Jag gillar ju projekt i retro stil...
Prototypen som inte kommer bli mer än såhär. Hemma etsat kort utan vior. Hålmonterade komponenter på vissa ställen där det kändes enklare. Det är fyra stycken ryska IN-16 rör som multiplexas. 50Hz från väggen som tidbas och linjär reglerad högspänning som görs av en bakvänd trafo som likriktas och regleras av en zenerdiod

En stämningsbild.
Baksidan på det hemma etsade kortet. Mitt första ytmonterade projekt!
Nixieklockan i version 2!
Jag ville fixa till några saker som jag inte var nöjd med. Att bara bygga samma igen var inget kul.
- Ändrat nätdelen en massa. Tyckte det var dags för en switchad sak. På nätdelen sitter det även mottagare för DFC77
- Gjort om logikkortet så det använder bara ytade komponenter (nåja, 74141 finns inte ytad). Lade till kontakt för ICS programmering av PIC:en. Det var jobbigt att löda virtrådar på första versionen...
- Testade att rita om kortet med nixierören för att se om man fick plats med de större IN-14. Det gick! För att använda dessa behöver man ändra fyra motståndsvärden på logikkortet.
- Ny mjukvara skriven i C. Nu använder klockan 50Hz som referens med tiden justeras av det tyska atomuret (DFC77).
Mjukvaran
Mjukvaran skriven i C är nästan klar. Klockan snurrar och justeras som den ska av tidssignalen. Jag får debugga att rätt sak kommer ut på nixierören när korten är klara. Nu har jag testat mha labbdäck där jag använder UARTEN i processorn för att skriva ut saker så jag kan få ut i klartext på PC:ns seriekonsolen. Klockans två knappar som man använde för att ställa tiden i första versionen kommer nu att växla vad som visas på rören. Trycker man ned den ena så visas minuter och sekunder och trycker man ner den andra så kommer senaste avkodade tiden att visas (så man vet när klockan senast justerades rätt). Klockan borde gå rätt på mindre än 50ms när.
Kvar att göra
- Löda ihop korten och testa dem
- Fixa sista mjukvaran
- Ordna med låda till bygget.
Risker
Jag ser två saker som kan gå fel, det första är att switchregulatorn inte fungerar. Det andra är att switchregulatorn stör ut mottagaren av tidssignalen. Vi får se, det är en medveten chansning...

Schema

Schema

Schema