Kanalväljare av transistorer och en uC?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Kanalväljare av transistorer och en uC?
Hade tänkt bygga en kanalväljare till en förförstärkare där man styr vilken kanal som ska vara vald med en upp och en ned knapp som sedan registreras i en uC som sedan gör resp. "kanalpinne" aktiv, dessa driver sedan 3 transistorer (Höger, Vänster och indikatorLEDen).
Skulle detta kunna fungera?
eller drar transistorerna in för mycket distorsion?
Skulle detta kunna fungera?
eller drar transistorerna in för mycket distorsion?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Aha, men en enkel uP som kodar av två knappar på fjärren och via en brygga kör motorn fram eller tillbaka är ganska lätt löst. Jag knåpade ihop en liknande krets med en 12f629 - fast då till en motor för en projektorduk. Borde inte vara svårt att lösa med nästan vilken uP som helst, lite knivigt med 12f629 då den har ont om RAM och inte är så snabb att den hinner räkna i realtid när pulserna kommer, iaf inte med intern oscilliator. Så hittar du inte på ett listigare program så måste du antigen köra den med resonator eller välja en uP med mer RAM.
edit.
Jag är puckad, jag läste inte noggrant - fick för mig att det var volymen
edit.
Jag är puckad, jag läste inte noggrant - fick för mig att det var volymen
Jag skulle ha använt nått i stil med detta. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=3988.htm Det blir då ett relä per ljudkälla (i stereo). 19kr per kanal är väll ganska överkommligt. Finns säkert billigare, tog bara ett i mängden.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
problemet med reläer är att jag måste kunna slå av/på 3 "kanaler" samtidigt (Höger Vänster LED)
Men uCn pallar väl inte driva ett relä ändå så man kan få uCn att driva en transistor som driver LEDen samt relät?
bengt-re: tyvärr är mina kunskaper i programmering nära 0, men jag har ju nu ett tillfälle att lära mig =D
Men en tanke är annars att man få fjärren att sända "on" när man trycker in knappen och "off" när man släpper den, då bör man väl slippa en massa pulser?
BTW, vad behöver man för att programemra en uC (eller vad de nu heter)?
Men uCn pallar väl inte driva ett relä ändå så man kan få uCn att driva en transistor som driver LEDen samt relät?
bengt-re: tyvärr är mina kunskaper i programmering nära 0, men jag har ju nu ett tillfälle att lära mig =D
Men en tanke är annars att man få fjärren att sända "on" när man trycker in knappen och "off" när man släpper den, då bör man väl slippa en massa pulser?
BTW, vad behöver man för att programemra en uC (eller vad de nu heter)?