Stjäla ström från USB-pryl

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Stjäla ström från USB-pryl

Inlägg av PHermansson »

Min laptop har en USB-port, och jag vill koppla in två USB-tillbehör. Eftersom den ena prylen drar 450mA (tror ja det var) kan jag inte använda en usbhub utan nätdel utan måste använda en hub med egen nätdel. Om jag nu antar att den andra usbprylen (fjärrkontrollmottagare) inte drar särskilt mycket ström känns det onödigt med en hub med klumpig nätdel.
Visst borde det vara möjligt att stjäla +5 volt från den 1a usbprylen och mata usb-pryl två med denna? Och sedan koppla in dem med en hub utan nätdel?
(Undrar om någon fattar hur jag menar, trött nui :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kan du inte bara köra på....?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo det går ju att använda en usbhub med nätdel, då funkar det som det ska. Men när man bär med sig grejerna och kopplar in här och var vill man ha minsta möjliga grejer att koppla in, så jag tänkte att man kunde slippa den extra nätdelen.
Kopplar jag in en pryl som drar 450mA till en hub utan nätdel fungerar det inte då huben då begränsar till 100mA.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

kolla på svenskbinärteknik AB

de säljer mycket såna prylar. + har info om olika gränssnitt
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tack! Ett besök på Binärteknik gav mig en idé... Man kan använda ett pccard med usbportar. Men då skulle man ju lika väl kunna plocka ut +5V från datorn för att driva usbhubben?
Skriv svar