmet som jag även köpte på Hornbach tillsammans med lite vävtejp som
förstärkning. Faktiskt så fungerade det helt ok med det limmet även om det inte var ett snabblim precis.

förstärkning. Faktiskt så fungerade det helt ok med det limmet även om det inte var ett snabblim precis.

Senast redigerad av l2t 1 juli 2011, 20:59:47, redigerad totalt 1 gång.
Re: DP syndromet!
uhu por limmet e klockrent en gröngul tub vill jag minnas att de var bla. zetterlunds har jag köpt mitt
Senast redigerad av diesel 1 juli 2011, 22:34:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: DP syndromet!
riktigt tjusigt bara o börja klippa ut lite för att sedan ge sig på DP skivorna.
Re: DP syndromet!
Undrar var mina inlägg tog vägen? ja ja vi testar igen.
Mallen färdig.

Färdigskurna bitar. Tänker inte lägga ner allt för mycket energi på utseendet innan man lärt sig flyga

Mallen färdig.

Färdigskurna bitar. Tänker inte lägga ner allt för mycket energi på utseendet innan man lärt sig flyga


Re: DP syndromet!
Tjusigt, Här var det dock inte lika mycket fart ikväll
Och slutligen mitt verktyg för kvällen
Nu blir det till för n0stra att fixa till resten hemmaDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: DP syndromet!
Wow, jag måste verkligen säga att ni satsar stenhårt redan i början av "karriären"! 
Det går ju att bygga oändligt mycket enklare flygplan, som inte tar mer än någon timme att smälla ihop och som är många gånger mer lättflugna, för att öva sig lite först
För i början så kraschar man, ganska mycket dessutom! Och depron är inte speciellt hållbart
Just av den anledningen kan det vara en idé att smälla ihop nåt snabbt, bara för att bygga lite "grundkänsla" för flygningen.
Någonstans på forumet finns det bilder på min "lilla" A340 byggd i depron. Med ett vingspann på 2.7 meter och längd på 2.7 meter kan man nog anse att den ligger några nivåer högre dock. Men lättflugen som satan är den! (Nu har den dock inte flugit på fem år, och troligtvis har UHU-por-limmet torkat för mycket så den faller i småbitar om jag skulle flyga den.)
Uhu-por är som nämnt ett utmärkt lim för depron, men med tiden (efter några år) torkar det och tappar all sin hållfasthet. 99.9% av alla depronplan blir dock inte så pass gamla att limmet hinner torka, så det är knappast ett problem för normalt depronbyggande. Är man otålig så använder man dock Zap foam, som är ett foam-safe CA-lim (cyanoakrylat). Utan kicker härdar det på 10-20 sekunder, med kicker (snabbhärdare, ren heptan) härdar det på 2 sekunder.

Det går ju att bygga oändligt mycket enklare flygplan, som inte tar mer än någon timme att smälla ihop och som är många gånger mer lättflugna, för att öva sig lite först


Någonstans på forumet finns det bilder på min "lilla" A340 byggd i depron. Med ett vingspann på 2.7 meter och längd på 2.7 meter kan man nog anse att den ligger några nivåer högre dock. Men lättflugen som satan är den! (Nu har den dock inte flugit på fem år, och troligtvis har UHU-por-limmet torkat för mycket så den faller i småbitar om jag skulle flyga den.)
Uhu-por är som nämnt ett utmärkt lim för depron, men med tiden (efter några år) torkar det och tappar all sin hållfasthet. 99.9% av alla depronplan blir dock inte så pass gamla att limmet hinner torka, så det är knappast ett problem för normalt depronbyggande. Är man otålig så använder man dock Zap foam, som är ett foam-safe CA-lim (cyanoakrylat). Utan kicker härdar det på 10-20 sekunder, med kicker (snabbhärdare, ren heptan) härdar det på 2 sekunder.
Re: DP syndromet!
Planet jag "flyger" med är följande http://rc.tomhe.net/su-37 kombinerat med en T6 radio från Kina
så kanske inte de bästa att börja sin karriär med som ovan nämndes men kan dock tillägga att den är bra
mycket snällare en min första jag byggde i depron som hade canard vingar dessutom laga mer än jag var i luften.
Nästa bygge blir en vinge när jag hittar en "lagom" stor sådan.
så kanske inte de bästa att börja sin karriär med som ovan nämndes men kan dock tillägga att den är bra
mycket snällare en min första jag byggde i depron som hade canard vingar dessutom laga mer än jag var i luften.
Nästa bygge blir en vinge när jag hittar en "lagom" stor sådan.
Re: DP syndromet!
Aha, då är du inte total nybörjare iaf? 
Här finns en bild på min lilla kärra:
Det är en kompis till mig, Olle Sköld, som har konstruerat och byggt flygetyget (det är han som sitter och meckar). Själv har jag för dåligt tålamod

Här finns en bild på min lilla kärra:

Det är en kompis till mig, Olle Sköld, som har konstruerat och byggt flygetyget (det är han som sitter och meckar). Själv har jag för dåligt tålamod

Re: DP syndromet!
damn den va av en större kaliber!
jodå är mer än en nybörjare ska du veta mer i backen än i luften än
jodå är mer än en nybörjare ska du veta mer i backen än i luften än