Version 3 börjar på sidan 18!
Version 2 börjar på sidan 6! Allt här under uppdateras inte längre!
Godagens kära forumstomtar!
Nu har dagen kommit då en tokig Idé vart något verkligt!

Efter mycket designande och tänkande är det första (beta) kretskortet klart och arbetet kan fortsätta framåt. Både i mjukvara och hårdvara.
För de som inte vet vad detta handlar om så går det att läsa här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=50082
Under arbetet på det nuvarande kretskortet så kommer ett antal förbättringar/utökningar att implementeras.
Men just nu så ser kortet ut såhär:
- Sensorer:
- Accelerometer: BMA180
Gyro: ITG-3200
Magnetometer: HMC5883
Barometer: BMP085
GPS: Venus634FLPx
Kontakt för Sonar/Annat
- Processor: 100MHz LPC1768
Dataloggning: 32Mbit Flashminne
USB: FT232RL
ESC styrning: 400Hz PWM
- - 4 lagers design för bättre noise rejection och mindre kretskort (om det går att hitta en bra sida att beställa ifrån, förslag mottages gärna)
- Byta ut input-, programmerings- och expansionsheadern mot mini JST kontakter (som på OpenPilots CC kort)
- Kanske byta USB chip till FT2232D så man slipper ha en extern programmerare alternativt fixa så att man kan programmera via bootloader
- Lägga till en mini JST kontakt med UART och I2C (går att byta emellan) om man vill kunna ha en datalänk eller liknande
- Lägga till en mini JST kontakt för PPM in om man vill köra med fler än 6 kanaler in
- Utöka till 6 PWMer ut
- Kommer säkerligen mer! Kom gärna med önskemål och tankar.
- Accelerometer: BMA180
21/6 - 2011:
Den som ligger på agendan nu är att imorgon (22/6) så påbörjas programmeringen av kortet. Då ska alla system kollas så de fungerar som de ska och eventuella HW buggar ska fixas.
Kommer bli riktigt spännande och testa allt detta för det är fösta gången jag använder digitala sensorer. Så jag hoppas på det bästa och att mina lödningar vart bra.
Wish me luck!

23/6 - 2011:
Nu har jag testat kortet i ett par dagar och alla lödningar och så vidare ser bra ut. Alla chip har rätt spänningar på rätt pinnar.
Det som dock förbryllar mig är att jag lyckas inte få kontakt med MCUn. För någon anledning så svarar den inte på JTAGen så ska arbeta vidare på det. Den har rätt spänningar på alla matningspinnar samt reset och programmeraren ser ut att vara rätt inkopplad, dock så har jag ingen signal på kristallen så funderar på om chipet kan vara kast. Ska testa att byta det imorgon och se om det hjälper.
26/6 - 2011:
Nu har jag börjat testa hårdvaran på kortet. Jag gör en liten lista med saker som är testade och om det fungerar.

- - MCUn fungerar
- LEDs fungerar
- FT232RL fungerar
Fler saker som fungerar nu:
- - PWM fungerar med upplösning 1us, 1000 steg på 1ms (bild längre ner)
- GPS fungerar (bild längre ner)
- Gyrot fungerar! Kanske hinner en sensor till idag innan jobbet.
11/7 - 2011:
- Accelerometern fungerar och gyrots funktioner är färdigskriva. Nu ska läsningarna bara göras interrupt drivna.
- FreeRTOS snurrar också på processorn nu!

Just nu (15/7 - 2011):
En checklista på status, kryssad är klar:
- Hårdvara:
- Accelerometer [x]
- Gyro [x]
- Barometer [_]
- Magnetometer [_]
- PWM Ut [x]
- GPS [x]
- USB->UART [x]
- Inputs från RC-dosa [x]
Mjukvara:
- FreeRTOS [x]
- Interrupt-driven läsning av sensorer [_]
- Acc & Gyro data -> Vinkel [x]
- Kalman filter [x]
- PID-regulator [x] (90% klar)
- Stora reglerloopen [_]
- Inputs [x]
- Konfigurering av inputs [x]

Jag siktar på första provflygningen om en vecka.
Liten film på inputsen: Sorry för kvalitén!
Och lite obligatoriska bilder (bilder kommer alltid ligga under all info och ha datum-stamp):