RPM räknare till kress
- ghost_rider
RPM räknare till kress
Hade en tanke om hurvida man kunde göra en varvräknare till min kress.
Hade gärna velat att få upp siffrorna på en display så att man slipper stå o blänga på vilken siffra den står på o vilket vartal det kan vara.
Då är frågan hur man löser detta lättast?
Tänkte på en lösning där man målar ett vitt streck på muttern, detta belyses med något ljus ifrån en lämplig lysdiod. Strax ovan sitter det en annan lysdiod som registrerar när ljuset ifrån det vita strecket reflekteras. Av detta kan man läsa av en förändring i spänning hos mottagardioden.
Frågan är dock, om den hinner registrera om sprindlen gör 30k varv..?
Hade gärna velat att få upp siffrorna på en display så att man slipper stå o blänga på vilken siffra den står på o vilket vartal det kan vara.
Då är frågan hur man löser detta lättast?
Tänkte på en lösning där man målar ett vitt streck på muttern, detta belyses med något ljus ifrån en lämplig lysdiod. Strax ovan sitter det en annan lysdiod som registrerar när ljuset ifrån det vita strecket reflekteras. Av detta kan man läsa av en förändring i spänning hos mottagardioden.
Frågan är dock, om den hinner registrera om sprindlen gör 30k varv..?
Re: RPM räknare till kress
Kanske detta kan vara något? http://www.dealextreme.com/p/digital-la ... tion-18239
Jag tror det du söker är en reflexgivare.
Kanske finns ett bättre namn på det.
Jag skulle vara duktig och länka till en som jag använt från Electrokit, men den verkar inte finnas längre.
30K RPM betyder att pulsen kommer med 2ms intervall, så det som skall räkna måste hinna med det.
Man kan ju öka tiden med exempelvis flip-flop i serie, men varje steg halverar då även nogrannheten parallellt med att den dubblerar tiden som skall mätas.
Visst har väl Mach3 möjlighet att visa det uppmätna varvet i GUI ?
Vad är i så fall minimala tiden som den klara av att mäta.
Kanske finns ett bättre namn på det.
Jag skulle vara duktig och länka till en som jag använt från Electrokit, men den verkar inte finnas längre.
30K RPM betyder att pulsen kommer med 2ms intervall, så det som skall räkna måste hinna med det.
Man kan ju öka tiden med exempelvis flip-flop i serie, men varje steg halverar då även nogrannheten parallellt med att den dubblerar tiden som skall mätas.
Visst har väl Mach3 möjlighet att visa det uppmätna varvet i GUI ?
Vad är i så fall minimala tiden som den klara av att mäta.
- ghost_rider
Ja se där, det bygger på samma princip som jag tänkte på.
Men ... hur kul är det att köpa en färdig lösning, när man kan lägga mer tid och pengar på att bygga själv?
Hade tänkt att ha den som en fast installation, men det hade kanske gått att modda den lite.
Men ... hur kul är det att köpa en färdig lösning, när man kan lägga mer tid och pengar på att bygga själv?

Hade tänkt att ha den som en fast installation, men det hade kanske gått att modda den lite.
Lugn och fin nu.
Reflexgivaren är långt ifrån en färdig lösning
Det är bara två komponenter i samma plastskal.
Det enda finurliga är att den har en fast fokalpunkt så du slipper rikta komponenterna.
Allt det andra måste designas.
Så om det är det roliga så finns det hur mycket roligt som helst kvar
Edit:Kanske ditt svar var riktat till Gory's inlägg
Reflexgivaren är långt ifrån en färdig lösning

Det är bara två komponenter i samma plastskal.
Det enda finurliga är att den har en fast fokalpunkt så du slipper rikta komponenterna.
Allt det andra måste designas.
Så om det är det roliga så finns det hur mycket roligt som helst kvar

Edit:Kanske ditt svar var riktat till Gory's inlägg
Jag har byggt en sån Tecno visar på sin hemsida, och sen kopplat mot en räknare jag köpte av DAP på forumet. Det krångliga var att konfigurera räknaren, när jag ville ha 30krpm. Dock kräver den ett väldigt litet avstånd(<2mm) mellan reflexgivaren och det som snurrrar. Här finns schema: http://tecno.se/cnc/docs/sync.pdf och här lite mer om den: http://tecno.se/cnc/Lathe.htm
Det går att göra riktigt kompakt och fint och kostar typ 20kr i delar. Bör väl gå att få in som en signal till parallellporten utan alltför mycket strul med.
Det går att göra riktigt kompakt och fint och kostar typ 20kr i delar. Bör väl gå att få in som en signal till parallellporten utan alltför mycket strul med.
personligen hadde jag valt något annat sätt på en spindel, damm och skit är inget kul ihop med optisk avläsning
kanske en induktiv pickupp?
finns det något på axlen som inte är helt runt kan man ju läsa av där istället
kan man komma åt strömmen efter varvtalsregleringen för att filtrera ur kommuniceringströmmarna ur kollektorn?
även det ganska smidigt sätt att kolla varvtal på en allströmsmotor
kanske en induktiv pickupp?
finns det något på axlen som inte är helt runt kan man ju läsa av där istället
kan man komma åt strömmen efter varvtalsregleringen för att filtrera ur kommuniceringströmmarna ur kollektorn?
även det ganska smidigt sätt att kolla varvtal på en allströmsmotor
Det man kommer åt på Kressen som inte är runt är väl i så fall spännmuttern...
Men det kan bli lite bökigt när man ska byta frässtål. Bästa om man orkar montera in sensorn i Kressen, men då är det en extremt liten sensor som gäller...

- ghost_rider
Jag tänkte att man kanske kunde använda sig utav den runda delen på muttern. Kanske fästa en bit reflextejp som det har nämts här i tråden.
Sen tänkte jag fixa avläsningen mha fiberoptik, bara en fästanordning som håller de rätt så att de lyser på muttern.
Men nu fick jag en annan ide. Satt och studerade kressen, innuti finns det en fläkt med en massa blad, skulle man inte kunna fästa reflextejpen på en av dessa. Dock blir vinklen för avläsningen kritisk. o fläkten blir väl också dammig. :/ hmm
Sen tänkte jag fixa avläsningen mha fiberoptik, bara en fästanordning som håller de rätt så att de lyser på muttern.
Men nu fick jag en annan ide. Satt och studerade kressen, innuti finns det en fläkt med en massa blad, skulle man inte kunna fästa reflextejpen på en av dessa. Dock blir vinklen för avläsningen kritisk. o fläkten blir väl också dammig. :/ hmm
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Gory's exempel är ju den enklaste, har du en gång mätt varvtalet med olika inställningar så vet du varvtalet ifråga genom att glo på en skriven lapp som sitter på Kressen. Så länge du inte kan styra varvtalet är det ju onödigt med nåt som kan ställa till det.
Mina tankar om detta 'problemet'.
Mina tankar om detta 'problemet'.
sätt en mic vid fläkthjulet då får du en puls per vinge som går förbi