Vad göra med saltsyran?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Vad göra med saltsyran?

Inlägg av simon78 »

Jag har nu etsat ett fin-fint kort mha saltsyra, väteperoxid och vatten. Vad ska jag göra med etsvätskan nu när jag är klar? Spara, spola ned, eller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dunk, sopstationen, farlig kemikalie. Saltsyran i sig är inget problem men det är löst en massa kopper i det och den är farligt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Lägger upp den här frågan i ets-faq'en
http://ensten.syntes.net/guider/pcb/
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Spola ner det sakta i avloppet samtidigt som du har kranen rinnande så det utspädes!. En väl använd etsvätska är i princip död "mättad" så den ska inte utgöra någon fara för ledningar & det brukar bara vara vattenlåset & den första biten som är av metall allt annat är av plast eller betong!.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hallå Fagge!

Det är inte så jävla rätt att spola ut löst koppar, det dödar reningsvärket och man kan (teoretisk) åka dit för det.

Löst koppar är hälsovådligt och ska lämnas till destruktion!

Saltsyran är inte speciellt farligt, likaså väterperoxiden men koppar är!

Ditt råd är direkt olagligt och dumt!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo men vad är några gram koppar, när fartygen pumpar ut tusentals ton olja i haven stup i kvarten!. & vad gör dom på sopstationen, har dom en trollkar som trollar bort skiten eller?. I slutändan hamnar det i naturen som det en gång kom i från!.
Men hur kinkiga reningsvärken är har jag ingen aning om?.
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Man kunde väl inte ha det i burk för det skulle ju explodera ju..
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Intressant läsning om koppar i miljön:
http://www.scda.com/sv/allman_info_om_k ... miljon.pdf

Tänkte på en annan sak; Alla koppartak borde ju ge ifrån sig rätt stora mängder koppar ...

Kanske det är bättre att hälla ut det hela på marken ..., om nu reningsverken "far illa" av det.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Man använder ju koppar i båtbottenfärger, för att hålla växtligheten borta. Förbjudet i insjöar tror jag.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

jag har inte så bra koll på de kemiska reaktionerna, men det är väl skillnad på koppar som "lossnar" från taken och koppar som har reagerats fram med andra ämnen?

Och det koppar i sitt naturliga tillstånd är säkert okej att ha i naturen (dock inte helt säkert i reningsvärken).

Ang. förvaring så kan man ha det i en kraftig glasburk eller särskilda flaskor gjorda för ändamålet.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Så vitt jag vet så ska man lämna etsvätska på miljöstationen.
Jag har hört att kopparen dödar den biologiska reningen i reningsverket, vet dock inte om detta stämmer....

/d
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

spola inte ut det! även små mängder kan skada reningsverket (även om de fäller tungmetaller)

neutralisera med soda (tills det börjar falla en slemmig fällning av kopparkarbonat (försikgt , det bildas koldioxid som gör att det kan lukta saltsyra) lämna in på miljöstation, väl märkt.

(Cu-salter, NaCl och vatten)
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Det finns ju en anledning varför man inte skall andvända varmvatten i kaffe/the/matlagning. Då dom flesta (alla?) har kopparrör och det kan tydligen lossna och hamna i maten.

EDIT Ja, det ramlar ju inte ut kopparflagor direkt. Men ni fattar.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Anledningen till att man inte ska ta genvägen i köket och använda varmvatten från kranen är ju att det har extra mycket koppar löst i sig. Fuskar man tillräckligt länge och mycket får man kopparförgiftning och mår ganska dåligt. Så är koppar i köket farligt så är det nog bäst att vara försiktig med det i naturen också.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

På reningsverken använder man levande organismer för att bryta ned skiten. Ett sådant filter är mycket känsligt för "onormal" skit. Exakt hur det är med koppar vet jag inget om men klart är att vissa ämnen helt kan slå ut reningsverkets filter. Grundtipset är väl kanske att ringa till sitt reningsverk och fråga.
Skriv svar