T: Skapa en kortleks "låda" av aluminium/annat lätt metall.

Romeo

T: Skapa en kortleks "låda" av aluminium/annat lätt metall.

Inlägg av Romeo »

Hej alla glada och kunniga.

Jag letar efter någon som skulle kunna tillverka ett case med min logga och något motiv på. Caset är till en kortlek eftesom jag har börjat "trolla" lite och jag har en massa snygga case till mina kortlekar men vill ha ett unikt. Jag bifogar en bild på hur de ser ut. Om du är en person som kan göra en sådan så kan jag eventuellt skicka en av mina caser (som den på bilden) för att du ska få ett mått etc på hur det ser ut.

Materialet är inte så viktigt utan det är tyngden, det ska såklart vara av lite lättare material. Gärna om man kan ha materialet svart på något sätt men även borstat som på bilden.

Bild

Tacksam för svar

Edit: Om jag dröjer med att svara så ber jag om ursäkt, jag är på resande fot från och med imorgon så tillgången till internet kommer att vara låg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: T: Skapa en kortleks "låda" av aluminium/annat lätt meta

Inlägg av gOry »

Är de graveringen du vill ha? För de finns nog ingen här som kan pressa fram såna där prylar.
Finns de case utan gravering så kan du säkert få ett graverat, vill minnas att de finns rätt många på sweclockers som pysslar med sånt för hand.
Romeo

Inlägg av Romeo »

Det är hela caset jag vill ha, case med gravyr.. Ah det lät tråkigt.. Har du någon aning var man kan hitta något företag eller liknande som kan göra detta? Har mailat en hel del men de flesta gör bara större jobb.. :(
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ska den ha en "botten" eller räcker det med en |_| vikt plåt, det framgår inte av bilden?
Romeo

Inlägg av Romeo »

Det ska nog bara en plåt som är vikt som ett U (men rätare).

Här är en till bild:
Bild
Har filmat ett litet clip med min gamla telefon (kavlité, not so great) så laddar upp det strax också.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Då borde det ju inte vara helt omöjligt att någon med cnc-fräs kan köra gravyren och sedan kantfräsa från en plåt och sen ha någon liten plåtbock att göra böjarna med...?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Motfråga, vad är du villig att betala?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla med dom som gör lasergraveringar

ska man ha det riktigt snyggt ska det ju handgraveras, som dom gör graveringar på vapen, då då kostar en sådan kanske 20,000 för den storleken

kanske målas istället?
eller etsas
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Etsning och sedan bockning? Detta beror ju naturligtvis på motivets utformning huruvida det blir bra eller inte...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

ah jag trodde den hade botten, då är de en annan femma...
Romeo

Inlägg av Romeo »

Eh 20.000? Jag ska ha en kortlek för 30kronor i den :) De går att köpa för 20-30$ så det är inte särskilt dyra så. Tänkte bara att om någon kunde göra det i Sverige och det inte är alltför svårt så hade jag köpt det av den personen :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan du köpa för dom slantarna så gör det då, jag ställer mig inte och slavar för roligare kan man ha.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tja, vill man ha det riktigt snyggt så kan en gravyr i den storleken gå på 50,000

nämner det som en referens
det finns olika sätt att göra saker och ting
antingen är det massproducerat, då kan dom göra verktyg eller maskiner för att få det hyggligt i pris
eller så gör man saker själv, och lägger veckor eller månader på att lära sig saker

sedan finns det numera lite cnc saker som man kan få ok resultat i
men det kräver ändå arbete att få fram en fil att göra saker efter

så vill man ha något specifikt så får man fundera på hur mycket det egenteligen går på
inget ont menat, men det går inte att jämföra manullet eller enstycksarbete med massproducerade saker
labmaster

Inlägg av labmaster »

Frågar man inte får man inget svar och det skulle ju kunna finnas någon hugad på forumet med CNC-fräs som är beredd att anta utmaningen bara för att det verkar vara en spännande pryl att testa i fräsen.

Vi får dock inte glömma att det är svårt för någon att sätta ett pris på något som man inte vet vad det kostar att tillverka. Därför bör man ödmjukt berätta att man inte kan tillverka det för det priset när det kommer prisförslag från den som söker hjälp.

By the way, kan det vara så att mönstret på exemplen är pressade? I så fall borde det vara rimligt med ett pris på 20 - 30 USD givet att det går att sälja flera hundra tusen så att pressverktyget kan finansieras.

Är det någon som vågar gissa hur mycket tid det skulle gå åt att köra en sådant mönster i en CNC-maskin inklusive generering av g-kod och annan ställtid?
Romeo

Inlägg av Romeo »

Ja jag ber om ursäkt om jag har förnärmat någon. 50.000 är löjliga pengar i mina ögon för ett case som sagt. Dessa är helt klart massproducerade, jag sökte lite på internet efter cnc, fräsning etc och hittade denna sida, så jag vet inte vad folk är kapabla till så jag tänkte jag ställer mig frågan..

Jag vet inte om det är pressat (vet inte ens vad det är) men känner man med fingrarna så går det innåt. Allt jag vill ha är t ex ett utskuret spader och mitt namn (i en viss font, som jag har här: http://romeopatrick.com men utan "photography").

Jag trodde det "bara" var att skära ut en bit metall i den formen , köra cnc grejen och sen böja den.. Min bror gick en cnc utbildning för några år sen och på deras utbildning så kunde man lägga in en font t ex eller en bild och så körde cnc grejen efter den..

Så ursäkta min okunskap, men jag har ingen aning om hur sånt fungerar. Tack i alla fall för svaren, ska inte störa mer.
Skriv svar