Ytterligare en nixieklocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Ytterligare en nixieklocka

Inlägg av anders_bzn »

Ja, det må vara lite 2005 att bygga en nixierörsklocka. Alla har väl redan gjort det, så även jag. Detta bygget är från 2008 eller så men jag tänkte damma av det eftersom det aldrig blev färdigt!

Jag gillar ju projekt i retro stil...

Bild
Prototypen som inte kommer bli mer än såhär. Hemma etsat kort utan vior. Hålmonterade komponenter på vissa ställen där det kändes enklare. Det är fyra stycken ryska IN-16 rör som multiplexas. 50Hz från väggen som tidbas och linjär reglerad högspänning som görs av en bakvänd trafo som likriktas och regleras av en zenerdiod :). Klockans mjukvara är skriven i assembler och kändes jobbig att ändra i.

Bild
En stämningsbild.

Bild
Baksidan på det hemma etsade kortet. Mitt första ytmonterade projekt!

Nixieklockan i version 2!
Jag ville fixa till några saker som jag inte var nöjd med. Att bara bygga samma igen var inget kul.
- Ändrat nätdelen en massa. Tyckte det var dags för en switchad sak. På nätdelen sitter det även mottagare för DFC77
- Gjort om logikkortet så det använder bara ytade komponenter (nåja, 74141 finns inte ytad). Lade till kontakt för ICS programmering av PIC:en. Det var jobbigt att löda virtrådar på första versionen...
- Testade att rita om kortet med nixierören för att se om man fick plats med de större IN-14. Det gick! För att använda dessa behöver man ändra fyra motståndsvärden på logikkortet.
- Ny mjukvara skriven i C. Nu använder klockan 50Hz som referens med tiden justeras av det tyska atomuret (DFC77).

Mjukvaran
Mjukvaran skriven i C är nästan klar. Klockan snurrar och justeras som den ska av tidssignalen. Jag får debugga att rätt sak kommer ut på nixierören när korten är klara. Nu har jag testat mha labbdäck där jag använder UARTEN i processorn för att skriva ut saker så jag kan få ut i klartext på PC:ns seriekonsolen. Klockans två knappar som man använde för att ställa tiden i första versionen kommer nu att växla vad som visas på rören. Trycker man ned den ena så visas minuter och sekunder och trycker man ner den andra så kommer senaste avkodade tiden att visas (så man vet när klockan senast justerades rätt). Klockan borde gå rätt på mindre än 50ms när.

Kvar att göra
- Löda ihop korten och testa dem
- Fixa sista mjukvaran
- Ordna med låda till bygget.

Risker
Jag ser två saker som kan gå fel, det första är att switchregulatorn inte fungerar. Det andra är att switchregulatorn stör ut mottagaren av tidssignalen. Vi får se, det är en medveten chansning...

Bild
Schema

Bild
Schema

Bild

Bild
Schema
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Ytterligare en nixieklocka

Inlägg av Glenn »

det kan aldrig bli för sent för en nixieklocka :) ..jag har väl bara hållt på i sex år eller nåt och fortfarande inte fått ändan ur vagnen, förutom att jag köpt nixierör, SN74141, alla delar till en nätdel och jag började skriva lite på mjukvaran.. där stannade det sist :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur många watt drar apparaten?

Hur varm blir den?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Trafon är på 2,3VA och det räcker länge. Rören drar ~0,6W och logiken nästan ingenting. Visst, den gamla nätdelen som har linjär reglering av högspänningen lider väl av dålig verkningsgrad. Så det är ingen pryl att värma sig med.

Glömde nog skriva att korten är på väg...

Glenn: Låt dig inspireras! Vad är det för rör du köpt?
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

stiligt! Jag har en gammal frekvensräknare med nixie-rör jag har tänkt konvertera.. fast jag plågas lite av tanken att förstöra ett gammalt instrument. Det funkar sånär som på att en siffra har "hängt" sig.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

anders_bzn: Burroughs B-5440, så inga jättehäftiga direkt, men helt ok. http://www.oddmix.com/tubes/b5440.html

Hmm, använder du bara en 74141 ? borde ju iofs funka, jag har inte ens reflekterat över det utan ritade in fyra på min klocka.. hmm..

Jag har även en nixiebaserad 19" HP rackmonterad multimeter som jag funderar på att skrota, men det skär i hjärtat att skrota fungerande instrument..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm:

Kanske det är dags snart att få tummen ur och göra nåt av mina NL-840 som jag har haft liggande bra länge.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Glenn skrev:anders_bzn: Burroughs B-5440, så inga jättehäftiga direkt, men helt ok. http://www.oddmix.com/tubes/b5440.html

Hmm, använder du bara en 74141 ? borde ju iofs funka, jag har inte ens reflekterat över det utan ritade in fyra på min klocka.. hmm..

Jag har även en nixiebaserad 19" HP rackmonterad multimeter som jag funderar på att skrota, men det skär i hjärtat att skrota fungerande instrument..
Det var stiliga rör! IN-16 som syns på bilden är ganska små, siffrorna är bara 13mm höga. IN-14 har 18mm höga siffror.

Jag använder bara en 74141 för att spara plats, fyra hade inte fått plats på det lilla kortet som jag designat. Jag ville ha mycket rör och lite kort/elektronik. Jag kör med ganska lite ström genom rören, precis enligt spec. Detta gör att de lyser svagt eftersom jag tidsmultiplexar dem och de är då bara tända 1/4 av tiden.

tecno: Det är visst många som är sugna på att göra något...

Nablaman: Om du läser detta, jag vill se en nixieklocka byggd med reläer. Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Vilket fint retrobygge! :tumupp:

En sån där skulle man ju bygga sig nån gång. Själva klocklogiken/avkodningen skulle väl gå utmärkt att bygga med relän...
Och det skulle addera fina klickljud till de vackra lysande rören... Det låter som en bra kombination. *funderar* :humm: 8)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

har en hög ZM1042 som jag funderat på att bygga nått med ett tag
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Fått korten och blivit besviken. Jag beställde kort utan silkscreen tryck eftersom jag tycker det blir plottrigt när man har tätt mellan komponenterna. Dessutom brukar jag inte lägga någon möda på att fixa texten och symbolerna.

Det som hänt nu är att jag fått silkscreen tryckt på kortet och tvärsöver en del av paddarna. Jag trodde dessutom att de processade bort detta innan tryck. Nu blir det svårt att löda. Jag är inte glad.

Har mailat Olimex, får se vad deras reaktion blir.

Bild
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Äsch, så plottrigt blev det väl inte. :) Tycker det ser riktigt bra ut.

Annars tycker jag du skall pröva iTead studios för PCB-tillverkning. (om du inte redan gjort det)
25$ för tio 10x10cm kort. Brukar ta tre veckor för mig att få mina kort, och de är av mycket god kvalite :)

http://iteadstudio.com/store/index.php? ... Path=19_20
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja. Det svåra är väl att det är silkscreen på paddarna. Är detta lätt att få bort?

Jag får skicka tillbaks korten och få nya, det var inga problem. Men det kostar porto och TID! Jag vill ju löda ihop detta!
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Tycker ju att silkscreen:et borde försvinna när man börjar löda.. eller? :humm: Verkar ju som ett ganska tunt lager. Fast det är ju inte så bra att det blandas med lödtennet.
ds77

Inlägg av ds77 »

Använd ett hörn på ett annat kort och skrapa paddarna rena.
Skriv svar