Vad göra med saltsyran?
Vad göra med saltsyran?
Jag har nu etsat ett fin-fint kort mha saltsyra, väteperoxid och vatten. Vad ska jag göra med etsvätskan nu när jag är klar? Spara, spola ned, eller?
Hallå Fagge!
Det är inte så jävla rätt att spola ut löst koppar, det dödar reningsvärket och man kan (teoretisk) åka dit för det.
Löst koppar är hälsovådligt och ska lämnas till destruktion!
Saltsyran är inte speciellt farligt, likaså väterperoxiden men koppar är!
Ditt råd är direkt olagligt och dumt!
Det är inte så jävla rätt att spola ut löst koppar, det dödar reningsvärket och man kan (teoretisk) åka dit för det.
Löst koppar är hälsovådligt och ska lämnas till destruktion!
Saltsyran är inte speciellt farligt, likaså väterperoxiden men koppar är!
Ditt råd är direkt olagligt och dumt!
Jo men vad är några gram koppar, när fartygen pumpar ut tusentals ton olja i haven stup i kvarten!. & vad gör dom på sopstationen, har dom en trollkar som trollar bort skiten eller?. I slutändan hamnar det i naturen som det en gång kom i från!.
Men hur kinkiga reningsvärken är har jag ingen aning om?.
Men hur kinkiga reningsvärken är har jag ingen aning om?.
Intressant läsning om koppar i miljön:
http://www.scda.com/sv/allman_info_om_k ... miljon.pdf
Tänkte på en annan sak; Alla koppartak borde ju ge ifrån sig rätt stora mängder koppar ...
Kanske det är bättre att hälla ut det hela på marken ..., om nu reningsverken "far illa" av det.
http://www.scda.com/sv/allman_info_om_k ... miljon.pdf
Tänkte på en annan sak; Alla koppartak borde ju ge ifrån sig rätt stora mängder koppar ...
Kanske det är bättre att hälla ut det hela på marken ..., om nu reningsverken "far illa" av det.
jag har inte så bra koll på de kemiska reaktionerna, men det är väl skillnad på koppar som "lossnar" från taken och koppar som har reagerats fram med andra ämnen?
Och det koppar i sitt naturliga tillstånd är säkert okej att ha i naturen (dock inte helt säkert i reningsvärken).
Ang. förvaring så kan man ha det i en kraftig glasburk eller särskilda flaskor gjorda för ändamålet.
Och det koppar i sitt naturliga tillstånd är säkert okej att ha i naturen (dock inte helt säkert i reningsvärken).
Ang. förvaring så kan man ha det i en kraftig glasburk eller särskilda flaskor gjorda för ändamålet.
-
spola inte ut det! även små mängder kan skada reningsverket (även om de fäller tungmetaller)
neutralisera med soda (tills det börjar falla en slemmig fällning av kopparkarbonat (försikgt , det bildas koldioxid som gör att det kan lukta saltsyra) lämna in på miljöstation, väl märkt.
(Cu-salter, NaCl och vatten)
neutralisera med soda (tills det börjar falla en slemmig fällning av kopparkarbonat (försikgt , det bildas koldioxid som gör att det kan lukta saltsyra) lämna in på miljöstation, väl märkt.
(Cu-salter, NaCl och vatten)
Anledningen till att man inte ska ta genvägen i köket och använda varmvatten från kranen är ju att det har extra mycket koppar löst i sig. Fuskar man tillräckligt länge och mycket får man kopparförgiftning och mår ganska dåligt. Så är koppar i köket farligt så är det nog bäst att vara försiktig med det i naturen också.
- Greensilver
- Kontakt:
På reningsverken använder man levande organismer för att bryta ned skiten. Ett sådant filter är mycket känsligt för "onormal" skit. Exakt hur det är med koppar vet jag inget om men klart är att vissa ämnen helt kan slå ut reningsverkets filter. Grundtipset är väl kanske att ringa till sitt reningsverk och fråga.