Renovering av gamle tjecken (Jawa 210)

Berätta om dina pågående projekt.
Kent
Kontakt:

Renovering av gamle tjecken (Jawa 210)

Inlägg av Kent »

Ja vad är nu detta tänker ni? Det är iaf en moped det handlar om. Närmare bestämt en Jawa 210 babetta.
jawa 210.jpg
(bild lånad) Ska se till att byta ut den på en bild på mitt åkdon.

Fick mopeden för några år sedan då tidigare ägaren bara hade haft stående, ofungerandes. Som tillslut tröttnade på att den tog plats.
Den är skruvad av många "experter" som inte försökt att hitta grundorsaken på problemet innan de börjat skruva.
Tidigare mekanikerna hade gått på bla mekaniken när det var tändsystemet som krånglat ifrån början.

Är i litet behov av ett åkdon av något slag då vi bara har en fungerande bil, och den har sambon. Så då tänkte jag göra ett försök att få igång denna även fast det var längesedan man fyllde moppe. Sedan att det finns så mycket kompetens här om så mycket gör det hela inte sämre.

Dessa mopeder har jag läst lider av mycket problem med tändningen. Läste även någonstans att dessa mopeder var först i världen som var utrustade med helt elektroniskt brytarlöst system.

Jag har hittat den mesta av min informationen ifrån denna sidan: http://www.jawamoped.com/

Så efter att jag fått iordning på mekaniken igen så det går att kolla om det kommer gnista, så är det stendött. Jag har kollat så det är rätt kopplat, och det är det. Har även mätt upp tändspolen. Även den är ok.
Jag har läst vidare och 99% av felen ligger i den så kallade thyristorn som finns i 4a olika varianter till just denna moped. Den typen som sitter på min är den vanligaste.
Thyristor1.jpg
Om man mäter på thyristorn enligt instruktionen. http://www.jawamoped.com/JawaMoped_Elec ... nition.pdf
Imellan I & 1 ska det vara 50 till 400 ohm. ==> Jag mäter upp det till runt 700ohm. Och det skiljer cirka 20ohm när jag byter plats på probarna. Läser jag sedan i verkstadshandboken så specar de ingen speciellt värde bara det inte är 0 eller oändligt. Så jag antar att detta är ok.

Imellan G & 1 ska det vara oändligt ==> Jag mäter upp det till oändligt så det är ok.

Imellan G & I samt imellan 1 & 15 ska det vara oändligt ==> Jag mäter upp det till oändligt så det är ok.
Thyristor.jpg
Om jag nu mätt rätt så ska den vara helt ok. Men det är ju stendött.
Andra saker jag gjort är att prova med ett annat tändstift, kollat magneterna på rotorn så att de är ok.

Något jag funderar på om det skulle påverka är att jag satt dit en tändkabel av nyare snitt än en sådan med kopparkärna som jag vill minnas att det var förut på äldre fordon.

Känns inte riktigt att jag kan lita på thyristorn även fast jag mätt den. Några tips på test jag kan göra?

Sedan så kunde man tillverka en egen thyristor mha guiden här för en låg kostnad, om jag kan hitta ekvalenter för köp i Sverige ==> http://www.mopedarmy.com/wiki/Jawa_Thyristor

De tre ingående komponenterna:
CORNELL DUBILIER - MMP2W10K-F - CAPACITOR POLYESTER FILM 10UF 250V AXIAL
Antar att denna skulle funka ==> Plastkondensator axiell 10 µF 250 VDC , 110 VAC, PA10,00ST RU FRA
Kollade här på att det ska vara en axial, 250V samt 10 µF.

VISHAY GENERAL SEMICONDUCTOR - BY399P-E3/54 - FAST SWITCH DIODE, 3A 800V DO-201AD
Antar att denna skulle funka ==> Likriktardiod DO-201AD 800 V 3 A, HER 307
Kollade här på spänningen 800V, strömmen 3A. Men inte alls säker om denna skulle funka.

ON SEMICONDUCTOR - MCR106-6G - SCR THYRISTOR, 4A, 400V, TO-225AA
Antar att denna skulle funka ==> Tyristor SOT-82 600 V 4 A, BT 148-600R
Kollade här på minsta tändström 0,2mA strömmen 4A, samt spänningen 600V. Men inte alls säker om denna skulle funka.

Jag tänker forska vidare. Alla tips är jag tacksam för.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Kent 23 juni 2011, 10:02:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Renovering av gamle tjecken (Jawa 210)

Inlägg av hcb »

Trevligt med litet gamla mopeder!
Jag kan inte tänka mig att komponentvalet skall vara kritiskt så länge du har samma eller bättre spec. Jag hade nog lagt ut några tior på en hemmabyggd ersättningsmodul bara för att få reda på om originalet är trasigt eller inte.

Det är inte helt lätt att jämföra motståndsmätningar på halvledare. Om du har en diodtestinställning på din multimeter kan den troligtvis ge en vettigare bild av hur tyristormodulen mår.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Tack hcb för ditt stöd :)

Jag har uppdaterat första inlägget längst ner med komponentvalen för köp i Sverige. Längesedan jag pysslade med komponenter och sådan data känner jag.
Kondensatorn känner jag att jag hittade rätt med. Men både tyristorn samt dioden är jag väldigt osäker på om jag hittade några som är likvärdiga.
Någon som kan ta en liten kik?

Sedan så tänkte jag att jag borde kunna mäta triggersignalen ifrån tändplattan för att se om tyristormodulen har något att jobba med. Man kanske skulle damma av oscilloskopet som ligger i någon garderob.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag har för litet praktisk erfarenhet av sådant här för att vara rätt person att svara på frågorna, men jag hade nog valt en snabb diod, t.ex. 70-024-74 . Att mäta på triggsignalen låter definitivt som en bra idé.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Nu har jag trixat och mätt lite. Byggde en liten adapter så jag kunde rotera på vavaxeln mha skruvdragaren. Samt att jag hittade oscilloskopet som legat nedpackad i säkert 7-8 år.

Såhär skriver de på MopedArmy
The thyristor is an electronic switch. As the rotor spins a charge (roughly 4V) is built up on the capacitor. Once per revolution (as dicated by timing) a 0.2 V signal is sent via the red wire to the thyristor, which allows the capacitor to discharge into the HT coil and produce spark. If desired, a killswitch can be spliced onto the red wire which will effectively ground the signal circuit.
Elschemat
schema.JPG
Började att mäta på röd kabel. Hittar här en 30V signal.
signal på röd.jpg
Gick sedan vidare och mätte på gula kabeln. Hittar här en 0,4V signal.
0,4V signal på gul.jpg
Bra är väl det att det kommer något ifrån spolarna vid rotorn. Men känns som det kommer fel signal på den röda där det enligt MopedArmy ska komma 0,2V. Nästan som det stämmer in bättre på den signal som kommer på den gula.

Jag har inte riktigt grepp om hur kretsen ska funka.

Får fundera vidare.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det ser vettigt ut, tycker jag. Den gula kabeln går ju till styret på tyristorn och dess enda uppgift är att öppna tyristorn. Den röda kabeln ger betydligt mer mos vilket behövs för att ladda kondensatorn med tillräcklig energi för att ge en tändgnista när den laddas ur genom tändspolen.

Spänningen på den röda kabeln borde bero kraftigt på varvtalet du drar runt motorn med, så det är inte säkert att den stämmer överens med vad andra fått. Utan att veta vad jag talar om tycker jag dock att den verkar rimlig under de förutsättningar du beskriver.

Edit: hade dumstruten på när jag mindes färgerna.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Tackar för bollplanket.

Men det känns som om MopedArmys text är fel isf.
a 0.2 V signal is sent via the red wire to the thyristor
Den fina signalen 0,4V som jag mäter upp kommer ju in via den gula. Den triggar då Gaten på tyristorn som öppnar imellan Anod & Cathod. Och under den tiden så laddar kondensatorn upp tills signalen på den röda kabeln går mot noll och tyristorn stänger. Kondensatorn laddar tändspolen tills den laddar ur via tändstiftet.
Sedan börjar det om.

OBS detta är min gissning av förloppet.

Tyristorexperter vart är ni?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jo, exakt. Jag tror att någon råkat skriva fel färg helt enkelt. Jag kan inte få det att gå ihop på något annat sätt. Redan i schemat ser man att pick-upen (den som går till styret, jag ser inte färgerna just nu!) är ansluten till en helt annan enhet än generator/tändspänningsspolatna i statorn.

Edit: Så länge signalen i den gula ledningen till tyristorns styre ger >0.2 mA eller triggströmmen (som iPad vill rätta till "groggars ölen", visst, det är midsommarafton i morgon, men ändå!) för tyristorn så borde allt funka om de andra komponenterna är OK.

Litet beroende på vad du har att tillgå i form av labbaggregat kan du testa tyristormodulen, men det är nästan lika enkelt att bygga en ersättare. För jag antar att hela klabbet är ingjutet i en oöppningsbar enhet?
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Hade två stycken enheter som var döda. Den ena har jag provat att plocka isär. Men det vart bara skrot kvar. Inuti är det en rätt så hård fast seg massa.

Blir nog till att plocka ihop en egen utifrån komponenterna.

Har gjort ytterligare en mätning. Fångade båda signalerna på samma bild. Den översta är ifrån den gula (inställd på 0,2V/ruta) och den röda nederst (inställd på 10V/ruta). Och som du nämde så ökar spänningen in på röd med varvet.
signal på gul & röd.jpg
Gjorde även en mätning på den blåa som ska mata tändspolen. Här är det helt stendött. Kan nog konstatera att det är denna lilla svarta klump som inte funkar som den ska.

Bjuder på en bild på testsetupen.
test setup.jpg

Glad midsommar!
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Blir lite avis, fin moppe och fint oscilloscope :)

Det du har ohm-mätt på modulen tyder som du säger på att själva thyristorn kan vara hel, men det kan ju också vara så att dioden är bränd.

Du borde kunna testa modulen genom att koppla t ex +5V till G, - (GND) till 15.
Om du nu mäter på utgången 1 med skåpet och sedan kopplar +5V även till I, ser du någon signal på skåpet då (just när I sätts till 5V)?

Jag tycker att det är lite konstigt att tändsignalen är så låg, 0.3V i peakarna, det är under eller i lägsta laget för den thyristor som sitter i (som du länkat till).
Men med testet ovan kan du se vad som händer med en tydlig tändsignal, om det beror på det.

Får du ingen signal ändå är nog modulen kass, så prova att bygga en ny.
Försök att hitta en thyristor med låg gatespänning, helst min 0.3V eller under. I övrigt tror jag inte att det är alls så noga med komponentvalen.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Bra poäng med tändsignalen. Databladet på den tyristor som föreslås som ersättare ovan säger att tändning (av tyristorn, inte mopeden :lol: ) är garanterad vid 1 V och "Non-trigger voltage" är 0.2 V.
Kent: kan du felsöka något i triggkretsen, eller är det bara en givare vid svänghjulet?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Frågan är om svänghjulet snurrats runt med ett sådant varvtal att det motsvarat det varvtal man får när man kickar igång den för kanske är det lite petigt för att få upp triggspänningen till rätt nivå måhända. Gamla grejer kanske lite högre tändspänning.

Men som sagt testa annars tyristorn som föreslagits så vet vi till 100% om den är ok eller ej efter att dragit upp varvtalet lite mer om möjligt och fortfarande inget händer.

Triggrdelen är väldigt enkel uppbyggd den består av en magnet på svänghjulet och en spole som blir magnetiserad, i alla fall som grund men om det finns komponenter runt om denna låter jag vara osagt så en titt skadar nog inte.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Bra ideer! Jag ska koppla in och mäta vid tillfälle samt kolla över komponentvalen för en egenbyggd modul.

Jag pysslar nämligen med att annat stort projekt. Långt ifrån något som har med elektronik att göra. Jag håller på att gräva ur källaren för hand, för att sedan isolera, och golvvärme ska i. Golvet ska även sänkas. Dush, bastu, tvättstuga ska sedan husera där.
Pannrummsgolvet ska också sänkas och ny panna ska in. Lite press att pannan ska vara installerad till vintern :humm:

Det tar för närvarande mycket tid. Kanske man ska skapa en projekttråd?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

JA!

Jag tycker för övrigt att din tråd om Jawa:n är kul, renoverade någon liknade åt en kompis i början på 90-talet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

hcb skrev:Bra poäng med tändsignalen. Databladet på den tyristor som föreslås som ersättare ovan säger att tändning (av tyristorn, inte mopeden :lol: ) är garanterad vid 1 V och "Non-trigger voltage" är 0.2 V.
Kent: kan du felsöka något i triggkretsen, eller är det bara en givare vid svänghjulet?
Finns det data på orginalthyristorn?

Kan den ha varit nån slags schotky-mojäng, eller till och med en germaniumthryistor?

Om jag fattat rätt så har väl schotky-halvledare lite lägre "diodspänning" på typ 0.4V istället för 0.7V, och germaniumhalvledarna hade väl 0.3V?

I västvärlden så hade det väl varit helt otänkbart med germanium för 25 år sen, men man ska inte ta nåt för givet när det gäller östblockelektronik om man bara är van med västelektronik.

Jag har en sånhär (fast annan färg, grå och utan de den där fula färgklicken) östtysk bordsradio från 80-talet. Den har en lysdiod som skalvisar"lampa", och en IC för ljudslutsteget. Samtidigt har den en skitstor vridkondensator för avstämningen, som västvärlden slutade med i början på 60-talet då kapacitansdioderna blev vanliga... Dessutom har den, trots att det är en "liten radio", en riktig nätbrytare, d.v.s. när den är avstängd så är den verkligen avstängd. Hade det varit en västradio från 80-talet så hade strömbrytaren garanterat suttit efter transformatorn, och så hade den troligtvis också gått att köra på batteri... Detta som exempel på att östblockelektronik inte säkert är "som man väntar sig".

Jag skulle inte anslutit ett "stort" nätagg rakt av utan några seriemotstånd som är tillräckligt stora för att inte ge för hög ström. Vad som är lagom vet jag inte, jag har för dålig koll på elektronik/tändsystem.

Förresten, du skulle kunna prova att lossa pulskabeln till tändspolen (och ev koppla in någon annan lämplig last). Det är väl kanske inte så troligt att det är nåt fel på spolen, men om det är nåt knas med den så borde du kunna mäta upp spänningspulser på ledningarna ifall du lossar från spolen. OBS, lossa bara den kabel som inte är jordad.

Om du tröttnar på att meka i garaget och vill ta in allt på en mekbänk inomhus och har en gammal stereo/förstärkare som du inte är rädd om så skulle du kunna generera pulserna med nåt tongenereringsprogram för dator, koppla datorns ljud ut till förstärkaren och använda förstärkarens högtalarutgångar istället för magnetlindingarna på mopeden :wink:
Skriv svar